DEFINISI
PERNIAGAAN
|
·
Sediakan-barang & perkhidmtan
·
Untuk-memuaskan kehendak & keperluan
pelanggan
·
Melalui-pertukaran nilai
·
Untuk dapatkan-keuntungan
|
BEZA PERNIAGAAN DAN BUKAN PERNIAGAAN
|
ASPEK
|
ORGANISASI PERNIAGAAN
|
ORGANISASI BUKAN PERNIAGAAN
|
Tujuan/
Matlamat Kewangan
|
Matlamat utama ialah keuntungan
maksimum untuk kepentingan organisasi
|
Matlamat ialah meningkatkan kebajikan ahli/sosial/kepentingan bersama
|
Sumber Kewangan
|
Sumber kewangan dari modal
sendiri dan keuntungan perniagaan
|
Dari yuran ahli & sumbangan
masyarakat/tajaan/derma/swasta
|
Aktiviti
|
Aktiviti utama ialah pengeluaran
& penjualan barang & perkhidmatan
|
Aktiviti utama bercorak
kemasyarakatan seperti kempen, kursus/ceramah dll
|
Akta
|
Penubuhan tertakluk kepada
undang-undang perniagaan (Akta syarikat 1965, perkongsian 1974, Akta Koperasi
1993)
|
Tertakluk kepada Akta Pertubuhan 1966
|
Pendaftaran
|
Pendaftar Syarikat,
Pendaftar Perniagaan, Jabatan Pembangunan Koperasi.
|
Pendaftar Pertubuhan
|
Bentuk
|
Syarikat, Perkongsian,
Milikan Tunggal, Koperasi.
|
Badan Bukan kerajaan, parti
politik, kelab dan persatuan.
|
Contoh
organisasi
|
Contoh: Telekom, TNB, MAS,
HICOM
|
Pemadam, Persatuan
Pengguna, UMNO, FOMCA, MARA dll.
|
|
|
|
KEPENTINGAN KEUNTUNGAN KPD PERNIAGAAN
|
1.
Ganjaran kpd pengusaha-sebab sanggup hadapi risiko
2.
Sebagai sumber modal-utk pembesaran/penerusan perniagaan(survival)
3.
Tahap
Keuntungan Lambangkan
imej/kecemerlangan sykt
4.
Sebagai kayu ukur kejayaan/Petunjuk Prestasi
sykt- terhdp matlamat dan hala tuju
5.
Dorongan/keyakinan kpd pelabur- untuk mula/terus melabur
6. Meningkatkan Motivasi
pekerja- bonus keuntungan meningkatkan semangat pekerja
|
PERANAN PERNIAGAAN KEPADA
PENGGUNA
|
1. Menghasilkan barangan & perkhidmatan untuk memenuhi keperluan dan
kehendak pengguna
2. Mengagihkan dan mengedarkan barangan dan perkhidmatan untuk sampai ke tangan pengguna
pada harga dan kos berpatutan, kuantiti yang dikehendaki pengguna dan tepat
masa.
3.
Menyediakan barangan yang berkualiti, bernilai tinggi dan selamat
digunakan
4.
Memastikan barangan dan perkhidmatan yang disediakan adalah sentiasa cukup untuk menampung
keperluan pengguna.
5.
Memastikan harga yang
dikenakan atau dicaj atas barangan dan perkhidmatan kepada pengguna adalah berpatutan dan mampu dibayar oleh
pengguna.
6.
Menyediakan barangan dan
perkhidmatan yang pelbagai agar pengguna boleh membuat pilihan yang
bijak.
|
KEPENTINGAN PERNIAGAAN KPD MASYARAKAT
|
1.
Peluang pekerjaan kpd mykt
2.
Penuhi kehendak
& keperluan mykt-brg dan perkhidmatan
3.
Biayai projek pembangunan mykt-kemudahan awam
4.
Menjalankan tanggungjawab sosial-pemuliharaan alam, jamin persekitaran bersih, derma,
tajaan utk aktiviti kemasyarakatan
5. Menawarkan
produk berkualiti dgn harga berpatutan
6. Meningkatkan
taraf hidup masyarakat-memberi
pendapatan yg stabil agar mykt dpt nikmati kehidupan yg selesa.
|
KEPENTINGAN PERNIAGAAN KEPADA
EKONOMI NEGARA
|
1.
Tingkatkan
pendapatan negara-cukai
2.
Mewujudkan peluang pekerjaan-kurangkan pengangguran
3.
Kurangkan inflasi-dgn hasilkan brg dan perkhidmatan yg cukup
4.
Membangunkan industri hiliran & huluan /industri sampingan
5.
Wujudkan penempatan baru/bandar-bandar
baru-aktiviti perniagaan akan menarik ramai penduduk menetap di sesuatu
tempat.
6.
Penggunaan sumber bahan
mentah negara dengan berkesan/optima
7.
Menstabilkan ekonomi negara-
8.
Mengurangkan aliran
wang keluar negara-pengurangan import barangan/produk dari luar negara
|
KEPENTINGAN
PERNIAGAAN KEPADA NEGARA
|
1.
Membantu kerajaan/negara menyediakan
kemudahan infrastruktur melalui sumbangan dalam bentuk pembinaan
kemudahan perhentian bas, pembinaan jalan raya, kemudahan pengangkutan dan
sebagainya.
2.
Membantu kerajaan/negara dalam membangunkan
modal insan yang dapat memenuhi keperluan tenaga kerja pada masa hadapan
melalui latihan industri, kursus peningkatan kecekapan dan kemahiran serta
kursus-kursus di IPTS yang berkaitan dengan perniagaan.
3.
Aktiviti perniagaan mampu meningkatkan kegiatan pelaburan dalam
negara
4.
Perniagaan meningkatkan aktiviti pengeluaran dan eksport.
5.
Perniagaan menyumbang kepada pendapatan negara melalui pembayaran cukai.
6.
Perniagaan mewujudkan perniagaan sokongan dalam negara.
|
FAKTOR PENGELUARAN
|
Tanah
Bahan Mentah
|
·
Sumber alam semulajadi-input bahan mentah spt hasil pertanian, hasil laut,
petroleum, sumber hutan dsb
·
Lokasi perniagaan-tempat menjalankan perniagaan
·
Merangkumi semua input atau bahan asas
yang diperlukan semasa proses pengeluaran produk atau perkhidmatan.
|
BuruhModal Insan (Buruh)
|
·
Sumber manusia (fizikal/mental), mahir/tdk mahir
·
Utk tukar input
kpd output
|
Modal
|
·
Apa sahaja
bentuk input yang digunakan untuk proses ekonomi bagi menghasilkan keuntungan
ekonomi dan daya pengeluaran .
Termasuk dalam modal ialah wang , peralatan, mesin dan lain-lain aset.
·
Sumber kekayaan utk hasilkan lebih kekayaan
·
Wang-utk beli
aset, belanja operasi
|
Keusahawanan
|
·
Kebolehan/kemahiran gembleng faktor pengeluaran
·
Kreatif/inovatif
hasilkan produk
·
Sanggup hadapi risiko perniagaan
|
Teknologi
|
·
Perubahan penggunaan sains yang membolehkan sesuatu
yang baru dihasilkan dan prosedur kerja yang lebih baik dibentuk.
|
PROSES PERNIAGAAN
|
1.
Input
– faktor pengeluaran (tanah Bahan mentah,
modal, buruh, keusahawanan)
2.
Proses Transformasi/pengeluaran- Proses Tambah Nilai-tukar INPUT kpd brg ½ siap @
brg siap melalui PROSES TAMBAH NILAI Transformasi
3.
Output-
brg siap (CTH) sedia utk dijual kpd-pengguna akhir/pengguna industri
4.
Pemasaran/Jualan-kpd pengguna sasaran, dipengaruhi oleh faktor
persekitaran umum
5. Keuntungan-diperolehi=jumlah hasil TOLAK belanja operasi(senaraikan)
|
CABARAN PERNIAGAAN AKAN
DATANG
|
1.
Globalisasi/Dunia
tanpa sempadan-persaingan harga/kualiti/modal/budaya/pekerja
2.
Peningkatan Kemajuan teknologi-perubahan produk/cepat/modal tinggi/kemahiran
3.
Peningkatan tanggungjawab sosial-batasan/desakan NGO/prihatin
OKU/persekitaran
4.
Peningkatan
sistem perniagaan Islam (perbankan
Islam)-pematuhan syariah
5.
Kewujudan blok-blok perdagangan-pasaran tepu/sengit/batasan perdagangan
6.
Sumber
semakin berkurangan-batasan pengeluaran/perlu
inovasi/kreatif/lebih cekap
7.
Perubahan struktur demografi-pekerja wanita byk-perlu perubahan suasana
|