PRINSIP-PRINSIP
KAWALAN YANG BERKESAN:
Di
dalam sesebuah organisasi, kita perlu tahu apakah prinsip-prinsip yang
menentukan sesuatu kawalan itu berkesan atau tidak. Di antara prinsip tersebut
adalah:
a) Fleksibeliti
·
Suatu kawalan yang ditetapkan perlulah
ada kelonggaran dan ia boleh diubahsuai dari semasa ke semasa. Di mana
kawalan yang dikenakan akan mengikut keadaan dari masa ke semasa.
·
Contohnya fleksibeliti ke atas
menetapkan piawaian, di mana pengurus boleh menaikkan ataupun merendahkan
piawaian berdasarkan kebolehan dan kemampuan pekerja pada masa tersebut.
b) Ketepatan
·
Kita perlu ada maklumat-maklumat benar,
sahih, tepat dan boleh dipercayai. Kita juga tidak boleh menyembunyikan
apa-apa fakta atau memberi fakta yang salah untuk mendapatkan kawalan yang
berkesan.
·
Contohnya pengurus perlu menerangkan
kepada pekerja apa yang perlu dilakukan, apa yang telah
dilakukan.Walaupun sesetengah fakta-fakta perlu dirahsiakan untuk kepentingan
organisasi, tetapi maklumat-maklumat tertentu perlu diberitahu dengan tepat
untuk mengelakkan kekeliruan dan salah faham.
c) Ketepatan masa
·
Kita dapat maklumat tersebut pada masa
yang betul, pada tempat yang sesuai.
·
Maklumat diberi pada masa yang
memerlukan.
·
“Do the thing at the right place and the
right time”.
d) Fokus kepada perkara penting
·
Aktiviti yang dikawal mestilah yang
penting sahaja dan fokus kepada :-
1.
Prestasi-sekiranya organisasi mahukan
peningkatan kerja pekerja.
2. Pekerja-sekiranya
organisasi mahukan pekerja mempunyai tingkahlaku yang baik.
e) Penerimaan oleh ahli organisasi
·
Perkara yang dikawal mestilah
dipersetujui oleh ahli organisasi. Contohnya masa bekerja dari pukul 8.00 pagi
hingga 4.00 petang, semua orang mesti bersetuju untuk datang bekerja pada waktu
tersebut.
Jenis Kawalan Dalaman
1.
AUDIT DALAMAN
·
Audit dalaman merupakan
kerja pengauditan yang dijalankan oleh akauntan yang bekerja dengan sesebuah
organisasi.
·
Audit dalaman bertujuan
untuk menilai pengendalian dalaman dan aktiviti penyimpanan rekod organisasi
yang berkenaan.
·
Kumpulan akauntan yang
melakukan kerja audit dalaman ini disebut sebagai juruaudit dalaman.
·
Juruaudit dalaman
menjadi sebahagian daripada jentera pengurusan, yang bertugas untuk mengkaji
kerja kakitangan yang lain dan menilai kecekapan dan keberkesanan kerja mereka.
·
Pihak pengurusan
organisasi memberikan tugas ini kepada juruaudit dalaman untuk mengetahui
sejauh mana kakitangan organisasi itu patuh kepada dasar dan arahan, serta
mencapai tahap kecekapan pengendalian dan keberkesanan sistem penyimpanan
rekod. Boleh dikatakan bahawa peranan utama juruaudit dalaman
adalah untuk memastikan pematuhan kepada tatacara kawalan dalaman organisasi itu.
2.
DASAR ORGANISASI
·
Dasar organisasi
merujuk kepada garis panduan umum
sesebuah organisasi untuk membantu pengurus membuat keputusan dan mengambil
tindakan.
·
Kawalan Pentadbiran
yang meliputi tatacara yang membantu pengurusan merancang dan mengawal operasi
untuk memastikan keberkesanan operasi dan dasar organisasi diikuti.
·
Kawalan pentadbiran
merangkumi 4 aspek :
i.
Perancangan organisasi
iaitu melalui carta organisasi yang menunjukkan tanggungjawab dan bidang kuasa
setiap individu dalam organisasi tersebut.
ii.
Pembahagian kerja atau
tugas iaitu setiap tugas perlu diasingkan dari segi pemberian kuasa,
perlaksanaan dan penjagaan aset. Bagi organisasi yang menggunakan sistem
komputer, pihak pembangunan sistem dan pihak operasi harian hendaklah diuruskan
oleh individu yang berbeza.
iii.
Pemilihan kakitangan
yang dilaksanakan dengan mengambilkira kelayakan, latihan, perwatakan dan
ketulusan untuk memastikan operasi berjalan dengan licin.
iv.
Pengawasan dan
pemantauan iaitu dengan membuat pemantauan yang berterusan secara keseluruhan.
3.
PROSEDUR KERJA
·
Prosedur kerja merujuk
kepada tatacara atau langkah khusus
yang perlu diikuti secara berturutan dalam membuat sesuatu keputusan atau
tindakan.
·
Prosedur kerja menjadi
rujukan bagi peringkat Jabatan/pejabat yang mengandungi fungsi dan objektif
rasmi pejabat, prosedur-prosedur yang jelas serta pegawai dan kakitangan yang
bertanggungjawab bagi melaksanakan tiap-tiap aktiviti yang
dipertanggungjawabkan.
·
Prosedur kerja menjadi
rujukan utama yang akan membantu Jabatan/pejabat berfungsi dengan cekap dan
berkesan.
1 comments:
Boleh tahu hubungan antara ketiga2 kaedah asas dalam kawalan?
Post a Comment