XPRESS RIVISION OVERVIEW MIND MAP P1P3 STPM

XPRESS RIVISION OVERVIEW MIND MAP P1P3 STPM
AKAN DIEMAIL SEGERA : RM100.

KES MODULAR : HONDA Sasar sejuta pemilik hibrid seluruh dunia

KINI lebih 10,000 kenderaan hibrid Honda berada di jalan raya, menjadi satu kejayaan bagi mencapai sasaran satu juta pemilik Honda Hibrid di seluruh dunia sejak pengenalan Insight generasi pertama pada bulan November 1999 di Jepun.

Sejak 2007, Honda telah menjual 6,339 unit Insight, 1,786 unit Jazz Hibrid, 2,109 unit CR-Z dan Civic 1,238 unit yang dicatatkan sehingga September 2012. Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Operasi Honda Malaysia Sdn Bhd, Yoichiro Ueno berkata, sebagai perintis teknologi hibrid dalam negara dengan pelancaran Civic Hybrid pada tahun 2007, Honda yakin kenderaan hibrid telah mendapat sambutan yang positif.

"Honda berbangga bahawa rakyat Malaysia adalah sebahagian daripada pergerakan global satu juta pemilik Honda Hibrid yang sedang menikmati kebebasan mobiliti sambil menyumbang ke arah bumi hijau," katanya. Menurutnya, Honda telah memperkenalkan empat model baru Insight, Jazz Hibrid, CR-Z dan Civic Hybrid dalam keluarga honda hibrid.

Dengan pelancaran Insight pada akhir 2010, Honda berjaya mencatat 54.4 peratus daripada bahagian pasaran hibrid pada 2011 dan meningkat 66 peratus pada Ogos 2012. Honda turut memberikan penghargaan kepada kerajaan Malaysia kerana memberi pengecualian penuh import dan duti eksais bagi model hibrid sehingga Disember 2013. Penerimaan baik kenderaan hibrid dalam negara menjadi pemangkin untuk Honda Malaysia menjadi pengeluar kereta pertama untuk memasang kenderaan hibrid tempatan.
 [sumber: http://www.sinarharian.com.my/bisnes/sasar-sejuta-pemilik-hibrid-seluruh-dunia-1.98802]

a. Jelaskan tanggungjawab sosial yang telah dilaksanakan oleh Honda. [4]
b. Huraikan persekitaran perniagaan yang telah mempengaruhi perkembangan perniagaan Honda di Malaysia. [10]
c. Terangkan strategi campuran produk bagi keluaran Honda. [6]
d. Huraikan ciri-ciri keusahawanan pemilik honda yang berjaya mengembangkan perniagaan Honda ke seluruh dunia. [8]

CADANGAN JAWAPAN

a. Jelaskan tanggungjawab sosial yang telah dilaksanakan oleh Honda. [4]

-Honda menekankan penjagaan alam sekitar- dengan perkenalkan konsep kereta Hibrid [tersurat]yang lebih kepada bumi hijau
-Honda memperkenalkan konsep teknologi  hibrid -yang boleh menjimatkan bahan api [tersirat] sekaligus menjimatkan penggunaan wang untuk minyak bagi pengguna
-Honda memberi peluang pekerjaan - kepada penduduk tempatan [tersirat] dengan pembukaan kilang pemasangan kereta hibrid di Malaysia.
 
b. Huraikan persekitaran perniagaan yang telah mempengaruhi perkembangan perniagaan Honda di Malaysia. [10]

1. Pelanggan-definisi-
-fakta kes-Penerimaan pelanggan yang memberi sambutan positif terhadap kereta hibrid Honda memacu kejayaan perniagaan Honda

2. Teknologi-definisi-
- fakta kes-Penggunaan Teknologi Hibrid yang berkonsepkan bumi hijau [tersurat] dan penjimatan [tersirat] berjaya menjadikan Honda sebagai pendahulu dalam industri kereta hibrid.

3. Kerajaan-definisi-
-  fakta kes-Kerajaan Malaysia memberi Honda pengecualian penuh import dan duti eksais bagi model hibrid sehingga Disember 2013 dan ia boleh memberi kesan positif terhadap keberuntungan Honda.

4. Antarabangsa-definisi-
- fakta kes-Penerimaan kereta Honda terutama model biasa dan model hibrid dalam pasaran antarabangsa membuktikan Honda berjaya mengusasi sebahagian pasaran kereta peringkat antarabangsa.

5. Politik & Perundangan-definisi-
- fakta kes-Aspek Perundangan-undang-undang cukai-pelepasan cukai import dan duti eksais.

6. Ekonomi-definisi
-Keadaan ekonomi yang baik telah meransang kuasa beli pengguna/masyarakat untuk membeli kereta keluaran dari luar negara terutamanya Honda.

c. Terangkan strategi campuran produk bagi keluaran Honda. [6]

1. Kelebaran
- definisi-
-kaitan kes- 
1. Honda memperkenalkan kenderaan pengguna sedan biasa bukan hibrid
2. Honda memperkenalkan kenderaan pengguna yang mengunakan teknologi hibrid
3. Honda memperkenalkan kenderaan pelbagai guna [MPV] -tersirat [pengetahuan]

2. kedalaman
-definisi-
-kaitan kes-
1. Kenderaan sedan biasa - Honda Civic, Honda Accord, Honda City, honda Jazz
2. Kenderaan Hibrid - Insight, Jazz Hibrid, CR-Z dan Civic Hybrid
3. Kenderaan MPV - Stream, Oddisey, Freed. 

3 Ketekalan
-definisi-
-kaitan kes-Honda mengeluarkan kenderaan untuk kegunaan pengguna sahaja.

 
d. Huraikan ciri-ciri keusahawanan pemilik honda yang berjaya mengembangkan perniagaan Honda ke seluruh dunia. [8]

1. Keyakinan- Pemilik honda yakin bahawa kenderaan hibrid boleh diterima oleh pengguna kenderaan seluruh dunia
2. Berani menangung risiko- berani mengeluarkan/memperkenalkan teknologi hibrid yang belum pasti diterima
3. Berwawasan-yakin bahawa Honda mampu mencapai 1 juta pemilik Honda Hibrid seluruh dunia.
4. Rebut peluang- Pemilik honda bijak merebut peluang untuk menjadikan teknologi Hibrid sebagai satu peluang untuk lebih kehadapan dalam dunia permotoran.
5. Bijak Mengembeleng faktor pengeluaran-Pemilik Honda bijak guna teknolgi, bina kilang, guna kepakaran, guna kekayaan yang ada untuk berjaya 
6. lain2 yang relevan,

0 comments:

Post a Comment

Cikgu aZLy

Cikgu aZLy
KLIK GAMBAR UNTUK DAPATKAN BIODATA Cg aZLy
SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM (946). SEGALA MAKLUMAT YANG BERKAITAN DENGAN MATA PELAJARAN PP BOLEH DIKONGSI DI SINI

JADILAH PEMINAT FACEBOOK "PENGAJIAN PERNIAGAAN STPM"

BIODATA LENGKAP Cg aZLy

HP : 013-9319131
EMAIL ADDRESS : cgazly@gmail.com