XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

Langkah Merealisaskikan Idea: Soalan & Cadangan Jawapan..

1. Encik Sulaiman merupakan bakal usahawan dan telah menerima beberapa idea
bagi mengusahakan sebuah perniagaan. Bincangkan langkah-langkah yang perlu
beliau ambil bagi memastikan idea yang diperolehi itu dapat direalisasikan. [15]

i. Peringkat Idea
- penilaian terhadap idea-idea dibuat dan hanya idea yang praktikal dan boleh dimajukan sahaja dibincangkan dengan mendalam
- satu kaedah penilaian yang berkesan ialah senarai semakan penilaian pasaran sistematik di mana setiap idea produk baru dinyatakan dalam bentuk nilai utamanya, merit dan faedah

ii. Peringkat Konsep
- idea perlu dibangunkan dan disaring melalui interaksi dengan pengguna
- idea yang disaring diuji bagi menentukan penerimaan pengguna tanpa melibatkan kos pengilangan produk secara fizikal
- respons atau reaksi awal diterima daripada bakal pengguna atau ahli saluran pengedaran
- salah satu cara ialah temuduga dengan responden yang dipilih
- dengan menganalisis maklum balas daripada responden, ciri-ciri yang disukai pengguna dapat dimasukkan ke dalam idea produk baru

iii. Peringkat Pembangunan Produk
- reaksi pengguna terhadap produk fizikal ditentukan
- salah satu kaedah ialah menggunakan panel pelanggan, di mana sekumpulan bakal pengguna diberikan sampel produk untuk dicuba
- pengguna yang dipilih akan menyimpan rekod penggunaan dan memberi komen kelebihan dan kekurangan produk

iv. Peringkat Ujian Pemasaran
- dijalankan bagi meningkatkan lagi keyakinan terhadap kejayaan pada peringkat pengkomersialan
- langkah akhir dalam proses penilaian di peringkat ini akan memberikan hasil sebenar jualan, di mana ia akan menunjukkan tahap penerimaan pengguna
- hasil keputusan yang positif menunjukkan darjah kebarangkalian kejayaan produk yang dilancarkan dan pembentukan syarikat

v. Peringkat Pengkomersialan
- merupakan peringkat akhir dalam proses perancangan dan pembangunan produk yang melibatkan kitaran hayat produk
- syarikat perlu memastikan bagaimana untuk mengkomersialkan produk baru ini supaya tahap penurunan dalam kitaran hayat produk boleh dielakkan atau dikurangkan

0 comments:

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com