STRATEGI PRODUK
1.
ATRIBUT(SIFAT) PRODUK
Atribut produk
meliputi jenama, pembungkusan (packaging), label, jaminan (warranty) dan produk tambahan
(service). Atribut dapat dilihat secara objektif (fizikal produk) seperti mutu, ciri, dan rekab bentuk produk atau pun secara subjektif (pandangan pengguna).
2.
PENJENAMAAN
Jenama juga boleh
dikenali sebagai nama, istilah, tanda, simbol dan rekabentuk produk atau
kombinasi kesemuanya yang bertujuan untuk membezakan sesuatu produk
pengeluar dengan pesaing-pesaingnya di pasaran.Terdapat beberapa definisi jenama yang berkaitan dengan konsep penjenamaan iaitu: Nama jenama ( brand name), Tanda jenama(brand mark) dan Tanda perdagangan ( trade mark)
Jenis-Jenis Jenama
Syarikat boleh mengklasifikasikan jenama berdasarkan jenis-jenis jenama yang dipilih iaitu:
Syarikat boleh mengklasifikasikan jenama berdasarkan jenis-jenis jenama yang dipilih iaitu:
- Jenama Pengeluar
- Jenama Individu.
- Jenama Keluarga
- Jenama Pengedar
- Jenama Generik
- Jenama Kombinasi
3.
PEMBUNGKUSAN
Pembungkusan
melibatkan aktiviti merekabentuk dan mengeluarkan bekas atau pembungkus
untuk sesuatu produk. Fungsi-fungsi pembungkusan ialah untuk menyimpan dan melindungi produk, menarik minat pembeli untuk membeli, dan menambahkan kualiti produk.
Keputusan perlu dibuat mengenai elemen-elemen tertentu bagi pembungkusan seperti saiz, bentuk, bahan, warna, tekstur dan tanda perniagaan.
Pembungkusan merangkumi :
A. Pembungkusan primer
B. Pembungkusan sekunder
C. Pembungkusan perkapalan
4.
PELABELAN
Pelabelan
merupakan sebahagian daripada pembungkusan yang mengandungi maklumat
bercetak atau bersama produk. Label mungkin menghuraikan beberapa perkara mengenai sesuatu produk seperti siapa pengedar, di mana ia dibuat, kandungannya dan bagaimana menggunakannya dengan selamat.
5.
KHIDMAT SOKONGAN
Khidmat sokongan
termasuklah perkhidmatan pelanggan iaitu
jaminan.Jaminan bertujuan memberi perlindungan kepada pembeli dan maklumat penting tentang sesuatu produk.
Jaminan mengesahkan tentang kualiti dan prestasi sesuatu produk.
ELEMEN DAN KEPUTUSAN TENTANG
CAMPURAN PRODUK
1. Campuran produk
Pelbagai lini atau barisan produk yang ditawarkan untuk
jualan
2. Item produk
Suatu model, jenama, atau saiz yang
dijual oleh pemasar.
3.
Lini produk
Satu kumpulan produk yang mempunyai
ciri-ciri, kegunaan dan pengguna yang sama dan diedarkan melalui kedai
yang sama.
4.
Kedalaman(kepanjangan) produk
Kepelbagaian atau bilangan item produk dalam satu lini/barisan
produk.Contoh:pengeluaran pelbagai jenis rempah seperti rempah kari ikan, ayam, daging, kurma, sup, bbq dan lain-lain.
5.
Kelebaran produk
Bilangan barisan atau lini produk yang ditawarkan kepada
konsumerKilang mengeluarkan produk makanan seperti rempah, sos, minyak masak.
6. Ketekalan produk
Kepelbagaian
produk yang terhadSyarikat hanya mengeluarkan produk makanan sahaja
4 comments:
salam cikgu.apa strategi produk individu ye?
Kahwin dengan saya
Kahwin dengan saya
Cikgu mintak nota ni , terima kasih
Post a Comment