XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

SOALAN KES TRIAL PP PENGGAL 1 2012 : TERENGGANU



Bahagian B
[50 markah]

2(a)      Sendayu Tinggi Holdings Sdn Bhd merupakan syarikat pengeluar barangan kecantikan serta kesihatan yang diasaskan oleh Puan Rozita Ibrahim. Selama sedekad beroperasi pelbagai dugaan dihadapi dan kini Sendayu Tinggi mempunyai 2000 pengedar, 14 butik, 25 rangkaian outlet dan 6 francaisi di seluruh negara. Pada mulanya, syarikat bergantung harap kepada para pengedar tetapi disebabkan tawaran margin lebih tinggi ditawarkan oleh pengeluar produk herba lain menyebabkan mereka mengenepikan produk Sendayu Tinggi. Maka dengan berani, pihak syarikat mengubah strategi meluaskan peluang perniagaan ini melalui sistem francais. Justeru, bagi memastikan farancaisi yang dipilih benar-benar berkualiti dan dapat memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan, pelbagai langkah diambil terutama menyediakan latihan selain mewujudkan peluang perniagaan kepada ahli.

Sendayu Tinggi memiliki lebih  1000 rangkaian produk berasaskan kesihatan,  penjagaan diri dan kosmetik. Antaranya set kosmetik seperti Fiber Mascara & Lipstik, Produk Slimming Set, Set Ibu Bersalin, Minuman Coklat Berkolagen, Nosygon untuk menyelesaikan masalah jerawat dan resdung dan Teh Uncang Jamu Wanita. Produk ini boleh dipesan oleh pelanggan secara online dan penghantaran dibuat melalui pos.

Sendayu Tinggi telah memperkenalkan kad keahlian istimewa kepada pengguna setia dengan bayaran hanya RM25 sekali seumur hidup. Melalui pemilikan kad ini, ahli-ahli layak mendapat diskaun sehingga 30% dan dapat mengumpul mata ganjaran yang boleh ditukarkan dengan hadiah-hadiah menarik. Pelanggan setia Sendayu Tinggi adalah pelbagai dan kebanyakannya adalah turun temurun daripada nenek hingga ke peringkat cucu. Walaupun menghadapi persaingan sengit yang sentiasa menggunakan perang harga, namun Sendayu Tinggi masih mampu bertahan kerana syarikat sentiasa menawarkan harga yang kompetitif dan sentiasa menekankan kualiti produk. Sendayu Tinggi juga  mempelbagaikan pilihan dengan setiap tahun  menghasilkan produk terbaru dengan kelainan dan keistimewaan tersendiri. Pada tahun 2012, satu rangkaian produk wangian khas telah diperkenalkan. Sendayu Tinggi juga sentiasa mengadakan promosi dan mendekatkan diri dengan pelanggan.

Pembukaan cawangan yang berfungsi sebagai butik juga memberi peluang kepada pelanggan untuk mendapatkan khidmat nasihat secara langsung daripada perunding terlatih.  Pelanggan juga boleh mendapat informasi terkini berkenaan produk secara khidmat pesanan ringkas(SMS). Malangnya pada 16 April 2012, dua produk pelangsingan badannya yang bernilai RM500 000 telah dirampas oleh penguatkuasa farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia kerana didakwa mengandungi sibutramin yang berbahaya  dan berita ini telah disiarkan dalam media massa. Ekoran itu, pihak syarikat telah memberi penjelasan dan memohon maaf.
(Sumber Sinar harian 14/5/2012,18/4/2012, Berita Harian Online 23/12/2011,15/7/12, mymetro 25/1/12 dan bisneswirausaha.blogspot.com

(i)            Terangkan strategi campuran pemasaran yang dilaksanakan oleh Sendayu Tinggi serta cabaran yang dihadapi dalam melaksanakan strategi tersebut.                             [20]
(ii)        Huraikan keputusan campuran produk yang diamalkan oleh Sendayu Tinggi Holdings Sdn. Bhd.          [6]
(iii)         Bagaimanakah Sendayu Tinggi Holdings Sdn Bhd menguruskan saluran agihannya.     [9]

1 comments:

thivya November 3, 2020 at 9:48 PM  

cikgu ada jawapan untuk soalan bahagian b tentang sinar cemerlang sdn.bhd stpm semester 3 perniagaan

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com