XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

BENGKEL KAJIAN TINDAKAN GURU TING 6 SMK MANIR

KURSUS DALAMAN UNTUK GURU TINGKATAN 6 SMK MANIR 2012
TAJUK     :  BENGKEL PENYEDIAAN PROPOSAL KAJIAN TINDAKAN
TARIKH   : 14/4/2012 [SABTU]
MASA      :  8.00 PAGI-12.00TGHARI
TEMPAT   : BILIK MESYUARAT SMK MANIR
PENCERAMAH : Cg aZLy

GURU AKADEMIK:
1. EN.MOHD ZAKI ISMAIL [PK TING.6]-SEJ 1
2. PN. HJH ZAINAB AWANG [KETUA PENYELIDIK]-BM2
3. PN. NORIZAN MOHD [BM1]
4. EN.ZUBIR AWANG [SEJ2]
5. EN. ABDUL HADI ALI [SEJ2]
6. EN. NIK AMRAM NIK SALLEH [EKO1&2]
7.YM RAJA MUSA RAJA AHMAD [PA1]
8. EN.MUSTAFA MAHAMUD [PSV]
9. PN. MARIANA MALIK [PA2]
10. PN.MERIAH ZAKARIA [GEOG 1&2]
11. PN RUMAIZAH NGAH [MUET]
12. PN ANNURA SELMI AHMAD [MUET]

APA ITU KAJIAN TINDAKAN?
APA BEZA KAJIAN TINDAKAN DENGAN PENYELIDIKAN ?
APA ITU PERNYATAAN MASALAH?
BILA KITA PATUT LAKSANAKAN KAJIAN TINDAKAN?
KENAPA KITA PATUT LAKSANAKAN KAJIAN TINDAKAN?
BAGAIMANA LANGKAH PENYEDIAAN PROPOSAL KAJIAN TINDAKAN

KEBANYAKAN GURU TIDAK SEDAR MEREKA TELAH LAKSANAKAN 
KAJIAN TINDAKAN SECARA TAK SEDAR...


PENYELIDIKAN PENDIDIKAN BIASANYA:
SELALUNYA DILAKUKAN OLEH INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI UNTUK TUJUAN AKADEMIK ATAU PUN OLEH INDIVIDU ATAU ORGANISASI TERTENTU UNTUK TUJUAN PEMBENTUKAN DAN PENGEMBANGAN DASAR ATAU PROGRAM YANG BERKAITAN DENGAN PENDIDIKAN.
DUA PIHAK YANG TERLIBAT DALAM KAJIAN IAITU PENYELIDIK DAN PIHAK YANG DIKAJI TERDIRI DARIPADA AHLI SESUATU SITUASI SOSIAL ATAU ORGANISASI YANG BERLAINAN SERTA MEMAINKAN PERANAN YANG BERBEZA.
CONTOH, KAJIAN TENTANG "MINAT PELAJAR BANDAR DAN LUAR BANDAR DALAM MATA PELAJARAN SAINS.
PENYELIDIK (PIHAK YANG MENJALANKAN KAJIAN) MUNGKIN TERDIRI DARIPADA PEGAWAI PENDIDIKAN DARI KEMENTERIAN PENDIDIKAN, PELAJAR ATAU PENSYARAH DARI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI. MANAKALA SAMPEL KAJIAN (PIHAK YANG DIKAJI) PULA TERDIRI DARIPADA MURID, GURU DAN PENGETUA SEKOLAH DI BANDAR DAN DI LUAR BANDAR.


 
MANAKALA KAJIAN TINDAKAN PULA:
BERBENTUK INKUIRI REFLEKSI KENDIRI
PENGKAJI TERLIBAT SECARA LANGSUNG SEBAGAI PESERTA KAJIAN
MEMPERKENALKAN TINDAKAN YG PRAKTIKAL (INTERVENSI)
UNTUK MEMPERBAIKI ATAU MENINGKATKAN KUALITI AMALAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
DENGAN MENINGKATNYA KEFAHAMAN TENTANG AMALAN DAN SITUASI DIMANA P&P DIJALANKAN
AMALAN KEPADA TEORI
BERKAITAN DENGAN TUGAS HARIAN
DIBUAT SECARA BERTERUSAN
 
MERANCANG  PENULISAN  PROPOSAL
1.APAKAH KANDUNGAN PROPOSAL?
2.APAKAH FUNGSI PROPOSAL ?
3.APAKAH YANG DIRANCANG?
4.BAGAIMANAKAH FORMAT PROPOSAL DITULIS?
5.BAGAIMANAKAH MENENTUKAN TAJUK KT?
6.BAGAIMANAKAH MENULIS OBJEKTIF KAJIAN?
7.APAKAH KRITERIA PEMILIHAN ISU/FOKUS KAJIAN?
8.CONTOH JADUAL PELAKSANAAN
9.CONTOH KOS KAJIAN
10.SYARAT-SYARAT KELULUSAN PROPOSAL

CARA MENULIAS PROPOSAL KAJIAN TINDAKAN:
1.Saiz font: 11-12
2.Jenis font : Arial/TIMES NEW ROMAN
3.Langkau baris: 1.5 spacing
4.Perenggan: Justify
5.Saiz kertas: A4

REFLEKSI PROSES PENGAJARAN...

 
CONTOH SOALAN UNTUK REFLEKSI BERSAMA
1.APAKAH MASALAH DALAM KELAS/SAYA? MENGAPA?
2.BAGAIMANA MASALAH ITU BOLEH DITANGANI DAN DISELESAIKAN?
3.APAKAH STRATEGI YANG PERLU DIGUNAKAN DAN BAGAIMANA?
4.BAGAIMANA SAYA MENILAI KEBERKESANAN STRATEGI SAYA?

CONTOH REFLEKSI..
"Semasa proses pengajaran dan pembejajaran,  didapati  pelajar  menyuarakan  rasa  tertekan  kerana  nota  terlalu  padat sehingga  menimbulkan  sikap malas  dan tidak bersemangat  untuk  mengulangkaji.."

 
 FOKUS KAJIAN...
1.APA YANG ANDA INGIN LAKUKAN?
2.APA YANG ANDA INGIN UBAH?
FOKUS KEPADA PUNCA MASALAH DALAM RUANG LINGKUP KUASA GURU
ADA KAITAN LANGSUNG DENGAN MINAT DAN KEPERLUAN DALAM BILIK DARJAH/KULIAH
TEMA/MASALAH YANG MEMERLUKAN TINDAKAN PENYELESAIAN SEGERA
PENYELESAIAN PENTING UNTUK MURID, GURU DAN SEKOLAH
DATA BOLEH DIKUTIP DENGAN MUDAH DAN CEPAT, BUKAN SESUATU DI LUAR KEMAMPUAN
 ALBUM BENGKEL KAJIAN TINDAKAN

Cg aZLy : "Assalamualaikum semua, bengkel Cg aZLy kendalikan mesti dalam bentuk 2 hala, mesti hidupkan suasana. Saya mahu respon dari cikgu apa masalah cikgu hadapi semasa p&p dan bagaimana caranya cikgu selesaikan masalah tersebut, boleh kongsi ye.."

Cg Zaki:"masalah saya ialah pelajar susah nak ingat fakta sejarah 1, jadi saya suruh dia org buat fakta dan huraian dalam bentuk gambarajah tulang ikan, Alhamdulillah mereka dapat ingat fakta tersebut.."
Cg Raja Musa: "Masalah saya pula ialah dalam Kertas PA1, pelajar terpaksa study banyak Bab sampai melebih 30 topik, jadi saya suruh dia orang buat PETA MINDA BERGAMBAR dan dibuat dalam bentuk FOLIO.. "

Cg Hadi "masalah saya dalam Sejarah 2 pula ialah pelajar sukar mengingat fakta juga, jadi saya minat pelajar mencari KEY WORD, dan tunjukkan dalam peta minda yang kreatif.."

Pn Hjh Zainab: "Saya sangat sedih sebab sejak 2 tahun kebelakang ni, Kertas BM2 yang saya ajar jatuh merudum resultnya, msalah utama ialah pelajar tak dapat mencari ISI bagi mengembangkan lagi idea dalam karangan, jadi saya beri mereka ISI bagi setiap topik esei, minta mereka bentukkan AKRONIM sebagai ganti isi esei tersebut...nampak berkesan."
Cg Mariana: " Saya dapati pelajar Kertas PA2 saya mengambil masa terlalu lama dalam melukis graf bagi soalan graf/carta, jadi apa yang saya buat ialah, sewaktu proses P&P saya minta pelajar menjawba soalan graf SECARA BERMASA, maksudnya pelajar dikehendaki mengambil masa yang tertentu untuk melukis bahagian2 dlaam graf/carta pai..., saya dapati ianya berkesan.."

SEBENARNYA APA YANG CIKGU2 NYATAKAN ITU ADALAH KAJIAN TINDAKAN, MEREKA TELAH MEMBUAT KAJIAN TINDAKAN SECARA TAK SEDAR, TAK BEREKOD DAN TIADA PELAPORAN...

JADI..
TIADA MASALAH UNTUK MEREKA HASILKAN SATU PROPOSAL, DAN SATU LAPORAN KAJIAN TINDAKAN...

SELAMAT MENCUBA!


0 comments:

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com