XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP

XPRESS REVISION SEM1&3 OVERVIEW MINDMAP
SEM1&3 AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

HANGAT! SOALAN GEMPUR PP PENGGAL 1 2012 : BHGN A

1
(a)
Jelaskan tiga kesan globalisasi dalam perniagaan ke atas sosial dan budaya di Malaysia yang memberi kesan kepada perniagaan domestik.

1.        Pakaian/minuman[1]
·         Masyarakat/penduduk/pengguna/pelanggan lebih cenderung untuk memilih makanan barat/luar berbanding tempatan/domestik, [1]
·         dan kesannya industri pemakanan tempatan/domestik sukar berkembang.[1]
·         Contoh-Masyarakat lebih cenderung untuk memilih makanan segera seperti KFC/McDonald’s berbanding untuk memilih AYAMAS/Rasa Mas.[1]
[maksima 3m]
2.        Pakaian/baju/seluar[1]
·         Masyarakat lebih cenderung untuk memilih jenama pakaian dari luar berbanding pakaian jenama tempatan. [1]
·         Menyebabkan industri pakaian tempatan kurang berkembang[1]
·         Contoh-Ahli sukan tempatan lebih suka memilih pakaian sukan jenama ADIDAS/NIKE berbanding pakaian jenama tempatan/domestik.[1]
[maksima 3m]
3.        Hiburan/Muzik/Filem
·         Masyarakat lebih cenderong untuk memilih hiburan/muzik/filem dari luar yang menonjolkan budaya barat berbanding hiburan tempatan.
·         Menyebabkan industri hiburan/perfileman/muzik tempatan sukar mendapat pulangan yang baik/kurang keuntungan/sukar berkembang.
·         Contoh-Penonton pawagam/filem/tv di Malaysia lebih suka memilih tayangan filem Spiderman berbanding filem Hantu Seram tempatan.
[maksima 3m]
4.        Media/bahan bacaan/bercetak/elektronik
·         Masyarakat/pengguna/pelanggan tempatan lebih suka membeli bahan bacaan/bercetak/elektronik dari luar/barat berbanding bahan/media/terbitan dari dalam negara.
·         Menyebabkan indsutri penerbitan media cetak kurang mendapat sambutan.
·         Contoh-Golongan muda yang berpendidikan tinggi lebih gemar untuk memilih bahan bacaan/media dari luar seperti majalah CLEO/GALAXY berbanding majalah URTV/MEDIA
[maksima 3m]
5.        Rekreasi/hiburan keluarga
·         Golongan keluarga lebih suka memilih untuk berhibur cara barat/luar berbanding berhibur cara tempatan
·         Menyebabkan tempat-tempat hiburan/rekreasi di Malaysia sukar mendapat tempat.
·         Contoh-Golongan keluarga/belia lebih suka berhibur cara barat/luar seperti karaoke/disko/fun fair/video games berbanding berhibur cara tempatan seperti tempat rekreasi/air terjun/zoo/taman air/taman rekreasi/memancing.
[maksima 3m]
6.        Kenderaan keluarga
·         Golongan keluarga yang berkemampuan lebih suka memilih kenderaan keluarga dari luar negara/jepun/barat berbanding keluaran Malaysia.
·         Menyebabkan kenderaan yang dikeluarkan oleh industri kereta tempatan hanya menjadi pilihan golongan berpendapatan sederhana dan rendah sahaja.
·         Contoh-Golongan elit lebih suka menggunakan kenderaan MPV Toyota ESTIMA/WISH berbanding menggunakan/membeli kereta Proton EXORA.
[maksima 3m]

[mana-mana 2 kesan yang pertama x 3m=6m]
[Terima mana-mana kesan yang relevan]


[6]

(b)
Huraikan maksud perniagaan domestik dan sumbangannya kepada negara.                                                                                                                                                                      
Maksud:
(i)                   Perniagaan yang beroperasi dalam negara
(ii)                 Menggunakan sumber/input /kewangan yang terdapat dalam negara 
(iii)                Pasaran/pelanggan dalam negara

Peranannya/sumbangan kepada negara:
(i)                   Memberi pendapatan kepada negara  - melalui sebarang cukai perniagaan .
(ii)                 Mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan  – mengurangkan kadar pengangguran/meningkatkan kadar gunatenaga negara .
(iii)                Membangunkan peluang perniagaan  - meningkatkan kegiatan perusahaan huluan / mewujudkan perusahaan lain yang menyokong perusahaan asas (pengangkutan, makanan, pembekalan).
(iv)                Menjimatkan pertukaran asing  – melalui penggunaan sumber tempatan  / mengurangkan pengaliran keluar mata wang negara .
(v)                  Membangunkan modal insan  – kemahiran asas kepada tenaga kerja tempatan.

[4]

(c)
Huraikan aktiviti dalam proses pengeluaran.

Proses Pengeluaran:
1.             Input [1]
                      Menyediakan faktor-faktor pengeluaran [tanah,buruh,modal, keusahawanan, teknologi [ ½ ]
                      Contoh: [ ½ ]
2.             Proses pengeluaran/Tranformasi
                      Melibatkan aktiviti pengeluaran-tukar input kepada barang separuh siap/barang siap melalui proses tambah nilai.
                      Contoh:
3.             Output
                      Produk yang dihasilkan untuk dipasarkan kepada pengguna industri/pengguna akhir.
                      Contoh:
[maksima=6m]
[6]

(d)
Jelaskan kebaikan dan keburukan pelan persampelan berbanding pemeriksaan menyeluruh.

Kebaikan dan keburukan persampelan berbanding pemeriksaan menyeluruh:
Kebaikan
·         Lebih jimat,
·         Kurang kerosakan pada barangan,
·         Kurang operator pemeriksaan,
·         Kerja pemeriksaan daripada “butir-demi-butir” kepada “lot-demi-lot” lebih mudah dan mencabar.
Keburukan
·         Risiko menerima barangan yang buruk dan risiko meolak barangan yang baik,
·         Memakan masa,
·         Maklumat tentang  barangan kurang.


[4]


(e)
Terangkan perbezaan antara pemasaran dan jualan.

Dimensi
Pemasaran
Jualan
Aktiviti
Melibatkan 4 aktiviti iaitu:
i. membangunkan produk
ii. Menetapkan harga
iii. menjalankan promosi
iv. mengedarkan produk
Melibatkan aktiviti jual beli. Menjalankan aktiviti
i. menyedarkan pelanggan          ( Awareness)
ii. menimbulkan minat( Interest )
iii. menimbulkan keinginan membeli ( Desire )
iv. melakukan pembelian/membuat keputusan membeli ( Action )
Objektif
- memastikan kehendak dan keperluan pengguna tercapai
- menjamin keuntungan pemasar untuk jangka panjang
Mencapai objektif keuntungan jangka pendek
Strategi/teknik
- menggunakan strategi campuran pemasaran
- menumpukan kpd keperluan dan kehendak pasaran
Menggunakan teknik-teknik jualan:
- diskaun dan potongan harga
- pemberian kupon
- pemberian barang contoh percuma
-rebat
-pertandingan
                                              
[4]


(f)
Berdasarkan perkhidmatan pengangkutan bas awam, huraikan tiga ciri keluaran bagi perkhidmatan tersebut.          

·    Produk Teras
-       meliputi semua faedah utama  yang ingin diperoleh daripada pembelian sesuatu produk.  Ianya merupakan sebab utama suatu pembelian dibuat.
-       Konsumer menggunakan pengangkutan bas awam kerana ingin mendapatkan kemudahan bergerak dari satu tempat ke tempat  lain seharian mereka.

                ·    Produk Ketara
-       juga dikenali sebagai produk sebenar/semua ciri atau sistem yang terdapat pada produk/perkhidmatan
-       yang dibeli oleh konsumer. Reka bentuk bas yang selesa dan selamat untuk memudahkan pengguna sampai ke destinasi yang ditujui tepat pada waktu.

                ·    Produk Sampingan
                      -     merupakan faedah tambahan  yang diingini oleh pengguna
                      - termasuk jenama (bas ekspres, bas eksekutif)/jaminan perkhidmatan (mengikut jadual, sampai tepat masa dan selamat)/pakej-pakej tertentu (hiburan, makanan dan layanan)/ kad diskaun.


[6]


(g)
Jelaskan tiga prinsip insurans.

·         Kepentingan boleh diinsuranskan:
-          ada kepentingan langsung.
-          Hanya boleh menginsuranskan harta/nyawa yang mempunyai kepentingan langsung untuk dirinya

·         Penuh kepercayaan :
-          melindungi maklumat yang diberikan
-          tidak mendedahkan maklumat.
·         Ganti rugi/ pampasan
-          tiada unsur keuntungan

·         Doktrin Punca Terdekat :
-          ganti rugi dibayar kepada punca secara langsung/punca yg diinsuranskan
-          contoh : jika stok barng diinsuranskan atas kebakaran, kerosakan stok yang diakibatkan oleh kebakaran sahaja akan dibayar ganti rugi.

[6]

(h)
Terangkan empat jenis insurans perniagaan.

Jenis insurans:
1.                    Insurans kebakaran[1]
·    Memberi perlindungan kepada sidiinsurans terhadap kerugian akibat kebakaran [½]
·    Tidak termasuk kebakaran akibat rusuhan, peperangan dll[½]

2.                    Insurans liabiliti awam[1]
·    Melindungi sidiinsuran daripada tuntutan orang awam [½]
·    Yang mengalami kemalangan di premis perniagaan sidiinsurans[½]
·    Yang disebabkan kecuaian sidiinsurans

3.                    Insurans pampasan pekerja
·    Melindungi majikan yang mencarum untuk pekerja
·    Bagi risiko kemalangan pekerja ketika menjalankan tugas
·    Diwajibkan oleh kerajaan keatas majikan bg mencarum pekerja berpendapatan kurang RM 1000.

4.                    Insurans kecurian
·    Melindungi sidiinsurans daripada kerugian akibat kecurian
·    Dapat melindungi harta benda berharga seperti stok, jentera dll

5.                    Insurans perkapalan
·    Memberi perlindungan kepada kapal & segala yg berada di dalamnya dari risiko yg mungkin berlaku ketika di laut
·    Seperti kemalangan, kebakaran, rompakan dll
·    Perlindungan termasuk rangka & jentera kapal, muatan, penumpang dll
[Mana-mana 4 Fakta]
[Fakta=1m, Huraian 2x ½ m]
[4]

(i)
Latihan dan pembangunan merupakan satu program yang penting di dalam  sesebuah organisasi. Jelaskan tiga faedah  latihan kepada tenaga pekerja di dalam organisasi.          

Faedah latihan kepada pekerja:
1.        Meningkatkan kemahiran
·         Wujud keberkesanan di dalam aktiviti
·         Menghasilkan produk yang berkualiti
·         Menghasilkan keluaran dengan lebih cekap

2.        Meningkatkan produktiviti
·         Daya pengeluaran akan meningkat
·         Jualan akan meningkat
·         Akan meningkatkan daya pengeluaran per unit

3.        Menjimatkan kos dan perbelanjaan
·         Dapat wujudkan kecekapan
·         Menambahkan pendapatan
·         Kerana kurangnya pembaziran wang dan masa

4.        Meninggikan dorongan
·         Motivasi pekerja dapat dikekalkan dan ditingkatkan
·         Pekerja akan merasai kepuasan yang tinggi
·         Semangat untuk bekerja kuat dapat dirangsang jika pekerja diberi  
·         Pendedahan tentang kerja


[6]

(j)
Jelaskan dua faktor penentu dalam pembayaran pampasan kepada pekerja.

1.        Kemampuan organisasi[1]
·         Kedudukan kewangan kukuh, ganjaran yang tinggi akan ditawarkan.[1]
2.        Jenis Tugas
·         Tugas yang rumit dan perlukan kemahiran yang tinggi akan mendapatkan ganjaran yang lebih berbanding dengan kerja rutin. 
3.        Undang-undang dan peraturan kerja
·         Pilihan kerja menentukan kadar ganjaran yang boleh diberi, ia adalah untuk melindungi hak pekerja dan mengelakkan eksploitasi.
4.        Ganjaran yang dibayar oleh pesaing
·         Beri ganjaran yang setara atau lebih tinggi daripada pesaing untuk mengelakkan pekerja dari berpindah.
5.        Permintaan dan Penawaran buruh        
·      Permintaan buruh tinggi dalam sektor tertentu menyebabkan kadar upah tinggi.

[Mana-mana 2 pertama x 2m=4m]
[4]

0 comments:

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com