Bahagian B
[50 markah]
2(a) Sendayu Tinggi Holdings Sdn Bhd merupakan
syarikat pengeluar barangan kecantikan serta kesihatan yang diasaskan oleh Puan
Rozita Ibrahim. Selama sedekad beroperasi pelbagai dugaan dihadapi dan kini
Sendayu Tinggi mempunyai 2000 pengedar, 14 butik, 25 rangkaian outlet dan 6
francaisi di seluruh negara. Pada mulanya, syarikat bergantung harap kepada
para pengedar tetapi disebabkan tawaran margin lebih tinggi ditawarkan oleh
pengeluar produk herba lain menyebabkan mereka mengenepikan produk Sendayu
Tinggi. Maka dengan berani, pihak syarikat mengubah strategi meluaskan peluang
perniagaan ini melalui sistem francais. Justeru, bagi memastikan farancaisi
yang dipilih benar-benar berkualiti dan dapat memberikan perkhidmatan terbaik
kepada pelanggan, pelbagai langkah diambil terutama menyediakan latihan selain
mewujudkan peluang perniagaan kepada ahli.
Sendayu Tinggi
memiliki lebih 1000 rangkaian produk
berasaskan kesihatan, penjagaan diri dan
kosmetik. Antaranya set kosmetik seperti Fiber Mascara & Lipstik, Produk
Slimming Set, Set Ibu Bersalin, Minuman Coklat Berkolagen, Nosygon untuk
menyelesaikan masalah jerawat dan resdung dan Teh Uncang Jamu Wanita. Produk
ini boleh dipesan oleh pelanggan secara online
dan penghantaran dibuat melalui pos.
Sendayu Tinggi telah
memperkenalkan kad keahlian istimewa kepada pengguna setia dengan bayaran hanya
RM25 sekali seumur hidup. Melalui pemilikan kad ini, ahli-ahli layak mendapat
diskaun sehingga 30% dan dapat mengumpul mata ganjaran yang boleh ditukarkan
dengan hadiah-hadiah menarik. Pelanggan setia Sendayu Tinggi adalah pelbagai
dan kebanyakannya adalah turun temurun daripada nenek hingga ke peringkat cucu.
Walaupun menghadapi persaingan sengit yang sentiasa menggunakan perang harga,
namun Sendayu Tinggi masih mampu bertahan kerana syarikat sentiasa menawarkan
harga yang kompetitif dan sentiasa menekankan kualiti produk. Sendayu Tinggi
juga mempelbagaikan pilihan dengan
setiap tahun menghasilkan produk terbaru
dengan kelainan dan keistimewaan tersendiri. Pada tahun 2012, satu rangkaian
produk wangian khas telah diperkenalkan. Sendayu Tinggi juga sentiasa
mengadakan promosi dan mendekatkan diri dengan pelanggan.
Pembukaan cawangan
yang berfungsi sebagai butik juga memberi peluang kepada pelanggan untuk
mendapatkan khidmat nasihat secara langsung daripada perunding terlatih. Pelanggan juga boleh mendapat informasi
terkini berkenaan produk secara khidmat pesanan ringkas(SMS). Malangnya pada 16
April 2012, dua produk pelangsingan badannya yang bernilai RM500 000 telah
dirampas oleh penguatkuasa farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia kerana
didakwa mengandungi sibutramin yang berbahaya
dan berita ini telah disiarkan dalam media massa. Ekoran itu, pihak
syarikat telah memberi penjelasan dan memohon maaf.
(Sumber Sinar
harian 14/5/2012,18/4/2012, Berita Harian Online 23/12/2011,15/7/12, mymetro
25/1/12 dan bisneswirausaha.blogspot.com
(i) Terangkan strategi campuran pemasaran
yang dilaksanakan oleh Sendayu Tinggi serta cabaran yang dihadapi dalam
melaksanakan strategi tersebut. [20]
(ii) Huraikan keputusan campuran produk yang
diamalkan oleh Sendayu Tinggi Holdings Sdn. Bhd. [6]
(iii) Bagaimanakah Sendayu Tinggi Holdings
Sdn Bhd menguruskan saluran agihannya. [9]
1 comments:
cikgu ada jawapan untuk soalan bahagian b tentang sinar cemerlang sdn.bhd stpm semester 3 perniagaan
Post a Comment