1.3.1 Jenis-jenis perancangan
(a) mentakrifkan maksud
perancangan dan menjelaskan kepentingannya;
PERANCANGAN
Maksud Perancangan:
1.
Proses menentukan visi, misi dan matlamat dan membentuk tindakan yang diambil untuk mencapai matlamat
tersebut.
2.
Satu proses di mana pengurus menentukan matlamat yang hendak
dicapai dan menentukan tindakan yang paling sesuai untuk diambil disemua peringkat
organisasi.
3.
Proses di mana pengurus menentukan matlamat yang ingin
dicapai dan menentukan tindakan yang paling sesuai untuk diambil di semua
peringkat organisasi untuk mencapai matlamat organisasi.
4.
“Aktiviti yang
berorientasikan masa depan, iaitu apa yang hendak diperolehi pada masa hadapan
dengan mula melaksanakan programnya sekarang.”
KEPENTINGAN PERANCANGAN IALAH:
1. Menyediakan hala tuju/menentukan matlamat/fokus
Organisasi perlu membuat analisis peluang, cabaran, ancaman, kekuatan, kelemahan untuk menentukan matlamat.
Membantu pengurus menentukan matlamat, kumpulan kerja dan membangunkan strategi yang menyeluruh bagi mencapai matlamat.
Pengurus juga dapat mengagih dan mengguna sumber dengan lebih efektif dan efisien.
Membantu mengenalpasti operasi yang diperlukan serta bagaimana ia mempengaruhi organisasi.
Contoh: Perancangan 5 tahun – menyatakan visi, misi, objektif, rancangan operasi, keperluan kewangan, keperluan sumber manusia bagi mencapai matlamat organisasi.
2. Menyelaras sumber
Mengenalpasti, mengagih dan menggunakan sumber secara cekap dan berkesan antara jabatan/unit perniagaan – kurangkan pembaziran; mengadakan sumber berganda.
3. Ukuran prestasi /pencapaian
Dalam rancangan ada matlamat/objektif yang ingin dicapai. Objektif/matlamat ini akan menjadi garis penamat.
Perancangan membolehkan penetapan tanda aras yang hendak dicapai.
Tanda aras adalah satu proses mencari ciri-ciri produk, perkhidmatan atau proses yang terbaik berbanding pesaing sebagai satu standard atau piawai untuk meningkatkan prestasi organisasi.
4. Tindakan pembaikan
Hasil sebenar yang dicapai akan dibanding dengan gol. Kekurangan akan ditambah baik.
5. Panduan membuat keputusan
Dalam rancangan ada garispanduan tentang apa matlamat dan bagaimana mencapainya. Dan garispanduan ini akan menjadi panduan kepada membuat keputusan khususnya berkaitan pengagihan sumber.
6. Memahami persekitaran perniagaan
membentuk strategi perniagaan.
Pengurus dapat mengenalpasti peluang dan masalah/ancaman yang dihadapi oleh perniagaan pada masa sekarang dan masa depan
Penyesuaian boleh dilakukan dengan segera - memastikan operasi organisasi berjalan lancar – menjimatkan kos, mengurangkan pembaziran dan risiko.
7. Sebagai alat kawalan
Supaya penyelewengan/kesilapan dapat dielakkan
Dengan perancangan satu sistem kawalan dapat diwujudkan.
Pengurus dapat memastikan pencapaian organisasi selaras dengan perancangan.
Tindakan pembetulan dapat dilakukan dari semasa ke semasa.
(b) menjelaskan jenis perancangan mengikut
jangka masa, kegunaan, dan peringkatnya (strategik, taktikal, dan operasi);
JENIS-JENIS PERANCANGAN
1. Perancangan Strategik
(Jangka Panjang)
§ Satu rancangan umum yang
komprehensif atau menyeluruh yang menerangkan rancangan menyeluruh untuk
mencapai misi dan matlamat.
§ Perancangan menyeluruh
bagi mencapai matlamat organisasi.
§ Melibatkan proses
pembuatan keputusan berkenaan matlamat jangka panjang organisasi.
§ Tempoh masa melebihi tiga
tahun.
§ Dilakukan oleh pengurus peringkat
atasan.
§ Risiko yang tinggi kerana
melibatkan perancangan keseluruhan.
§ Memerlukan kemahiran
konseptual yang tinggi.
2. Perancangan Taktikal
(Jangka Sederhana)
§ Satu pelan operasi yang
spesifik yang memperincikan bagaimana, bila dan di mana sesuatu strategi itu
akan dilaksanakan
§ Perancangan yang
direkabentuk bagi melaksanakan
perancangan strategik.
§ Perancangan taktikal
dijalankan mengikut strategi yang dibentuk
§ Diterjemahkan daripada
perancangan jangka panjang oleh pengurus peringkat pertengahan.
§ Tempoh lebih singkat
berbanding perancangan strategik iaitu antara satu hingga tiga tahun.
§ Juga dikenali sebagai
rancangan fungsian yang meliputi perancangan sesuatu jabatan seperti
perancangan pemasaran, perancangan kewangan, perancangan sumber manusia dll.
3. Perancangan (Operasian)
Jangka Pendek)
§ Perancangan terperinci
yang dilakukan oleh pengurus peringkat bawahan.
§ Jangka masa paling pendek
kurang daripada satu tahun.
§ Penekanan pada
tugas-tugas rutin.
§ Dilakukan secara
berulang-ulang contohnya kerja harian, mingguan, bulanan.
§ Berkaitan aktiviti
pengeluaran.
Kaitan Tingkat Pengurusan dengan Perancangan
1. Pengurusan Atasan – Perancangan Strategik
· Pengurusan atasan
melakukan perancangan strategik (jangka panjang).
· Merujuk kepada rancangan
keseluruhan organisasi.
· Kandungan : Visi, misi,
gol.( halatuju dan sasaran)
· Skop : Matlamat
menyeluruh, organisasi/korperat
· Kemahiran : konseptual- melihat
faktor-faktor persekitaran luaran dan dalaman. Pengurus perlu mempunyai
kemahiran konseptual yang tinggi berbanding pengurus peringkat lain.
· Pengurus perlu memantau
persekitaran dalaman dan luaran seperti ekonomi, teknologi, kebudayaan,
pelanggan, pekerja, pesaing dan sebagainya.
2. Pengurusan Pertengahan – Perancangan
Taktikal
· Pengurus pertengahan
menyediakan perancangan taktikal (jangka sederhana).
· Menyokong perancangan
jangka panjang yang dibuat oleh pengurus atasan.
· Kandungan : Langkah
persaingan, respons kepada tindakan pesaing.
· Skop : Matlamat bisnes,
jabatan.
· Kemahiran : Kemanusiaan–
atasan dan bawahan organisasi.
· Pengurus akan menentukan
bagaimana syarikat akan menggunakan sumber-sumber yang ada bagi mencapai
matlamat yang ditetapkan.
3. Pengurusan Bawahan – Perancangan Operasian
· Pengurus bawahan akan
menyediakan perancangan operasian (jangka pendek)
· Perancangan yang dibuat
perlu selaras dengan perancangan yang dibuat oleh pengurus peringkat atasan dan
pertengahan.
· Kandungan : Unit
pengeluaran, kaedah penyampaian
· Mengawal operasi harian.
· Kemahiran : Kemanusiaan –
hubungan pelanggan, dan Teknikal-mengawal selia operasi harian.
3 comments:
Kalau kepentingan perancangan strategik apa cikgu?
perancangan jenis format pula macam mana cikgu?
nohazin .. perancangan jenis format terdiri daripada deskriptif , belanjawan dan grafik .
deskriptif : satu penyataan yang diberikan dalam bentuk bertulis dimana ia akan menyatakan apa yang perlu dicapai dan bagaimana ia boleh dicapai.
belanjawan : pelan yang dinyatakan secara kuantitatif dengan menggunakan istilah-istilah kewangan ..
grafik : rujuk kepada perancangan yang menerangkan apa yg perlu dicapai dan bagaimana cara untuk mecapainya dalam bentu CARTA atau GRANTT.
semoga kefahaman saya dalam perancangan format dapat membantu adik...best of luck .. :)
Daripada Budak Kena Buang Sekolah :)
Post a Comment