FOKUS : BAB 4 – ETIKA DAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL
SOALAN SPOT 1:
BERIKAN DEFINISI KONSEP BERIKUT:
ETIKA
·
Perkataan etika berasal daripada
perkataan Greek ethos yang bermaksud
sikap atau adat yang menentukan tingkah laku sesuatu golongan.
·
Secara formal, etika ditakrifkan
sebagai satu teori tentang perlakuan buruk baik manusia dan sejauh mana ia
dapat ditentukan oleh akal.
MORAL
·
Moral ialah satu standard yang
dimiliki oleh seseorang atau masyarakat tentang apa yang baik dan apa yang
tidak baik.
·
Pertimbangan moral bergantung
kepada suasana atau keadaan di mana seseorang itu dibesarkan, sistem sosial,
kelas kehidupan dan agamanya.
·
Moral dianggap sebagai sebahagian
daripada etika.
·
Jadi moral boleh diertikan
sebagai satu disiplin yang menerangkan sistem yang dihayati oleh sesuatu
kelompok manusia.
ETIKA PERNIAGAAN
·
Pengajian
yang mengandungi betul atau salah, baik atau buruk tindakan manusia dalam
konteks perniagaan.
·
Menekankan
kepada standard moral yang digunakan dalam polisi perniagaan, institusi dan
sikap peniaga.
·
Etika perniagaan adalah satu set
nilai dan peraturan yang menerangkan betul atau salah perlakuan seseorang
peniaga dalam menjalankan aktiviti perniagaan.
ETIKA KERJA
·
Satu set
peraturan kerja yang menjelaskan tanggungjawab dan tingkah laku yang sepatutnya
ada pada seseorang pekerja dalam bidang pekerjaannya.
·
Menekankan
pembentukan tingkah laku individu ke arah yang konsisten dengan norma-norma
kumpulan profesional tertentu.
·
Etika kerja adalah berkaitan
dengan bidang pekerjaan sama ada pekerja itu bekerja dalam sektor awam, swasta
atau profesion tertentu.
·
Contohnya, kod etika doktor,
Tonggak Dua Belas, Kod Etika Pengarah dan sebagainya.
SOALAN SPOT 2
BERIKAN CONTOH PERLAKUAN YANG
BERCANGGAH DENGAN KOD ETIKA KERJA
Contoh perlakuan yang bercanggah
dengan kod etika kerja.
- Mengambil cuti sakit walaupun sihat
- Menggunakan masa bekerja untuk menjalankan urusan peribadi
- Tidak memberitahu majikan apabila tidak hadir bekerja
- Menerima atau memberi rasuah
- Sentiasa menentang arahan pihak atasan berkaitan polisi kerja yang telah dipersetujui.
- Cuai dalam menjalankan tugas yang diamanahkan
- Melambatkan-lambatkan/ menangguhkan urusan kerja tanpa sebab
- Menyerahkan tugas yang perlu diselesaikan kepada orang lain tanpa sebab
SOALAN SPOT 3
BERIKAN SEBAB-SEBAB BERLAKU AMALAN
TIDAK BERETIKA
Sebab-sebab berlaku amalan tidak
beretika:
a. Kepentingan dan keuntungan peribadi
- untuk
hidup mewah, kemasyhuran dll
b. Tekanan untuk mendapat keuntungan
- persaingan
yang hebat
- persekitaran
ekonomi yang kurang baik
- perniagaan
semakin merosot
c. Matlamat perniagaan vs nilai peribadi
- matlamat
perniagaan untuk memaksimakan keuntungan
- bercanggah
dengan nilai moral
d. Persaingan tidak sihat
- sorok
barang untuk menaikkan harga
- menetapkan
harga
e. Pertentangan rentas budaya
- amalan
etika perniagaan yang berbeza antara negara
- contohnya,
Malaysia dan Thailand
f. Kejahilan pihak pengguna
- kurang
prihatin terhadap hak-hak pengguna
SOALAN SPOT 4
TERANGKAN PENDEKATAN TINDAKAN
BERETIKA BERIKUT:
PENDEKATAN UTILITARIAN
|
Etika utilitarianisme berpegang kepada prinsip bahawa
seseorang itu sepatutnya melakukan sesuatu tindakan yang akan menghasilkan
kebaikan yang paling banyak kepada setiap orang atau kebahagiaan yang paling
banyak kepada sejumlah insan yang paling ramai.
|
PENDEKATAN INDIVIDUALISME
|
Individualisme merujuk kepada sikap individu
ataupun kumpulan yang berorientasikan kepentingan diri sendiri atau kumpulan
mereka dari aspek pemikiran dan tindakan.
|
PENDEKATAN HAK MORAL
|
Hak moral
adalah hak yang melekat pada diri pencipta atau pelaku yang tidak dapat
dihilangkan atau dihapus dengan alasan apapun, walaupun hak cipta atau hak
terkait telah dialihkan.
|
PENDEKATAN KEADILAN
|
Pendekatan keadilan merujuk pada kesamarataan dan keadilan
yang diperoleh oleh setiap individu dalam pelbagai aspek termasuklah dari
segi sosial, ekonomi dan juga perundangan.
|
SOALAN SPOT 5
TERANGKAN MAKSUD JENAYAH KOLAR PUTIH
[JENAYAH PERDAGANGAN] DAN HURAIKAN PUNCA
BERLAKUNYA JENAYAH KOLAR PUTIH DI KALANGAN PENGURUS ATASAN SESEBUAH ORGANISASI.
Definisi
Jenayah
kolar putih ialah sebarang perbuatan salah yang dilakukan oleh golongan
pertengahan atau atasan seperti pegawai profesional, pengurus, dan pengarah
syarikat yang berkaitan dengan bidang tugas mereka.
Punca
Berlakunya Jenayah Kolar Putih
Sebab-sebab yang memungkinkan berlakunya jenayah
kolar putih boleh dilihat daripada tiga aspek iaitu pengurusan, individu dan
persekitaran.
1.
Pengurusan – kurang kawalan dalaman
- Kurang kepimpinan dan penyeliaan
- Peraturan/prosedur/sistem yang longgar dan banyak birokrasi
- Tindakan disiplin tidak dikuatkuasakan
- Kurang ketelusan
- Penurunan kuasa/pengagihan kerja yang tidak terkawal
- Perkhidmatan yang diberikan tidak cekap
- Pengurusan sumber manusia yang lemah – termasuk proses pengambilan pekerja yang kurang teliti, kurang latihan seperti program motivasi atau bina insan serta sistem penilaian prestasi dan kenaikan pangkat yang lemah dan tidak adil.
2.
Individu – kurang nilai diri
- Tamak ingin cepat kaya dab suka hidup mewah
- Kurang didikan agama
- Undang-undang atau tindakan disiplin tidak ketat, hukuman yang dikenakan ringan
- Sikap ingin bermegah kepada masyarakat
- Amalan memberi hadiah
- Perkhidmatan tidak cekap dan kerenah birokrasi
- Tindakan peribadi atau pekerjaan
3.
Persekitaran – dorongan daripada sistem hidup dan
masyarakat sekeliling
- Amalan/budaya memberi token/hadiah
- Persaingan daripada kawan-kawan yang hidup mewah
- Amalan nepotisme – pilih kasih dan mengutamakan keluarga sendiri dalam urusan rasmi
- Dorongan mengejar kemewahan hidup yang tidak seimbang dengan dorongan mengejar kemurnian dan kemuliaan diri
SOALAN SPOT 6
JELASKAN JENIS-JENIS JENAYAH KOLAR
PUTIH BERIKUT DAN TERANGKAN PUNCA SERTA HUKUMAN BAGI SETIAP JENIS JENAYAH YANG
DINYATAKAN TERSEBUT.
RASUAH
|
DEF: • Menerima atau memberi apa-apa suapan sebagai dorongan, upah, atau
galakan kepada seseorang untuk melakukan sesuatu atau tidak melakukan sesuatu
yang ada hubungan dengan prinsipalnya
CONTOH RASUAH:
Contoh- seksyen 11 (a)
Meminta/menerima rasuah
seksyen 11(b) Menawar/memberi rasuah
seksyen 11 © Membuat tuntutan palsu
seksyen 11 (d) Menyalahguna
jawatan/kedudukan
|
||
PUNCA BERLAKU RASUAH:
1.
Kelemahan individu
i. kurang iman / didikan agama - kurang berpegang
kepada ajaran agama / tidak amanah.
ii. Tamak - sentiasa tidak berpuashati dengan apa
yang diperolehi
iii. Ingin cepat kaya - mendapatkan kekayaan dalam
masa singkat dan senang
iv. Suka kemewahan - suka membeli barang jenama /
berprestij
v. Boros - berbelanja melebihi pendapatan
vi. Suka berhutang - sikap suka membeli barang
secara kredit
vii. Sikap suka berpoya-poya - Suka berjudi / minum
arak / disko
2.
Kelemahan kepimpinan dan pentadbiran
-
kurang penyeliaan, pengawasan
-
sistem dan prosedur yang lemah
-
mudahkan pekerja lakukan rasuah
3.
Faktor sosial dan kebudayaan
-
setiap kaum mempunyai budaya dan amalan hidup
yang berbeza berhubung pemberian hadiah
-
Silapnya ,pemberian ini dibuat pada masa yang
tidak sesuai
-
Proses memberi dan menerima hadiah mungkin
mewujudkan apa yang dipanggil “termakan budi” dan merebak menjadi rasuah
4.
Faktor pembangunan sosioekonomi dan modenisasi
-
Rancangan dan projek pembangunan yang dijalankan menambahkan pengaliran
wang.
-
Orang-orang yang terlibat dengan projek mungkin
mengambil keuntungan untuk diri sendiri
-
Juga mengambil kesempatan memberi sogokan kepada
pegawai berkaitan agar sesuatu urusan cepat dipertimbangkan
5.
Faktor nepotisme
- Perbuatan pilih kasih serta salah guna
kuasa untuk faedah diri sendiri keluarga atau sahabat handai
KESAN RASUAH:
Kesan Negatif Daripada
Amalan Rasuah :
1.
Keluaran
tidak berkualiti
·
Dikeluarkan oleh firma yang tidak berkemampuan
·
Keluaran dihasilkan tidak menepati standard dan spesifikasi
·
Kesan buruk kepada pengguna.
2. Melambatkan tugas
·
Sengaja melambatkan kerja
·
Menunggu sogokan daripada pihak yang berurusan
·
Layanan istemewa bagi yang memberi rasuah.
3. Kos pengeluaran sesuatu projek meningkat
·
Pemberian rasuah dikira sebagai belanja projek
·
Kos projek menjadi tinggi daripada yang kos yang sebenar
·
Pengguna dikenakan caj tinggi
4. Ketidakadilan di dalam pembahagian kekayaan
Negara
·
Golongan kaya akan terus mendapat kekayaan sebab berupaya memberi
rasuah
·
Golongan ini akan diberi keistimewaan setiap projek dikeluarkan
·
Golongan miskin terus tertinggal
Kesan rasuah kepada pelabur asing di sesebuah negara
1.
Meningkatkan
kos perniagaan kerana sebahagian daripada keuntungan syarikat terpaksa
digunakan untuk memberi wang sogokan.
2.
Karenah
birokrasi bagi sesuatu permohonan
3.
Ketidak
cekapan organisasi
4.
Kehilangan
daya saing
5.
Imej
syarikat terjejas
6.
Penghasilan
produk akhir tidak berkualiti
7.
Mengurangkan
bilangan kemasukan pelabur asing.
|
LANGKAH MENCEGAH AMALAN
RASUAH:
Langkah mencegah rasuah
1. Tindakan undang-undang yang lebih ketat
·
Orang berani melakukan rasuah
kerana hukuman ringan
·
Keuntungan melalui rasuah lebih
lumayan berbanding hukuman
·
Perlu hukuman yang lebih berat
dan serius sebagai pengajaran
·
kuatkuasakan
undang-undang sedia ada
·
mengenakan
hukuman yang lebih berat kepada pesalah rasuah
2. Usaha pihak pentadbiran
·
Kenalpasti
kelemahan-kelemahan yang ada
·
Tentukan ciri-ciri kawalan
dalaman untuk mencegah rasuah
·
perkemaskan
sistem / prosedur penting dalam
jabatan
·
tingkatkan
kawalan dalaman / penyeliaan / pemantauan / sediakan kod etika jabatan /
peraturan dalaman
·
kurangkan
penggunaan budi bicara / sediakan garis panduan / polisi dalam membuat
keputusan.
·
tindakan
/ hukuman tegas kepada pekerja yang terlibat / kawalan disiplin
3. Kepimpinan melalui teladan
·
Pemimpin patut menjadi
contoh dan teladan kepada pekerja
·
Sikap buruk pemimpin akan
menjadi budaya serta norma organisasi
· Pengurusan menunjukkan teladan / contoh
yang baik.
· Menjadi norma / budaya organisasi
· Menjadi amalan harian pekerja
4. Usaha-usaha menerusi pendidikan
·
Panduan berdasarkan penerapan
nilai-nilai Islam perlu diteladani dan
dilaksanakan dengan serius dan berterusan
·
penerapan
nilai-nilai murni diinstitusi pendidikan
·
penerapan
ajaran agama kalangan pekerja
·
mengadakan
ceramah/seminar/ peringatan bahaya rasuah oleh majikan kepada pekerja.
5. Didikan agama dan moral
·
Orang yang beragama lebih jujur
dan amanah
·
Tidak mudah dipengaruhi nafsu
tamak dan haloba
·
Didikan moral mengajar kita menjadi
manusia yang beriman dan berhemah tinggi
·
Pekerja yang ada pegangan agama
dan moral yang tinggi tidak akan menerima rasuah
HUKUMAN RASUAH:
|
||
PENYELEWENGAN
|
DEF:
salahguna harta dengan curang iaitu barang
siapa dengan curangnya menyalahgunakan atau menjadikan bagi kegunaannya
sendiri, atau menyebabkan mana-mana orang melupuskan apa-apa.
|
||
CONTOH PENYELEWENGAN:
1.
Menggelapkan
harta
2.
Memberikan
harta pada bukan haknya
3.
Mengumpul
harta yang bukan haknya
4.
Menipu atau
sebarang yang perbuatan yang boleh mendatangkan kerugian kepada pihak yang
mendapat tanggungjawab
|
HUKUMAN PENYELEWENGAN:
Penjara tidak kurang enam bulan dan tidak lebih daripada lima tahun dan
dengan sebatan, serta denda.
|
||
PECAH AMANAH
|
DEF:
Pihak yang diamanahkan dengan
harta telah dengan curangnya menyalahgunakan harta itu untuk kegunaan sendiri
seperti menggunakan harta pejabat untuk kegunaan sendiri.
|
||
CONTOH PECAH AMANAH
1.
Penyalahgunaan
wang syarikat
2. Menyalahgunakan harta yang telah
diamanahkan hak penjagaannya kepada individu terbabit . Individu terbabit
dikatakan telah menyalahgunakan harta tersebut untuk kegunaan sendiri .
3.
Merancang
agar firma miliknya sendiri mendapat projek di mana dia bekerja di syarikat
itu.
4. Meliputi penggunaan kepakaran atau maklumat
yang dimiliki untuk membeli saham/aset (untuk diri sendiri) & menjual
saham/aset tersebut kepada syarikat di mana ia bertugas untuk mengaut
keuntungan peribadi.
5. Pengurus menipu atau meniru tandatangan mana-mana pegawai
6. Tidak menjaga sesuatu senarai hasil, penyata, buku akaun, anggaran,
daftar, resit catatan mensyuarat atau senarai pendermaan atau mengeluarkan
sesuatu surat atau sijil
7. Enggan atau dengan sengajanya lalai atau mungkir menjalankannya dengan
satu cara yang tidak sah
8. Penyalahgunaan duit/ harta/ wang
syarikat untuk diri sendiri
9. Menggunakan kepakaran atau maklumat yang dimiliki untuk membeli saham
atau aset untuk diri sendiri
|
HUKUMAN PECAH AMANAH:
1.
Mengikut
Seksyen 406 Kanun keseksaan , seseorang yang didapati bersalah melakukan
pecah amanah boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak kurang daripada satu
tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun serta sebatan rotan.
2.
Bagi
kesalahan pecah amanah yang dilakukan oleh penjawat awam, jurubank, saudagar
dan ejen, hukuman penjara yang dijatuhkan tidak kurang daripada dua tahun dan
tidak lebih daripada 20 tahun, sebatan rotan serta denda.
|
||
KONFLIK KEPENTINGAN
|
DEF:
·
Satu bentuk jenayah kolar putih yang dilakukan oleh seseorang yang
mempunyai kuasa dan autoriti tertentu dalam organisasi
·
Tindakannya menunjukkan tanda- tanda percanggahan antara kepentingan
peribadi dengan kepentingan tugasnya terhadap organisasi perniagaan tersebut.
|
||
CONTOH KONFLIK KEPENTINGAN:
1.
Seseorang
pengarah syarikat A, di masa yang sana pengarah syarikat B, dan syarikat ini
bersaing antara satu sama lain
2.
Membuat keputusan yang menguntungkan diri
sendiri.
|
HUKUMAN KONFLIK KEPENTINGAN:
·
Menurut
Seksyen 131(5) Akta Syarikat 1965, seseorang pengarah syarikat yang memegang
apa-apa jawatan, atau memiliki apa-apa harta, atau mempunyai kepentingan
tertentu yang mungkin bercanggah dengan tugas atau kepentingannya sebagai
pengarah, sekiranya didapati gagal membuat pendedahan terhadap jenis dan had
percanggahan tersebut di mesyuarat pengarah syarikat boleh dipenjara selama 7
tahun, atau boleh didenda RM150 000, atau kedua-duanya.
|
||
PENYALAHGUNAAN KUASA
|
DEF:
·
Menyalahgunakan kuasa yang ada padanya untuk
kepentingan diri sendiri dan peribadi
·
Berlaku
apabila seseorang yang diberi kuasa untuk menjalankan tanggungjawab tertentu
berdasarkan bidang kuasa yang diamanahkan kepadanya mengambil tindakan untuk
melanggar peraturan yang ditetapkan.
|
||
CONTOH PENYALAHGUNAAN KUASA:
·
meluluskan
tender untuk kepentingan syarikat sendiri dan kelulusan kemasukan barangan
dari luar negara untuk perniagaan yang diusahakan dalam negara.
|
HUKUMAN PENYALAHGUNAAN KUASA:
•
Mengikut
Seksyen 132(2) Akta Syarikat 1965, seseorang pengarah didapati
menyalahgunakan harta syarikat, menggunakan kedudukannya sebagai pengarah
untuk memperoleh maklumat serta peluang dalam syarikat, atau melibatkan diri
dalam urus niaga yang bersaing dengan syarikat demi memperoleh manfaat bagi
dirinya, atau orang lain, atau menyebabkan kerugian kepada syarikat
dikehendaki untuk memulangkan keuntungan yang diperoleh kepada syarikat atas
apa-apa kerugian yang dialami oleh syarikat itu, dan jika disabitkan
kesalahan boleh dipenjara selama 5 tahun, atau boleh didenda RM30 000.
|
||
SOALAN SPOT 7:
TERANGKAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL
ORGANISASI KEPADA PIHAK BERKEPENTINGAN UTAMA [PRIMER]
Pihak-pihak berkepentingan
|
Tanggungjawab sosial
|
Pekerja
|
·
Tiada
diskriminasi dalam pengambilan pekerja
·
Menyediakan
tempat kerja selesa dan selamat
·
Gaji dan
upah yang berpatutan
·
Menjaga
kebajikan pekerja dan jaminan kepada pekerja. Contoh: insurans, kemudahan
|
Pemegang saham
|
·
Memberi
maklumat kewangan yang tepat
·
Memberi
dividen
·
Berusaha
untuk mengembangkan syarikat
|
Pembiaya
|
·
Bayar
balik pinjaman
·
Membayar
ikut jadual
·
Tidak
sembunyikan maklumat syarikat
|
Pembekal
|
·
Mematuhi
syarat kredit yang telah dipersetujui.
·
Mematuhi
syarat kontrak yang ditandatangani.
|
Pelanggan
|
·
Tidak
mengaut keuntungan besar
·
Tidak
menyimpan stok atau barang
·
Menyesuaikan
barang dengan peredaran masa
·
Mengeluarkan
barangan berkualiti
·
Mengeluarkan
barangan yang selamat digunakan
|
Peruncit
|
·
Pihak
perniagaan membekalkan barang yang kepada peruncit apabila diperlukan.
·
Memberi
maklumat yang cukup dan tepat kepada peruncit tentang barangan yang
dibekalkan.
|
Pemborong
|
·
Perniagaan
perlu membayar kepada pemborong mengikut syarat yang ditetapkan apabila
pemborong menjadi pembekal kepada perniagaan.
·
Perniagaan
perlu memberi harga yang berpatutan dan memberi maklumat yang tepat berkaitan
barangan apabila pemborong menjadi pelanggan kepada perniagaan.
|
SOALAN SPOT 8
TERANGKAN TANGGUNGJAWAB SOSIAL
ORGANISASI KEPADA PIHAK BERKEPENTINGAN SEKUNDER
Kerajaan
|
·
Mematuhi
undang-undang
·
Menjalankan
perniagaan yang sah
·
membayar
cukai yang ditetapkan
·
Perlu
menjalankan tanggungjawab sosial
·
Menggunakan
sumber-sumber negara dengan sebaik mungkin
|
Media
|
·
Perniagaan
tidak boleh menggunakan media untuk memburukkan pesaing.
·
Memberi
layanan yang adil kepada media.
·
Memberi
maklumat yang tepat dan cukup kepada media.
|
Masyarakat
|
·
Menjaga
alam sekitar
·
Mengubahsuai
produk mengikut kemudahan, keperluan masyarakat
·
Menjaga,
mengambil kira kepentingan masyarakat
·
Menggunakan
sumber-sumber dan baik
|
Kumpulan Pendesak
|
·
Memberikan
maklumat yang sewajarnya kepada kumpulan pendesak.
·
Memberi
kerjasama kepada kumpulan pendesak.
|
SOALAN SPOT 9
BINCANGKAN
KEBAIKAN DAN KELEMAHAN TERHADAP ORGANISASI YANG MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB
SOSIAL
Kebaikan dan faedah yang
diperolehi oleh organisasi yang menjalankan tanggungjawab sosial
- Memperbaiki komuniti di mana ia beroperasi demi kepentingan organisasi dalam jangka masa panjang
- Memperbaiki imej awam organisasi
- Meningkatkan sistem daya maju (viability) perniagaan. Perniagaan wujud kerana ia dapat memberi faedah kepada masyarakat. Ia merupakan undang-undang tanggungjawab yang tegas
- Ia adalah munasabah untuk mengelakkan peraturan-peraturan kerajaan
- Norma-norma sosio-budaya mengkehendakinya
- Undang-undang tidak boleh diluluskan untuk mengendalikan semua jenis keadaan. Oleh itu, perniagaan perlu mengambil alih tanggungjawab demi memelihara sebuah masyarakat yang teratur
- Ia dibuat demi kepentingan pemegang saham iaitu harga saham akan meningkat dalam jangka masa panjang kerana pasaran saham menganggap syarikat ini kurang berisiko dan terdedah kepada kritikan awam. Oleh itu, ia akan memperoleh nisbah harga perolehan yang lebih tinggi.
- Masyarakat sepatutnya memberi peluang kepada sektor perniagaan untuk menyelesaikan masalah sosial yang gagal dilakukan kerajaan
- Perniagaan dianggap sebagai sebuah institusi untuk menyelesaikan masalah sosial kerana ia melibatkan sumber kewangan dan manusia
- Masalah mungkin boleh menguntungkan jika firma melibatkan diri menyelesaikannya
- Pencegahan masalah lebih baik daripada menyelesaikannya. Jadi, biarlah perniagaan menyelesaikan masalah sebelum ia menjadi terlalu besar untuk ditangani
Kelemahan dan keburukan terhadap organisasi yang
menjalankan tanggungjawab sosial
- Mencabuli hak perniagaan untuk mendapatkan keuntungan maksimum
- Kos tanggungjawab amat tinggi dan akan menaikkan harga barang dan perkhidmatan yang ditawarkan kepada pengguna
- Perniagaan tidak mempunyai kemahiran sosial yang mencukupi untuk menyelesaikan masalah sosial
- Melemahkan matlamat utama perniagaan iaitu mengaut keuntungan maksimum
- Perniagaan mempunyai keupayaan yang besar untuk mempengaruhi keadaan persekitaran dan penglibatan perniagaan dalam bidang sosial hanya akan meningkatkan pengaruh perniagaan dan menjadikannya terlalu kuat dan berkuasa
- Perniagaan kurang memegang akauntabiliti terhadap masyarakat awam. Oleh itu masyarakat awam tidak mempunyai kawalan terhadap tahap penglibatan perniagaan dalam bidang sosial
- Tanggungjawab sosial sepatutnya disediakan oleh kerajaan
- Penglibatan perniagaan dalam bidang sosial tidak mendapat sokongan masyarakat.
SOALAN SPOT 10
JELASKAN MAKSUD WARGA KORPORAT DAN
HURAIKAN PERANAN WARGA KORPORAT BERIKUT:
Gelagat
beretika dalam perniagaan
Komited terhadap pihak
berkepentingan
Komited terhadap persekitaran dalam jangka masa panjang
WARGA KORPORAT:
- Warga korporat terdiri daripada individu-individu yang mewujudkan perniagaan itu sendiri. Ia merangkumi pemegang-pemegang saham, lembaga pengarah, pengurus dan sebagainya. Iaitu individu yang memegang jawatan penting dalam organisasi itu.
- Orang yang terlibat dalam pembentukan sesebuah syarikat,iaitu pemegang saham syarikat, lembaga, pengarah syarikat dan pihak pengurusan syarikat.
Warga korporat terdiri daripada:
1.
Pemegang Saham
2.
Lembaga Pengarah
3.
Pihak Pengurusan Syarikat
(i) Gelagat
beretika dalam perniagaan.
|
Gelagat
beretika dalam perniagaan
1.
Menbantu golongan miskin dengan memberikan bantuan
seperti derma, biasiswa, barangan keperluan dan sebagainya.
2.
Bergiat dalam aktiviti sosial seperti
bergotong-royong
3.
Memberi peluang pekerjaan dan perniagaan kepada
masyarakat
4.
Menjaga alam sekitar iaitu menjalankan aktiviti
perniagaan dengan tidak mencemarkan alam sekitar
5.
Menawarkan pelbagai barangan dan harga berpatutan
kepada masyarakat
|
(ii) Komited
terhadap pihak berkepentingan termasuk masyarakat, pelanggan, pekerja,
pelabur, dan pembekal.
|
Komited terhadap pihak
berkepentingan
1. Warga korporat perlu memastikan segala aktiviti
perniagaan yang dijalankan tidak akan menjejaskan masyarakat seperti
mencemarkan persekitaran tempat tinggal penduduk, dan sentiasa memastikan
keperluan dan kehendak masyarakat dijaga dan dipenuhi.
2. Warga korporat perlu memastikan hasil keluaran
syarikat sentiasa cukup, berkualiti dan selamat digunakan oleh pelanggan yang
memberli produk mereka.
3. Warga korporat perlu komited untuk memastikan segala
kebajikan pekerja syarikat sentiasa dijaga, diberi upah dan gaji yang
sewajarnya dan diberi perlindungan serta keselamatan yang baik semasa
bekerja.
4. Warga korporat perlu komited untuk memastikan
syarikat akan terus memberikan pulangan dalam bentuk keuntungan ke atas modal
yang dilaburkan oleh para pelabur dan sentiasa menjaga hubungan baik antara
syariat dengan pelabur.
5. Warga korporat perlu komited dalam menjaga hubungan
antara pihak syarikat dengan para pembekal di mana mereka perlu memastikan
segala bayaran dibuat dalam masa yang telah ditetapkan.
|
(iii) Komited
terhadap persekitaran dalam jangka masa panjang.
|
Komited terhadap persekitaran dalam jangka masa
panjang
Warga korporat perlu komited terhadap persekitaran
termasuklah persekitaran luaran dan juga pemilik taruh dalam jangka masa
panjang. Antaranya ialah:
1. Memastikan segala aktiviti perniagaan yang dijalankan
tidak memberi kesan kepada alam sekitar seperti air, udara dan juga tanah
dalam jangka masa panjang seperti pencemaran, pembuangan sisa toksid dan
pengeluaran asap.
2. Memastikan penggunaan bahan mentah secara optimum
bagi memastikan tiada pembaziran sumber untuk kegunaan jangka masa panjang.
3. Memastikan segala aktiviti perniagaan yang dijalankan
tidak akan menjejaskan sistem ekonomi negara dalam jangka masa panjang.
4. Memastikan organisasi sentiasa menyokong segala usaha
kerajaan untuk membangunkan modal insan dalam jangka masa panjang serta
memaksimakan penggunaan teknologi dalam pengeluaran untuk kecekapan dalam
pengeluaran.
5. Memastikan organisasi perniagaan sentiasa mematuhi
segala peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh kerajaan bagi
menjamin kesejahteraan semua dalam jangka masa panjang.
6. Memastikan segala aktiviti perniagaan tidak akan
menjejaskan persekitaran sosiobudaya dengan perkara-perkara negatif yang akan
memberi kesan buruk kepada sosial dan budaya dalam jangka masa panjang.
|
SOALAN SPOT 11
BERIKAN MAKSUD KEPENGGUNAAN DAN
HURAIKAN HAK-HAK PENGGUNA.
Definisi kepenggunaan
·
Pertubuhan yang tersusun
secara kolektif yang ahlinya terdiri daripada pembeli atau pengguna barangan
dan perkhidmatan dan mereka berusaha untuk memelihara kepentingan pengguna.
HAK-HAK PENGGUNA
Hak-hak pengguna
|
Huraian
|
Mendapat keperluan asas
|
Hak untuk
mandapat keperluan asas untuk terus hidup seperti makanan yang mencukupi,
tempat tinggal, perkhidmatan, pendidikan dan sebagainya
|
Mendapat keselamatan
|
Hak untuk
dilindungi daripada produk dan proses pengeluaran produk yang membahayakan
atau mengancam kesihatan manusia.
|
Mendapat maklumat barangan
|
Hak untuk
diberi maklumat yang lengkap tentang sesuatu produk seperti isi kandungan,
tarikh luput, harga, tanda halal dan sebagainya
|
Memilih barangan/ perkhidmatan
|
Hak untuk diberi
peluang memilih pelbagai barangan atau perkhidmatan pada harga berpatutan
|
Mendengar dan menyuarakan pendapat
|
Hak untuk
menyuarakan pendapat mengenai produk yang diingini penggunaan dan
perkara-perkara berkaitan dengan kepentingan pengguna
|
Mandapat gantirugi
|
Hak untuk
mendapat ganti rugi atau pampasan terhadap barang rosak, tidak berkualiti
atau perkhidmatan yang tidak memuaskan
|
Menikmati persekitaran sihat
|
Hak untuk
hidup dalam persekitaran yang bersih daripada pencemaran udara, air, darat
dan bumi.
|
Mendapat pendidikan pengguna
|
Hak untuk
mendapat pendidikan pengguna bagi menjadi pengguna yang bijaksana.
|
SOALAN SPOT 12
HURAIKAN KEPENTINGAN WUJUDNYA
UNDANG-UNDANG PERLINDUNGAN PENGGUNA
Isi
|
Huraian
|
Melindungi daripada inflasi
|
Berlaku kenaikan harga barang dan penurunan nilai wang yang
akan menyebabkan kuasa membeli berkurangan
|
Mengelakkan berlaku kekurangan barangan
|
Terutamanya barang keperluan harian akibat disorok oleh
peniaga
|
Melindungi daripada amalan curang peniaga
|
Menaikan harga jualan barang yang tidak berkualiti, menjual
barang tiruan, tiada tanda harga dan sebagainya
|
Melindungi alam sekitar
|
Daripada pencemaran seperti pembebasan asap kilang,
pembuangan sisa toksik, bunyi bising dan sebagainya.
|
Mengelakkan pemupusan sumber alam
|
Seperti penebangan hutan tanpa kawalan, penggunaan pukat
tunda (pemupusan ikan)
|
Mengelakkan pembaziran
|
Terdapat pengeluaran atau pengilang merancang menghadkan
tempoh penggunaan sesuatu produk atau barang. Contoh: komputer hanya boleh
digunakan untuk dua tahun, kereta. Sesuatu model kereta hanya boleh diguna
untuk lima
tahun. Ini menyebabkan pembaziran ditanggung oleh pengguna
|
Melindungi daripada iklan yang kurang tepat
|
Terdapat penipuan iklan seperti jualan murah tetapi tidak
murah, indah khabar dari rupa seperti iklan kosmetik.
|
Mendapatkan maklumat barang
|
Terdapat barang maklumat seperti isi kandungan, tarikh
luput dan sebagainya.
|
Undang-undang dan penguatkuasaan lemah
|
Undang-undang dan penguatkuasaan sedia ada lemah, ada unsur
rasuah, kekurangan penguatkuasa dan denda tidak setimpal
|
Melindungi daripada perkhidmatan tinggi
|
Terdapat perkhidmatan dikenakan caj, perkhidmatan tinggi
seperti perkhidmatan peguam, pengangkutan awam seperti bas, teksi dan
perkhidmatan doktor swasta.
|
SOALAN SPOT 13
JELASKAN PERANAN AGENSI BERIKUT
Badan/agensi
|
Peranan
|
Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
|
1.
Mengeluarkan surat kuasa.
Contoh: Barang kawalan dan
jualan murah
2.
Mengeluarkan sijil pendaftaran syarikat
3.
Mengeluarkan sijil pendaftaran perniagaan
4.
Mengeluarkan sijil paten
5.
Mengeluarkan lesen atau memberi kebenaran.
Contoh: permohonan lesen
dan barang kawalan
6.
Mengeluarkan surat kelulusan nama syarikat atau
perniagaan
7.
Perkhidmatan lain seperti penguatkuasaan
undang-undang. Contoh: melakukan serbuan dan penyiasatan, memastikan barang
keperluan pengguna cukup dan tidak naik harga semasa musim perayaan
8.
Menyebarkan maklumat kepenggunaan melalui risalah
dan buletin pengguna
9.
Memberi perlindungan mengenai hal-hal
kepenggunaan.
10.
Membenteras penyelewengan dalam perdagangan yang
akan memberi kesan kepada pengguna.
11.
Mengawal dan menyelia perdagangan dalam negeri –
harga, pemantauan, dan penguatkuasaan,mengeluarkan lesen.
12.
Membuat pemantauan dan pengawalan bekalan
barang-barang
13.
Memantau dan mengawal hak-hak dalam harta intelek
– pencegahan cetak rompak, mendaftar cap dagang dan paten
14.
Mencegah amalan perniagaan tidak sihat –
melaksanakan sistem metrik dalam timbangan dan sukatan
15.
Memberi pendidikan dan maklumat kepenggunaan
|
Persatuan
pengguna
|
1.
Menerima
dan menyiasat aduan yang dibuat oleh pengguna
2.
Memberikan
pendidikan kepenggunaan kepada pengguna
3.
Memberi
bantuan undang-undang dan menyedarkan hak pengguna
4.
Menyiarkan
maklumat kepenggunaan
5.
Mewakili
pengguna dalam menyatakan ketidakpuashatian terhadap sesuatu perkara yang
berkaitan dengan kepenggunaan.
6.
Membuat
kajian dan penyelidikan tentang isu kepenggunaan dan produk
|
Better
Business Bureau (BBB)
|
1.
Membekalkan maklumat tentang sesebuah syarikat
yang pengguna ingin berurusan atau berniaga dengannya
2.
Membantu menyelesaikan sesuatu aduan yang dibuat
oleh pengguna terhadap sesebuah syarikat
3.
Membekalkan maklumat kepenggunaan pengguna
melalui TV, bahan bercetak dan lain-lain
4.
Membantu amalan pengiklan agar iklan itu adalah
benar
5.
Membantu menyelesaikan pertikaian antara pengguna
dan peniaga
6.
Membantu memupuk aktiviti pengiklanan dan amalan
jualan yang beretika
7.
Membekalkan maklumat syarikat kepada pengguna
8.
Membekalkan maklumat kepenggunaan kepada pengguna
supaya pengguna boleh membuat keputusan pembelian yang tepat
9.
Membekalkan maklumat kepenggunaan kepada media
massa
10.
Memaklumkan kepada pengguna supaya berjaga-jaga
tentang amalan perniagaan dan pengiklanan yang tidak sihat
11.
Membantu menyelesaikan sesuatu aduan pengguna
tanpa bayaran dan khidrnat timbang tara.
12.
Menyiasat tempat perniagaan- aktiviti tidak beretika
|
FOMCA
(Gabungan persatuan-persatuan pengguna, semua negeri kecuali Pulau Pinang )
|
1.
Menyelesaikan isu-isu berkaitan kepenggunaan dan
memperjuangkan hak-hak pengguna
2.
Bertindak sebagai badan penyelaras dan penasihat
untuk semua persatuan pengguna di Malaysia
3.
Memberi bimbingan dan nasihat kepada pengguna
4.
Lain-lain peranan sama seperti persatuan pengguna
|
1 comments:
Terima Kasih
Sangat membantu!
Post a Comment