Jawab
semua soalan.
SOALAN 1:
(a) Senaraikan tiga kriteria bagi seseorang setiausaha syarikat [3]
(b) Jelaskan fungsí nisbah hutang dan kecairan kepada pihak yang berkepentingan. [2]
(c) Nyatakan tiga kelebihan perniagaan baru berbanding perniagaan mengambil alih. [3](d) Jelaskan tiga prinsip yang perlu diamalkan oleh Persatuan Pengguna Negeri Terengganu. [3]
(e) Mengapakah syarikat memilih untuk mengeksport barangan berbanding kontrak pengeluaran? [2]
(f) Nyatakan dokumen-dokumen perniagaan antarabangsa. [2]
(g) Terangkan dua jenis penyalahgunaan aset syarikat. [2]
(h) Terangkan maksud warga korporat dan nyatakan perbezaan antara warga korporat dan penjawat awam. [3]
(i) Berikan tiga contoh bahasa badan dan nyatakan mesej yang hendak disampaikan. [3]
(j) Nyatakan dua keadaan yang sesuai menggunakan papan notis sebagai media komunikasi dalam organisasi perniagaan. [2]
SOALAN 2:
En. Adnan bercadang untuk membuka sebuah perniagaan yang menghasilkan peralatan berkuda
Untuk golongan kanaka-kanak dan remaja. Dengan modal peribadi berjumlah RM50.000.00, beliau telah merangka satu rancangan perniagaan untuk memulakan perniagaannya.
(b) (i) Huraikan empat tujuan Encik Adnan menyediakan rancangan perniagaan. [8]
(ii) Huraikan empat pihak yang memerlukan rancangan perniagaan yang disediakan oleh Encik Adnan. [8]
Bahagian B [50
markah]
Jawab dua
soalan sahaja.
(a) Huraikan jenis-jenis laporan pengurusan yang lazim diamalkan oleh pengurusan. [4]
(b) (i) Nyatakan empat peranan yang boleh dimainkan oleh jawatankuasa pengurusan.
(ii) Jelaskan empat kebaikan dan empat keburukan pewujudan jawatankuasa pengurusan dalam sesebuah organisasi. [12]
(c) Jawatankuasa Audit Dalaman merupakan jawatankuasa yang terdapat dalam pengurusan sesebuah syarikat. Jelaskan enam matlamat utama Jawatankuasa Audit Dalaman. [9]
4. (a) Jelaskan empat sumber idea yang boleh mencetuskan pembentukan perniagaan baru. [8]
(b) Huraikan empat kebaikan dan empat kelemahan perikatan strategik. [8]
(c) Bincangkan tiga bentuk bantuan yang boleh diperoleh oleh bakal usahawan daripada agensi kerajaan. [9]
5. (a) Jelaskan peranan Maktab Kerjasama Malaysia kepada koperasi dari segi latihan dan penyelidikan. [5]
(b) Jelaskan langkah dan syarat yang perlu dipatuhi untuk menubuhkan kelab kebajikan bagi pekerja TER-X Berhad. [12]
(c) Nyatakan empat kategori organisasi bukan bermotif untung dan jelaskan aktiviti utamanya. Berikan satu contoh bagi setiap kategori. [8]
6. (a) Jelaskan cara yang boleh dilakukan oleh kerajaan sesebuah negara untuk menggalakkan firma multinasional beroperasi di negara itu. [10]
(b) Huraikan bagaimana tindakan perlindungan perdagangan oleh kerajaan boleh:
(i) melindungi industri yang baru,
(ii) memberikan persaingan yang adil dan saksama,
(iii) membalas balik tindakan negara luar. [15]
7. (a) Usaha melindungi pengguna daripada tindakan tidak beretika peniaga merupakan satu perkara rumit. Jelaskan bagaimana sikap pengguna itu sendiri menjadi penghalang kepada usaha untuk melindungi pengguna. [9]
(b) En. Azlee, yang akan menghadapi peperiksaan awam telah mendaftar di salah sebuah pusat tuisyen berhampiran tempat tinggalnya. Jelaskan hak-hak En. Azlee sebagai pelajar di pusat tuisyen tersebut. [10]
(c) Jenayah kolar putih selalu dikaitkan dengan pihak pengurusan syarikat. Huraikan jenis-jenis jenayah kolar putih yang sering dikaitkan oleh para pengurus masa kini. [6]
8. (a) Jelaskan proses komunikasi antara pemilik pemaju perumahan dengan pelanggannya. [12]
(b) “Kemahiran berunding pihak pengurusan ialah faktor penting dalam menentukan keberterusan hayat firma.” Bincangkan. [10]
(c) Terangkan maksud komunikasi menegak dan berikan contoh yang sesuai. [3]
0 comments:
Post a Comment