BUAT PETA MINDA
ULANGKAJI FAKTA KHUSUS PP PENGGAL 3
BAHAGIAN A
ARAS 1 : MENGINGAT FAKTA KHUSUS
BAB 1: KEUSAHAWANAN [4 SOALAN MAKSIMA=16M-24M]
1. NYATAKAN CIRI-CIRI USAHAWAN BERJAYA
2. NYATAKAN CIRI-CIRI ORANG YANG EFEKTIF BERDASARKAN STEPHEN COVEY.
3. APAKAH FAKTOR YANG MENDORONG SESEORANG MENCEBURI BIDANG KEUSAHAWANAN
4. SENARAIKAN SUMBER YANG BOLEH MEMBERI IDEA BARU DALAM PERNIAGAAN.
5. SENARAIKAN PROSES MEREALISASIKAN IDEA PERNIAGAAN.
6. APAKAH FAKTOR YANG PERLU DIPERTIMBANGKAN OLEH SESEORANG USAHAWAN SEBELUM MEMULAKAN SESUATU PERNIAGAAN.
7. SENARAIKAN KAEDAH YANG BOLEH DIAMBIL OLEH SESEORANG USAHAWAN UNTUK MEMULAKAN SESEBUAH PERNIAGAAN.
8. APAKAH JENIS-JENIS PERNIAGAAN FRANCAIS YANG BOLEH DIMASUKI OLEH SESEORANG USAHAWAN?
9. APAKAH KAEDAH ATAU CARA YANG BOLEH DIGUNAKAN SEMASA MENJALANKAN PERNIAGAAN SECARA PAKATAN STRATEGIK?
10. SENARAIKAN ELEMEN DALAM MODAL KEWANGAN DAN MODAL BUKAN KEWANGAN.
11. SENARAIKAN ELEMEN DALAM SUMBER MODAL FORMAL DAN SUMBER TIDAK FORMAL
12. APAKAH LIMA PERKARA ATAU FAKTOR-FAKTOR YANG DINILAI OLEH BANK SEBELUM MELULUSKAN PINJAMAN?
13. APAKAH BANTUAN DAN KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN OLEH KERAJAAN KEPADA USAHAWAN?
14. SENARAIKAN AGENSI-AGENSI YANG MEMBERIKAN BANTUAN KEWANGAN KEPADA USAHAWAN.
ARAS 2 : MEMAHAMI KONSEP
BAB 1: KEUSAHAWANAN
MEMBERI
DEFINISI KONSEP
BIL
|
KONSEP
|
DEFINISI
|
1
|
USAHAWAN
|
Usahawan ialah seseorang yang memulakan sesuatu, pandai mencuba atau
mencipta sesuatu yang baru.
|
2
|
KEUSAHAWANAN
|
Keusahawanan ialah pembentukan nilai menerusi keupayaan mengenal pasti
peluang-peluang perniagaan, pengurusan risiko dan menerusi penggabungan usaha
pengurusan kemahiran insan untuk menggerakkan sumber kemanusiaan, kewangan
dan bahan untuk membolehkan sesuatu projek membuahkan hasil.
|
3
|
PENIAGA
|
Peniaga menceburi perniagaan untuk mendapatkan keuntungan tetapi tidak
menunjukkan kemahuan untuk berkembang, bentuk dan saiz asal perniagaan
dikekalkan.
|
4
|
PENGURUS
|
Pengurus ialah orang yang bertanggungjawab menjalankan fungsi pengurusan
sesuatu perniagaan untuk mendapat imbuhan dalam bentuk gaji sebagai pulangan
ke atas fungsi yang dilakukan di dalam aktiviti perniagaan.
|
5
|
PENDEKATAN EKONOMI
|
Pendekatan ini menerangkan bahawa seseorang itu melibatkan diri dalam
keusahawanan kerana beliau inginkan keuntungan dan kekayaan. Usahawan akan
sentiasa mencari peluang untuk mendapatkan keuntungan
|
6
|
PENDEKATAN PSIKOLOGI
|
Pendekatan ini mengkaji usahawan dari sudut ciri-ciri personaliti yang
dimiliki oleh seseorang usahawan. Ciri-ciri personaliti usahawan berbeza
dengan bukan usahawan. Usahawan mempunyai ciri-ciri personaliti seperti
sanggup menanggung risiko, kreatif dan inovatif, bekerja kuat dan mempunyai
kawalan diri yang tinggi
|
7
|
PENDEKATAN SOSIOLOGI
|
Pendekatan ini menerangkan keadaan atau faktor sosial yang mempengaruhi
seseorang itu melibatkan diri dalam keusahawanan. Ia mengambil kira
factor-faktor sosial seperti budaya, galakan masyarakat, pengalaman dan
pendidikan yang pernah diterimanya, role model dan sebagainya.
|
8
|
INISIATIF
|
Kecenderungan usahawan untuk
mengenal pasti dan menganalisis sesuatu situasi dan seterusnya mengambil
tindakan secara proaktif.
|
9
|
BERANI MENGAMBIL RISIKO
|
Seseorang yang berani mengambil risiko akan menghadapi keadaan ketidak
pastian pada masa hadapan dengan penuh keyakinan.
|
10
|
SANGGUP BERKORBAN
|
Seseorang usahawan perlu menunjukkan komitmen dan keazaman yang tinggi
untuk memajukan perniagaannya.
|
11
|
KEAZAMAN
|
memiliki keazaman yang kuat untuk mengatasi masalah yang mungkin timbul
pada peringkat permulaan perniagaan serta halangan-halangan yang timbul
kemudiannya.
|
12
|
BERTANGGUNGJAWAB
|
bertanggungjawab keatas sebarang keputusan yang diambil serta mempunyai
lokus kawalan dalaman yang tinggi
|
13
|
KREATIF
|
Mampu untuk mencipta sesuatu yang baharu
|
14
|
INOVATIF
|
mempunyai kebolehan untuk membuat perubahan serta boleh bertindak dengan
cara yang fleksibel.
|
15
|
BERWAWASAN
|
dapat melihat persekitaran dan memandang jauh kehadapan dan nampak dalam minda apa yang ingin dicapai
pada masa hadapan
|
16
|
BERKEINGINAN UNTUK PENCAPAIAN
|
Seorang usahawan telah berjaya kerana beliau adalah seorang yang
berorientasikan matlamat, ingin
mencapai sesuatu yang boleh memberikan kepuasan kepada diri mereka
|
17
|
BERKEYAKINAN DIRI
|
Seorang usahawan perlu mempunyai keyakinan terhadap kebolehan, kemahiran
dan ideanya. Beliau merupakan manusia
yang optimis, berkeupayaan, dan bersungguh-sungguh dalam pekerjaan.
|
18
|
BIJAK REBUT PELUANG
|
Usahawan yang berjaya dapat menganalisis persekitaran dan mengenalpasti
peluang dengan cepat. Mereka tidak
membiarkan peluang terlepas, malah dengan segera merebut peluang
berkenaan.
|
19
|
BERDAYA SAING
|
Usahawan mempunyai darjah persaingan yang tinggi. Jika bersaing, mereka
sentiasa ingin menang. Persaingan
memerlukan keinginan untuk mencapai sesuatu matlamat. Mereka bersaing untuk ‘survival’ dan
perkembangan perniagaan.
|
20
|
KUAT BEKERJA
|
Usahawan yang berjaya mempunyai tenaga yang kuat. Oleh itu mereka bekerja
kuat, terutama diperingkat awal pembentukan perniagaan mereka.
|
21
|
BERMOTIVASI TINGGI
|
Usahawan sentiasa bersemangat untuk mengejar impian menjadi usahawan
berjaya
|
22
|
BERPANDANGAN JAUH
|
Usahawan berfikiran panjang. Mereka berfikir sebelum bertindak untuk
‘survival’ perniagaan mereka. Mereka
tidak mengambil risiko secara membuta tuli, tetapi membuat pengiraan dalam
keputusan dan tindakan mereka.
|
|
||
23
|
BERSIKAP PROAKTIF
|
Bertindak tanpa diarah dan berinisiatif
|
24
|
MEMULAKAN SESUATU DENGAN MENGINGATI MATLAMAT
|
Menetapkan matlamat sebelum bertindak.
|
25
|
LAKUKAN PERKARA YANG UTAMA DAHULU
|
Melakukan sesuatu perkara yang penting dahulu
|
26
|
BERFIKIRAN MENANG-MENANG
|
Membuat sesuatu keputusan yang boleh memberi kebaikan atau manfaat kepada
semua pihak.
|
27
|
CUBA UNTUK MEMAHAMI DAHULU, KEMUDIAN CUBA UNTUK DIFAHAMI
|
Berusaha untuk memahami sesuatu isu.
|
28
|
BERSINERGI
|
Mengambil kesempatan atas apa yang berlaku dan merebut peluang yang
wujud.
|
29
|
TAJAMKAN GERGAJI
|
Sentiasa meningkatkan kemahiran dan adakan perubahan pada diri sendiri.
|
|
||
30
|
FAKTOR JASMANI
|
Berkaitan kesihatan tubuh badan, kecergasan dan kecerdasan
|
31
|
FAKTOR EMOSI
|
Berkaitan dengan perasaan seseorang
|
32
|
FAKTOR ROHANI
|
Berkaitan dengan kejiwaan dan kepercayaan
|
33
|
FAKTOR INTELEK
|
Berkaitan pengetahuan, kemahiran, pengalaman
|
|
||
34
|
PELANGGAN
|
Mendapat maklumat daripada pelanggan dengan bertanya atau pemerhatian
|
35
|
PENGGUNA
|
Idea yang dihasilkan menjurus kepada keperluan pengguna akhir
|
36
|
SYARIKAT SEDIA ADA
|
Sama ada syarikat atau perniagaan yang dimiliki oleh usahawan atau orang
lain akan dapat memberi idea baru
|
37
|
PRODUK SEDIA ADA
|
Usahawan menawarkan produk yang telah ada di pasaran dengan membuat
pembaharuan
|
38
|
SALURAN PENGEDARAN
|
Sumber daripada ahli-ahli saluran pengagihan adalah penting kerana mereka
dekat dan sudah biasa dengan keperluan pasaran
|
39
|
PENYELIDIKAN & PEMBANGUNAN
|
R&D tidak semestinya dalam bentuk produk atau perkhidmatan tetapi
juga dari segi kaedah seperti cara pemasaran, pembungkusan dsb.
|
40
|
DASAR-DASAR KERAJAAN
|
Merangkumi aspek peraturan dan undang-undang yang dilaksana oleh kerajaan
atau perancangan kerajaan
|
41
|
PENGALAMAN
|
Pengalaman diperolehi melalui kerja dengan orang lain
|
42
|
KEMAHIRAN
|
kemahiran didapati melalui kursus yang diikuti
|
43
|
PATEN
|
Merujuk kepada hak untuk mengeluarkan sesuatu barangan yang dilindungi
oleh undang-undang atau sesuatu ciptaan produk
|
44
|
GOLONGAN PROFESIONAL
|
Pihak yang akan membantu usahawan untuk mendapatkan sumber idea baru seperti perunding perniagaan, akauntan
bertauliah, arkitek dan mereka yang pakar dalam bidang tertentu.
|
45
|
MEDIA MASSA
|
Media massa membekalkan banyak maklumat dari dalam dan luar negara untuk
diteroka oleh usahawan
|
46
|
BAHAN BACAAN
|
Dengan banyak membaca dan menonton rancangan berinformasi, banyak idea
baru boleh diperolehi
|
|
KAEDAH
MENJANA DAN MENGEMBANGKAN IDEA
|
|
47
|
SOAL SELIDIK
|
Melalui kaedah soal selidik, usahawan dapat menjana pelbagai idea untuk
memulakan sesebuah perniagaan atau mengembangkan lagi perniagaan.
|
48
|
SUMBANGSARAN
|
Teknik yang digunakan untuk mendapatkan idea perniagaan dengan menjana
sebanyak mungkin idea. Dilaksanakan secara kumpulan.
|
49
|
PEMERHATIAN
|
Kaedah menjana idea dengan memantau persekitaran untuk menghasilkan idea
baru bagi memenuhi perubahan persekitaran.
|
50
|
KUMPULAN FOKUS
|
Kumpulan fokus merupakan sekumpulan individu yang menyumbang maklumat
dalam format yang berstruktur.
Kaedah ini menggunakan sekumpulan individu yang mempunyai pelbagai latar
belakang sosioekonomi bagi mempelbagaikan idea.
|
|
PROSES
MEREALISASIKAN IDEA PERNIAGAAN
|
|
51
|
IDEA
|
Proses mencari seberapa banyak idea perniagaan yang boleh diperoleh dari
sumber pelanggan, syarikat sedia ada, produk sedia ada, dasar kerajaan,
pembekal dan sebagainya.
|
52
|
MENAPIS IDEA
|
Penilaian terhadap idea dibuat.
Hanya idea yang praktikal dan boleh dimaju sahaja dibincang dengan
mendalam
|
53
|
MEMBINA KONSEP
|
Di peringkat ini idea yang telah disaring diuji bagi menentukan
penerimaan pengguna tanpa melibatkan kos pengilangan produk secara fizikal.
|
54
|
MENGUJI KONSEP
|
Konsep yang telah dibina akan diuji dengan interaksi dengan bakal
pengguna yang telah dikenalpasti melalui kaedah temu bual, soal selidik dan
pemerhatian tanpa mengeluarkan produk sebenar
|
55
|
MEMBUAT RANCANGAN PERNIAGAAN
|
Sekiranya usahawan mendapati bahawa produk yang di bangunkan itu mendapat
sambutan pasaran maka usahawan perlu membuat rancangan perniagaan.
|
56
|
MEMBINA FIZIKAL [PROTOTAIP]
|
Setelah menyediakan RP, usahawan bolehlah membangunkan produk sama ada
secara berperingkat atau tahap tertentu.
|
57
|
MENGKOMERSIALKAN
|
Merupakan peringkat akhir dalam proses perancangan dan pembangunan produk
di mana produk akan mula dipasarkan secara meluas melalui saluran pengedaran.
|
|
KAEDAH
MEMULAKAN PERNIAGAAN
|
|
58
|
MENGAMBIL ALIH PERNIAGAAN SEDIA ADA
|
Membeli perniagaan yang sedia ada atau mewarisi dan meneruskan perniagaan
keluarga.
|
59
|
PERNIAGAAN FRANCAIS
|
Satu kaedah pemasaran produk atau perkhidmatan di syarikat induk
(francais) memberikan hak untuk memasarkan produk atau perkhidmatan tersebut
kepada usahawan (francaisi) dan perlu membayar royalty atau yuran kepada
syarikat induk
|
60
|
PEMEGANG FRANCAIS BERFORMAT
|
Dalam kaedah ini, francaisi mendapat lesen untuk membuat dan memasarkan
barangan daripada francaisor
Francaisor pula menawarkan format perniagaan dalam pakej yang lengkap
yang merangkumi hak penggunaan harta intelektual (logo, jenama, goodwill),
strategi pemasaran, operasi, pengiklanan, perakaunan dan latihan.
|
61
|
FRANCAIS PENGILANGAN PRODUK
|
Usahawan mendapat lesen untuk mengilangkan produk mengikut formula,
resipi atau rekabentuk yang disediakan oleh syarikat induk.
|
62
|
FRANCAIS LESSEN BERTANDA DAGANG
|
Usahawan mendapat lesen untuk menjual sesuatu produk dengan menggunakan
jenama atau dagang dan menerima ganjaran dalam bentuk komisen.
|
63
|
FRANCAIS WAKIL PENGEDAR
|
Usahawan mendapat lesen untuk mengedar produk syarikat induk. Contoh:
Proton Edar, EON, SHEEL, dan sebagainya
|
64
|
FRANCAIS PENGANJUR
|
Usahawan mendapat lesen untuk menganjurkan program milik syarikat induk.
Contoh: Who Want To Be A Millionair
|
65
|
PAKATAN STRATEGIK
|
dua entiti sama ada sebuah perniagaan atau seorang individu atau pihak
bergabung untuk menjalankan sesuatu projek perniagaan bersama-sama. Usaha
yang digabungkan ini boleh jadi dalam bentuk perkongsian modal, kemahiran,
hasil produk, teknologi, pengetahuan.
|
66
|
USAHASAMA
|
Dua atau lebih syarikat tempatan membentuk satu usahasama untuk
mengeksport ke antarabangsa atau untuk tempatan. Mereka berkongsi
tanggungjawab, kos, kepakaran dan keuntungan dibahagi mengikut pelaburan
masing-masing
|
67
|
PELESENAN
|
Sesebuah syarikat (penerima lesen) membuat satu perjanjian dengan
pemegang lesen di negara asing yang ingin ditembusi pasarannya. Syarikat ini
akan membayar royalti atau yuran tertentu bagi membolehkannya mendapat hak
atau lesen untuk menggunakan proses pengeluaran, cap dagang, reka bentuk, dan
sebagainya hak milik pemegang lesen.
|
68
|
KONTRAK PENGELUARAN
|
Satu syarikat tempatan berusaha sama dengan pelabur asing untuk
mewujudkan satu perniagaan tempatan
Kedua-dua pihak ini akan berkongsi hak milik dan kawalan terhadap
perniagaan yang ditubuhkan
|
|
PEMBIAYAAN
DAN SUMBER MODAL
|
|
69
|
MODAL
|
Modal ialah sebarang kekayaan yang digunakan untuk menghasilkan lebih
banyak kekayaan kepada perniagaan tersebut. Ia wujud dalam pelbagai bentuk
seperti wang tunai, kemahiran dan pengetahuan, kilang, peralatan, mesin dan
sebagainya.
|
70
|
MODAL TEROKA
|
Rakan kongsi atau syarikat-syarikat besar yang bertindak sebagai pelabur
yang akan membuat pelaburan dalam usaha meneroka sesuatu perniagaan baru
baginya
|
71
|
MODAL EKUITI
|
Modal yang dikeluarkan oleh pemilik itu sendiri untuk dilaburkan dalam
perniagaan seperti simpanan sendiri. Bagi syarikat awam pula modal ekuiti
diperolehi dengan menjual saham kepada orang awam (pelabur)
|
72
|
MODAL HUTANG
|
Modal yang diperolehi secara pinjaman dan ini memerlukan pembayaran balik
pinjaman tersebut bersama faedah. Contoh: pinjaman daripada bank.
|
73
|
MODAL BUKAN KEWANGAN
|
Modal dalam bentuk kemahiran dan pengetahuan seperti kemahiran menguruskan
perniagaan, pengetahuan dalam perakaunan, teknologi maklumat dan sebagainya.
Ini membantu usahawan mencapai kejayaan dalam perniagaan.
|
74
|
MODAL TETAP
|
Aset-aset tetap yang digunakan untuk mengeluarkan produk dan perkhidmatan
seperti bangunan, tanah, komputer, mesin dan peralatan.
|
75
|
MODAL KERJA
|
Merupakan tabung sementara bagi perniagaan. Modal ini digunakan untuk
membiayai kos jangka pendek seperti membeli inventori, membayar bil-bil dan
untuk menghadapi sebarang kecemasan
|
76
|
MODAL TUMBUH
|
Modal ini diperlukan apabila perniagaan sedia ada berkembang seperti
membuka cawangan baru
|
77
|
PEMBIAYAAN HUTANG
|
Sesebuah perniagaan mendapatkan sumber modal secara hutang seperti
meminjam wang daripada bank, pembekal dan agensi-agensi kerajaan
|
78
|
PEMBIAYAAN EKUITI
|
Sejumlah modal yang dikeluarkan oleh pemilik itu sendiri untuk dilaburkan
dalam perniagaannya. Bagi syarikat awam pula modal ekuiti diperolehi dengan
menjual saham kepada orang awam (pelabur)
|
|
FAKTOR
PENILAIAN BANK SEBELUM MELULUSKAN PINJAMAN
|
|
79
|
KARAKTER
|
peribadi peminjam yang dapat meyakinkan pihak bank seperti membayar
pinjaman yang lepas tepat pada masanya.
|
80
|
KAPASITI
|
Kemampuan peminjam untuk membayar balik pinjaman
|
81
|
KAPITAL/MODAL
|
Jumlah modal yang telah peminjam laburkan dalam perniagaannya
|
82
|
SANDARAN
|
Harta atau aset yang boleh disandarkan atau dicagarkan kepada bank dan
nilai mengikut jumlah pinjaman
|
83
|
KEDUDUKAN
|
Iaitu keadaan ekonomi dan semasa yang perlu pihak bank ambil kira seperti
kemelesetan ekonomi dan sebagainya
|
0 comments:
Post a Comment