STANDARD PENGELUARAN
Maksud
International Organisation for Standardisation (ISO)
·
Standard
bertulis yang menetap dan menerangkan elemen-elemen asas yang perlu ada dalam
sistem kualiti sesebuah organisasi.
Siri ISO
9000 terdiri daripada:
1. ISO 9000 – garis panduan yang m'p'kenalkan standard2 yang lain dalam siri ISO
9000. juga memberikan definisi istilah dan konsep berkaitan dengan kualiti.
2. ISO 9001 – model kepastian kualiti reka bentuk, pembangunan, pengeluaran,
pemasangan dan perkhidmatan.
3. ISO 9002 – model kepastian kualiti untuk pengeluaran, instalasi dan perkhidmatan.
4. ISO 9003 – model kepastian kualiti untuk pemeriksaan akhir dan pengujian.
5. ISO 9004 – garis panduan bagi melaksanakan elemen sistem pengurusan kualiti.
Prinsip –
prinsip ISO 9000 :
1.
Standard
kpada sistem kualiti
2.
Dokumentasi
proses kerja yang kritikal
3.
Pencegahan
masalah
4.
Tumpuan
pada pelanggan
5.
Standard
umum untuk semua jenis organisasi
Siri baru ISO 9000
ISO 9000:2000 mempunyai 1 standard dan 2 dokumen sokongan
penting :
1.
ISO 9000
– dokumen sokongan yang menyediakan terminologi dan definisi yang dierima pakai
2.
ISO 9001
– model pengurusan kualiti yang menyediakan keperluan-keperluan minimum bg suatu sistem kualiti
3.
ISO 9004
– dokumen sokongan yang menyediakan garis panduan organisasi bagi melebihi keperluan minimum
menerusi proses penambahabaikan berterusan.
Cara-cara
untuk mendapat ISO 9000
1.
Membina
komitmen pengurusan atasan.
2.
Mengenalpasti
proses utama yang terlibat dalam pelaksanaan ISO 9000.
3.
Memberi
latihan kemahiran kepada pasukan pelaksana.
4.
Melakukan
analisis varians.
5.
Menyediakan
dokumen.
6.
Melatih
pegawai dan staf untuk melaksanakan prosedur yang telah didokumentasikan.
7.
Melaksanakan
ISO 9000.
8.
Pengiktirafan
dan pensijilan.
PENGURUSAN
KUALITI MENYELURUH ( TOTAL QUALITY MANAGEMENT – TQM )
Definisi TQM
·
Proses pengurusan kualiti yang berasaskan falsafah
kualiti berorientasikan pelanggan, penambahabaikan secara berterusan, penglibatan semua org, setiap bahagian dan
proses dalam organisasi, serta penyelesaian masalah secara berpasukan.
Objektif TQM
·
Meningkatkan
kecekapan dan keberkesanan sistem operasi
·
Meningkatkan
kepuasan dan kehendak pelanggan
Latar belakang TQM
·
Bermula
di Amerika Syarikat pada 1920-an
·
Bertujuan
uk mengawal item2 cacat dalam proses pengeluaran di kilang
·
1924,
W.A. Shewhart ( Bell Telephone Laboratories ) menbina carta kawalan statistik
pertama.
·
Antara
1940-an dan awal 1980-an, dua konsep dibangunkan iaitu Konsep Kepastian Kualiti
( Quality Assurance ) dan Konsep Kawalan Kualiti Menyeluruh (Total Qualiti
Control ).
·
Akhir
1980-an, konsep TQM diperkenalkan di AS.
Prinsip – prinsip TQM
1.
Tumpuan
pada produk, proses dan aspek manusia
2.
satu
proses berterusan
3.
Penglibatan
seluruh organisasi
4.
Tumpuan
pada pelanggan
5.
Pendekatan
kerja berpasukan
6.
Pencegahan
dan penambahbaikan berterusan
Kebaikan TQM
1.
dapat
menikmati byk kebaikan
2.
dapat
meningkatkan kecekapan operasi seluruh organisasi
Keburukan TQM
1.
kos yang
tinggi
2.
kekurangan
pekerja yang berkemahiran
0 comments:
Post a Comment