XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

Kajian Kes Penggal 2 : KES MYDIN



Pengasas Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin), En. Mydin Mohamed memulakan perniagaannya dengan menjual barangan mainan yang diimport dari Thailand. Walaubagaimanapun, pada tahun 1987, beliau telah menyerahkan pengurusan syarikat kepada anaknya, Datuk Haji Ameer Ali Mydin bagi meneruskan legasi perniaagaannya.
Hasil kejayaan kepimpinan Datuk Ameer, Mydin kini mempunyai 100 rangkaian pasaraya meliputi 10 pasaraya besar, 18 emporium, tiga bazar, 54 pasar mini, sembilan kedai serbaneka dan enam francais yang beroperasi di seluruh Semenanjung Malaysia. Mydin kini dalam proses mengembangkan pasarannya ke Sarawak. Dengan bilangan pekerja yang mencecah lebih 8500 orang, Mydin menjadi peneraju syarikat pemborong dan peruncit yang menyediakan nilai terbaik kepada para pelanggannya. Menurut Datuk Ameer, beliau menjadikan bapanya sebagai mentor dalam menguruskan perniagaan. Seperti bapanya, Datuk Ameer turut menyemai elemen disiplin, kejujuran, keikhlasan, kesetiaan, kepintaran dan berjimat cermat dalam perniagaan. Datuk Ameer percaya bahawa kepimpinan bapanya juga telah mengajar beliau untuk fokus, bekerja kuat, pemerhati, hands-on dan sentiasa tabah dalam semua keadaan. Salah satu perkara yang diteruskan daripada zaman pengurusan bapanya adalah dengan memastikan setiap pekerja mempunyai buku nota 555 yang digunakan bagi mencatat sebarang perkara penting dengan serta-merta. Di Mydin, para pekerja turut diterapkan dengan prosedur menepati masa terutama dari segi menepati tarikh akhir menghantar laporan kepada ketua serta perlu sentiasa terbuka untuk menerima sebarang perubahan yang mungkin berlaku.
Sikap Datuk Ameer yang sentiasa mengambil berat terhadap kebajikan para pekerjanya menyebabkan beliau disenangi ramai. Malahan, budaya kebersamaan seperti sebuah keluarga besar turut dirasai oleh pekerja baru. Polisi pintu terbuka yang diamalkan di Mydin menggalakan para pekerja bertemu pihak pengurusan atasan syarikat pada bila-bila masa. Pada tahun 2012 Datuk Ameer telah menerima Anugerah Kepimpinan Tanggungjawab Sosial Korporat daripada Organisasi Usahawan Muda Malaysia. Sebelumnya, Datuk Ameer pernah dianugerahkan Anugerah Kepimpinan ICON 2011 daripada BrandLaureate. Hal ini berikutan pelbagai aktiviti dan program melibatkan masyarakat telah dianjurkan oleh Mydin. Antaranya adalah memberi peluang anak-anak yatim dan warga kelaian upaya (OKU) untuk membeli-belah di Mydin menjelang musim perayaan. Mydin turut membantu mangsa peperangan di Gaza dan Rohingya.
(Rujukan: Management, Vol.47(3), 16-21, http://www.mydin.com.my/mydin/news)

i.                 Bincangkan jenis kepimpinan yang diamalkan oleh Datuk Ameer.
ii.                Jelaskan gaya kepimpinan oleh Datuk Ameer.


Skima jawapan
i.                 Bincangkan jenis kepimpinan yang diamalkan oleh Datuk Ameer.
Fakta
Huraian
Markah
Transformasional
Mengubah Mydin daripada pengurusan kedai runcit biasa kepada hypermarket

Karismatik
Mampu mempengaruhi pekerjanya untuk mengikut cara pengurusan yang diamalkan (berdisiplin)

Berwawasan
Mengembangkan pasaran ke Sarawak.


ii.                Jelaskan gaya kepimpinan oleh Datuk Ameer.
Fakta
Huraian
Markah
demokratik
Bersifat terbuka









**CREDIT TO TEAM MAKRIFAT ESPECIALLY DR UMMI SALWA FROM USIM

2 comments:

Anonymous June 10, 2013 at 5:59 PM  

Assalamualaikum cikgu, saya nak tanya ckgu ada x keluar kan buku lembaran stpm untuk penggal 3 sama seperti penggal 1 dahulu (marshall cavendish)

Unknown February 13, 2016 at 11:49 AM  

cikgu ap tips score pp penggal 2
mohon jasa baik cikgu...

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com