1
|
(a)
|
Dengan menggunakan contoh industri minyak sawit, jelaskan bagaimana
proses tambah nilai berlaku.
-
input ( buah
kelapa sawit ) diproses untuk dijadikan minyak kelapa sawit yang seterusnya
menjadi output iaitu produk kelapa sawit.
-
Proses tambah
nilai berlaku dengan aktiviti
pembungkusan/penjanamaan/pelebelan/pewarnaan/pengawetan/pewangian .
-
Ini menyebabkan
harga minyak sawit dinaikkan.
|
[4]
|
|||||||||
(b)
|
Huraikan tiga sumbangan sektor swasta kepada
negara.
Tiga sumbangan sektor swasta kepada negara ialah :
·
Mewujudkan peluang pekerjaan kepada
penduduk tempatan dengan membuka kilang/perniagaan.
·
Meningkatkan hasil negara dari segi
kutipan cukai keuntungan
·
Memberi kemahiran dan pengalaman untuk
meningkatkan produktiviti/ pembangunan sumber manusia melalui latihan/
teknologi yang dibawa masuk.
·
Memberi sumbangan kepada negara seperti
derma
·
Membangunkan infra struktur fizikal
serti jalan raya dsg. Kepada masyarakat.
·
Memindahkan teknologi luar ke dalam
negara ( R & D ).
( pilih tiga sahaja ).
|
[6]
|
||||||||||
(c)
|
Jelaskan tiga
hubungan antara jabatan
pengeluaran dengan jabatan pemasaran
Hubungan antara jabatan pengeluaran dengan jabatan pemasaran :
1. Pemasaran
mendapat tempahan produk dari pelanggan dan memaklumkan tempahan (maklumat)
kepada Jabatan Pengeluaran.
2. Jabatan Pengeluaran membuat produk
mengikut spesifikasi yang dikenal pasti oleh Jabatan Pemasaran.
3. Jabatan Pengeluaran menghasilkan jumlah
produk berasaskan rancangan jualan yang dibuat oleh Jabatan Pemasaran.
4. Jabatan Pengeluaran membuat perubahan
atau penambahbaikan produk berdasarkan maklumat pelanggan yang diberi
kepada Jabatan Pemasaran.
5. Jabatan Pengeluaran mengeluarkan
produk – Jabatan Pemasaran memasarkan dan menjual produk tersebut.
6. Jabatan Pemasaran menjalankan penyelidikan
pemasaran untuk mengetahui kehendak pelanggan dan menyalurkan maklumat
untuk Jabatan Pengeluaran membina produk.
7. Jabatan Pengeluaran membuat penyelidikan
dan pembangunan (R&D) untuk disalurkan kepada Jabatan Pemasaran
tentang penemuan baru produk syarikat.
|
[6]
|
||||||||||
(d)
|
Jelaskan ciri-ciri susun atur proses.
i) Penyusunan semua input pengeluaran
seperti mesin, tenaga kerja, bahan mentah dan peralatan, disusun mengikut
fungsi kerja .
ii) Penghasilan produk tidak
seragam/berbeza mengikut kuantiti keluaran.
iii) Pengeluaran dalam kumpulan kecil .
iv) Pelanggan yang berbeza mengikut
keperluan perkhidmatan yang diingini.
v) Sumber-sumber digunakan secara
bersama oleh pekerja yang berbeza (perkongsian sumber)
Contoh:
Bengkel membaiki kereta, perkhidmatan bank, bengkel perkayuan, kek tempahan,
perkhidmatan hospital.
|
[4]
|
||||||||||
(e)
|
Jelaskan konsep pendekatan pemasaran produk.
Pendekatan Produk/
Keluaran
· Konsep ini menganggap bahawa
pengguna lebih gemar kepada keluaran yang berkualiti tinggi, mempunyai
pelbagai ciri dan berprestasi tinggi.
· Justeru itu, organisasi perlu
menumpukan kepada pembetulan dan pembaikan keluaran secara berterusan.
· Contohnya industri telefon
bimbit telah melakukan banyak perubahan ke atas pelbagai fungsi telefon
bimbitnya, ini kerana mereka beranggapan bahawa pengguna gemarkan telefon
bimbit yang mempunyai pelbagai fungsi.
|
[4]
|
||||||||||
(f)
|
Jelaskan faktor demgrafi dan psikografi yang mempengaruhi gelagat
pengguna.
|
[6]
|
||||||||||
(g)
|
Huraikan tiga penyata utama dalam
Penyata Kewangan sesebuah syarikat.
Tiga penyata utama :
i.
Penyata pendapatan/Penyata Untung
rugi : hasil, belanja, untung dan rugi.
penyata
yang menunjukkan hasil, belanja, untung/rugi bersih syarikat.
ii.
Kunci Kira-kira/Lembaran Imbangan :
aset, liabiliti, ekuiti
menunjukkan
nilai aset, liabiliti dan ekuiti pemilik / pelaburan syarikat ke atas aset
dan sumber kewangan yang digunakan.
iii.
Penyata Aliran Dana/Penyata Aliran
Tunai : bagaimana dana diperolehi dan digunakan.
-punca
dana dan penggunaan dana/ penyata aliran masuk dan keluar dana dalam
perniagaan.
Penyata
Aliran Tunai:
- terimaan tunai / bayaran
tunai.
|
[6]
|
||||||||||
(h)
|
Huraikan dua sumber dana jangka pendek.
Sumber Dana Jangka Pendek:
1. Overdraf [1]
Kemudahan kpd pelanggan mengeluarkan wang lebih drpd baki akaun
semasa.[1]
2. Pinjaman
berkala
Satu kemudahan di mana pelanggan/peminjam boleh membayar balik
pinjaman dan faedah secara beransur dan jumlah bayarannya sama rata
dalam tempoh ditetapkan
3. Pemfaktoran/memfaktor
akaun belum terima
Satu kemudahan di mana pelanggan mendiskaunkan (menjual) invois
kepada bank/syarikat pemfaktoran
4. Nota
janji
Satu kemudahan jangka pendek di mana jumlah bayaran adalah sekali
gus pada satu tarikh matang yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak
peminjam dan pemberi pinjaman
5. Kredit
Dagangan
Kemudahan kredit yang diberikan oleh pihak penjual/pembekal kepada
pembeli
6.
Kredit pusingan
Satu perjanjian antara pihak bank dengan pihak
peniagaan di mana boleh meminjam wang bila-bila masa sahaja/peminjam
boleh mengeluarkan pinjaman berulangan.
7.
Surat kredit
Kemudahan jangka pendek yang diberi kepada
syarikat yang menjalankan urus niaga antarabangsa, merupakan jaminan
bank bahawa amaun terhutang akan
dijelaskan.
8.
Penerimaan
Jurubank
Draf (Bil Pertukaran) yang dikeluarkan oleh
pelanggan mengikut perintah yang perlu dibayar pada tarikh tertentu pada
masa hadapan dan diterima oleh institusi kewangan bagi tujuan pembiayaan
perdagangan bona fide
9.
Trust
Receipt
Satu kemudahan pembiayaan yang membolehkan pelanggan menerima
hantaran pembelian tempatan atau luar negara sebelum pembayaran bil
tampak dibuat.Membolehkan pelanggan membayar penjual dengan serta-merta Membolehkan pelanggan menerima hantaran barangan tanpa perlu membuat pembayaran serta-merta
10. Pinjaman
Berjangka
Pinjaman yang diberi untuk jangka masa yang dipratentukan (tempoh),
dengan pembayaran balik secara ansuran.
[Mana-mana 2 pertama x 2m=4m]
|
[4]
|
||||||||||
(i)
|
Jelaskan sumber pengrekrutan.
i. Sumber dalaman :
Ø Bagi tujuan tersebut, pekerja perlu diberi latihan yang bersesuaian. Ø Bagi memeastikan sumber dalaman mencukupi, amalan guna tenaga semasa spt. Trend pengambilan pekerja, pemberhentian, perpindahan pekerja dan persaraan diteliti.
ii. Sumber luaran :
Ø terdiri daripada individu yang tidak bekerja dalam organisasi berkenaan
Ø
terdiri daripada :
Ø pelajar IPTA/S,
Ø pekerja dari organisasi lain,
Ø penduduk kampung,
Ø masyarakat sekitar,
Ø individu yg berdaftar dgn. Agensi pekerjaan dll.
|
[4]
|
||||||||||
(j)
|
Jelaskan tiga tujuan
penilaian prestasi.
Tujuan penilaian prestasi :
·
Ganjaran dan Pampasan :
-
bonus
-
kenaikan
gaji
-
kenaikan
pangkat
·
Kawalan sumber manusia:
-
penambahan/pengurangan
pekerja
-
penukaran
-
penentuan
bidang kerja
-
penentuan
tanggungjawab
·
Latihan dan pembangunan:
-
mnentukan
keperluan bidang latihan,
-
tujuan
latihan,
-
tempoh
latihan, tempoh percubaan bagi pekerja baru.
·
Memberi maklumat kepada pihak pengurusan :
-
kualiti
sumber manusia yang ada untuk tujuan pertumbuhan dan pembesaran organisasi.
·
Memberi
maklum balas kepada pihak pengurusan :
-
keberkesanan
aktiviti pemilihan dan pengambilan
-
latihan
dan pembangunan sumber manusia.
|
[6]
|
0 comments:
Post a Comment