FOKUS : BAB 2 - RANCANGAN PERNIAGAAN
DEFINISI RP:
DOKUMEN BERTULIS SECARA TERPERINCI TENTANG
PERNIAGAAN YANG AKAN DIJALANKAN. DOKUMEN INI MENGANDUNGI MAKLUMAT TENTANG
ORGANISASI, KEWANGAN, RANCANGAN PEMASARAN, SUMBER MODAL, PRODUK DAN SEBAGINYA
|
FORMAT RP YANG TEPAT:
SOALAN SPOT 1
NYATAKAN TUJUAN SESUATU RP DISEDIAKAN? UNTUK APA??
BIL
|
TUJUAN
|
HURAIAN RINGKAS
|
Garis panduan untuk menguruskan perniagaan
|
·
RP memberi panduan kepada
pengurus bagi menjalankan perniagaan. Ia merupakan perancangan yang jelas
tentang misi, matlamat, ramalan kewangan, perancangan pemasaran, pengeluaran
dan sebaganya
|
|
Mengurangkan kesilapan
|
·
RP dapat mengurangkan kesilapan
sama ada dilakukan oleh pihak pengurusan atau pekerja. Ini kerana RP akan
memandu semua pihak untuk mencapai metlamat yang sama dan ini dapat
meminimumkan kesilapan dan penyelewengan dapat dielak dari awal lagi
|
|
Kemudahan kawalan
|
·
Dengan adanya RP pihak pengurus
melaksanakan apa yang telah dirancang. Ini memudahkan kawalan kerana
sekiranya matlamat tidak dicapai maka penilaian akan dibuat untuk mencari
puncanya.
|
|
Meyakinkan pihak-pihak berkentingan
|
·
RP yang baik dpat meyakinkan
pihak-pihak berkepentingan seperti bank untuk memberi pinjaman, pembekal
membekalkan bahan mentah secra kredit dan pelabur untuk melabur dalam
perniagaan
|
|
Menilai prestasi dan kemajuan syarikat
|
·
Dengan adanya RP, penilaian boleh
dibuat dari masa ke semasa untuk memastikan apa yang dirancang sama dengan
apa yang dilaksanakan. Sekiranya syarikat tidak mencapai apa yang dirancang
maka penilaian akan dibuat mencari puncanya.
|
|
Menggunakan sumber-sumber organisasi dan meningkatkan
produktiviti
|
·
Dengan adanya RP sumber-sumber
organisasi seperti bahan mentah, buruk, modal yang ada dapat digunakan dengan
sepenuhnya dan ini dapat meningkatkan produktiviti dan mengelakkan pembaziran
|
|
Menuju sasaran yang sama
|
·
RP menjadi garis panduan kepada
setiap pekerja daripada pihak atasan hingga bawahan tentang sasaran yang
perlu dicapai dalam usaha mencapai matlamat yang sama.
|
SOALAN SPOT 2:
SIAPAKAH SASARAN ATAU KUMPULAN YG MEMERLUKAN RP??
SIAPAKAH SASARAN ATAU KUMPULAN YG MEMERLUKAN RP??
BIL
|
PIHAK YG PERLUKAN RP
|
UNTUK APA?
|
Usahawan
|
·
Untuk memahami matlamat perniagaannya
·
Untuk membantu mengendalikan perniagaan dengan mengetahui
hala tuju perniagaannya
|
|
Pembiaya
|
·
RP yang baik dapat menggambarkan maklumat kewangan perniagaan.
Ini akan meyakinkan pembiaya seperti bank untuk memberi pinjaman. RP
digunakan oleh bank untuk menilai sama ada usahawan mampu membayar balik
pinjaman atau sebaliknya
|
|
Pembekal
|
·
RP yang baik dan berpotensi akan meyakinkan pembekal untuk
membekalkan bahan mentah atau produk secara jualan kredit atau hutang
|
|
Pelanggan
|
·
Melalui RP pelanggan dapat mengetahui sama ada produk yang
dikeluarkan memenuhi kehendaknya atau tidak. Pelanggan juga rasa lebih
selamat dan selesa kerana yakin produk yang digunakan selamat dan bersih.
|
|
Rakan
kongsi
|
·
RP yang baik dapat menarik rakan kongsi untuk melabur dalam
perniagaan itu, ini kerana rakan kongsi dapat mengetahui kedudukannya atau
prestasi syarikat itu sama ada kukuh
atau tidak
|
|
Pekerja
|
·
Pekerja dapat memahami tugasnya dengan jelas. Matlamat yang
dikongsi bersama, tahu hala tujunya, harapan syarikat kepadanya dan apakah
sumbangan yang perlu diberi bagi mencapai matlamat syarikat
|
|
Pelabur
|
·
Untuk mengetahui secara terperinci perniagaan dan menilai
sama ada perniagaan itu boleh maju, bersaing atau tdak. Ini perlu untuk
pelabur membuat keputusan melabur dalam perniagaan itu.
|
|
Kerajaan
|
·
Kerajaan dapat mengetahui sama ada perniagaan yang
dijalankan sah atau tidak dan dapat mengukur pencapaian perniagaan dan
menilai jumlah cukai yang perlu dibayar oleh perniagaan itu.
|
|
Pengurus
|
·
Pengurus dapat meneliti matlamat syarikat dan menjadikannya
RP sebagai garis panduan aktiviti dan memantau aktiviti tersebut. Aktiviti
yang tidak mengikut garis penduan yang ditetapkan akan dibetulkan.
|
SOALAN SPOT 3 :
APAKAH MAKSUD RUMUSAN EKSEKUTIF, DAN BERIKAN 6 ELEMEN YG PERLU DINYATAKAN DLM RUMUSAN EKSEKUTIF...
APAKAH MAKSUD RUMUSAN EKSEKUTIF, DAN BERIKAN 6 ELEMEN YG PERLU DINYATAKAN DLM RUMUSAN EKSEKUTIF...
DEF RUMUSAN EKSEKUTIF
|
·
Merupakan
ringkasan atau rumusan keseluruhan rancangan perniagaan.
·
Merupakan
bahagian awal yang dibaca dan perlu disediakan sebaik mungkin bagi meyakinkan
pihak-pihak yang berkepentingan.
·
Ia
mengandungi maklumat seperti jenis perniagaan, latar belakang syarikat, jenis
produk, modal, ramalan kewangan dan sebagainya.
|
|
BIL
|
ELEMEN RUMUSAN EKSEKUTIF
|
|
1.
Penerangan
mengenai perniagaan – bentuk perniagaan, ringkasan syarikat, sejarah
syarikat.
2.
Penerangan
pasaran sasaran – pelanggan, jenis produk/keunikan, tujuan disediakan
perkhidmatan/produk
3.
Persaingan
– persaingan bakal dihadapi oleh syarikat
4.
Deskripsi
ahli-ahli syarikat – menyatakan individu yang terlibat mengurus perniagaan
tersebut
5.
Pelunjuran
kewangan – maklumat ringkas tentang kos, jangkaan hasil (harian atau tahunan)
dan keuntungan (untung bersih harian atau tahunan)
6.
Sumber
pembiayaan – menyatakan sumber dana dan amaunnya berdasarkan maklumat modal
yang diperlukan (seperti hutang, simpanan peribadi dan sebagainya)
|
||
SOALAN SPOT 4:
APAKAH ISI KANDUNGAN PENGENALAN BAGI SESEBUAH RP..
DEF PENGENALAN
|
·
Bahagian
pengenalan memberi gambaran ringkas dan spesifik berkenaan aktiviti utama
perniagaan dan mengandungi maklumat seperti jenis perniagaan, nama dan lokasi
atau alamat perniagaan,jenis produk, modal, ramalan kewangan dan sebagainya.
|
|
BIL
|
ELEMEN PENGENALAN
|
|
1.
Secara ringkas akan menerangkan
tentang latar belakang ataupun gambaran keseluruhan berkenaan RP
2.
Perkara utama yang diketengahkan:
idea perniagaan – supaya pembaca RP dapat memahami apakah bentuk perniagaan
atau projek yang dicadangkan
3.
Latar belakang cetusan idea juga
boleh dinyatakan tetapi tidak menerangkan secara terperinci tentang
perniagaan atau projek sepertimana yanng diterangkan dalam ringkasan
eksekutif
4.
Melibatkan beberapa perkara seperti:
(i)
Perkara-perkara asas seperti yang
menjawab 5W 1H (what, where, when, who, which dan how) – bagi
memastikan tiada maklumat yang akan tercicir semasa menyediakan bahagian ini
(ii)
Samada RP tersebut adalah RP yang
pertama kali disediakan / RP yang
ditambah baik daripada RP yang lepas
(iii)
Kajian-kajian yang dilakukan
berkaitan perniagaan atau projek (jika ada) – dan dapatan perlu dinyatakan
secara ringkas sebagai fakta tarikan yang menyokong isi kandungan RP
(iv)
Strategi-strategi utama yang mampan
dan berkesan
(v)
Jika RP lebih menumpukan kepada aspek
kewangan, pengenalan haruslah menyatakan fakta-fakta atau analisis kewangan
yang terlibat.
|
||
SOALAN SPOT 5:
HURAIKAN MAKSUD OBJEKTIF BAGI SUATU RP YANG DISEDIAKAN DAN HURAIKAN 5 OBJEKTIF PENYEDIAAN RP...
HURAIKAN MAKSUD OBJEKTIF BAGI SUATU RP YANG DISEDIAKAN DAN HURAIKAN 5 OBJEKTIF PENYEDIAAN RP...
DEF OBJEKTIF RP
|
Rancangan
Perniagaan perlu menjelaskan matlamat jangka pendek dan jangka panjang dan
bagaimana matlamat tersebut boleh dicapai. Sebagai contoh tujuan rancangan
perniagaan ingin mendapat sumber kewangan seperti mendapat pinjaman kewangan
daripada pihak bank atau mendapat sambutan pelabur untuk melaburkan modal
mereka di dalam perniagaan tersebut
|
|
BIL
|
OBJEKTIF RP
|
|
Tujuan Penyediaan
RP
Terdapat byk tujuan RP disediakan.
Antaranya ialah:
•
Mendapatkan pembiayaan kewangan yg
meliputi perkara-perkara spt: tujuan kegunaan pembiayaan; jumlah keseluruhan
yg diperlukan; kos-kos yg terlibat bg satu tempoh masa; dan
anggaran/pengiraan bayaran balik pd asas bulanan dan tahunan
•
Pelaksanaan projek baru yg mana ia
melibatkan beberapa objektif yg lebih khusus, meliputi keseluruhan aspek SWOT
juga beberapa perkara lain
spt: tujuan projek/perniagaan secara
jelas dan terperinci; pihak-pihak yg terlibat dan sokongan; dan fakta-fakta
yg menyokong pelaksanaan projek
•
Garis panduan menjalankan perniagaan
yg bertujuan bg menjana strategi-strategi dan melaksanakannya dgn lebih
berkesan; sumber rujukan bg mendapatkan maklumat atau fakta; kaedah bg
mencapai koordinasi dikalangan para pekerja dan aktiviti sykt; dan sbg sbhgn
drp elemen dlm sistem kawalan (ukuran pencapaian ataupun piawaian prestasi yg
dpt dinilai secara lebih objektif)
•
Pembentukan strategi sykt di mana RP
yg baik boleh membantu sykt kenalpasti kedudukan di pasaran dan seterusnya
menjana strategi jangka panjang atau jangka pendek dan juga memberi kekuatan
kepada sykt utk menghadapi persaingan yg wujud dlm persekitaran
•
Peruntukan dan penggunaan
sumber-sumber yg dapat dibuat berdasarkan strategi-strategi yg dihasilkan
oleh sykt berdasarkan kedudukan dan kapasiti yg sedia ada dan juga ramalan bg
keperluan semasa dan akan datang
|
||
SOALAN SPOT 6:
APAKAH PERKARA YG PERLU DINYATAKAN DI DALAM LATAR BELAKANG SYARIKAT?
APAKAH PERKARA YG PERLU DINYATAKAN DI DALAM LATAR BELAKANG SYARIKAT?
DEF LATAR BELAKANG SYARIKAT
|
·
Antara
maklumat yang dimasukkan dalam bahagian ini ialah alamat, bentuk perniagaan,
no. pendaftaran perniagaan, modal perniagaan dan sebagainya.
|
ELEMEN LATAR BELAKANG SYARIKAT/PERNIAGAAN
|
|
Latar Belakang Perniagaan
1.
Nama
syarikat
2.
Nombor
pendaftaran syarikat
3.
Alamat
syarikat
4.
Alamat
surat-menyurat (jika berlainan daripada alamat syarikat)
5.
Nombor
telefon
6.
Alamat
e-mel
7.
Alamat
laman web
8.
Bentuk
perniagaan
9.
Bentuk
pemilikan syarikat
10.
Kegiatan
utama
11.
Tarikh
pendaftaran (jika perniagaan sudah dimulakan)
12.
Modal
permulaan atau sumber pembiayaan
13.
Nama
dan alamat pemegang saham
14.
Nama
bank
15.
Jenis
akaun perniagaan
|
SOALAN SPOT 7:
SENARAIKAN ELEMEN YG PERLU DINYATAKAN DI DALAM LATAR BELAKANG PEMILIK/AHLI KONGSI BAGI SESEBUAH RP YG DISEDIAKAN...
DEF LATAR BELAKANG PEMILIK
|
·
Bahagian
ini mengandungi malkumat atau butir-butir peribadi pemilik perniagaan dan
rakan kongsi jika ada, seperti nama penuh, kad pengenalan, tarikh lahir,
umur, jantina, alamat, telefon, taraf perkahwinan, kelulusan akademik dan
sebagainya.
|
ELEMEN LATAR BELAKANG PEMILIK/RAKAN KONGSI
|
|
Secara terperinci,
ia mengandungi nama penuh, no. k/p, tarikh lahir, umur, jantina, alamat
tetap, no. Telefon, taraf perkahwinan, latar belakang akademik, pengalaman
kerja yg berkaitan, kemahiran atau kebolehan yg dimiliki, kursus yg pernah
dihadiri, pekerjaan sekarang, dan perniagaan yg pernah diceburi
|
SOALAN SPOT 8:
APAKAH YG PERLU DIHURAIKAN OLEH USAHAWAN APABILA MENYEDIAKAN RP BAHAGIAN LATAR BELAKANG PROJEK....
APAKAH YG PERLU DIHURAIKAN OLEH USAHAWAN APABILA MENYEDIAKAN RP BAHAGIAN LATAR BELAKANG PROJEK....
DEF LATAR BELAKANG PROJEK
|
·
Latar
belakang projek perlu menerangkan jenis, kos dan potensi di masa hadapan
projek yang akan dijalankan
|
|
BIL
|
ELEMEN L/BELAKANG PROJEK
|
|
Pembangunan Produk
|
||
SOALAN SPOT 9:
RANCANGAN ORGANISASI MERUPAKAN ELEMEN YG PENTING YG PERLU DIMASUKKAN DI DALAM PENYEDIAAN SESEBUAH RP UTK MEMOHON PINJAMAN BANK. JELASKAN.
RANCANGAN ORGANISASI MERUPAKAN ELEMEN YG PENTING YG PERLU DIMASUKKAN DI DALAM PENYEDIAAN SESEBUAH RP UTK MEMOHON PINJAMAN BANK. JELASKAN.
DEF RANCANGAN ORGANISASI
|
dilukis
dan dijelaskan secara ringkas carta organisasi perniagaan yang dirancangkan.Maklumat
seperti nama jawatan dan fungsi utama setiap jabatan diterangkan seperti
Jabatan Pentadbiran, pemasaran, pengeluaran, kewangan dan sebagainya
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN ORGANISASI
|
|
Strategi organisasi dan pengurusan – meliputi isi kandungan berikut:
1.
Matlamat dan strategi organisasi
2.
Sturktur organisasi
3.
Senarai kakitangan pengurusan
4.
Senarai butir-butir lengkap
jawatan
5.
Imbuhan dan insentif
6.
Perancangan keperluan dan susun
atur pejabat
7.
Belanjaan pentadbiran
|
||
SOALAN SPOT 10:
RANCANGAN PEMASARAN DLM RP MENERANGKAN STRATEGI PEMASARAN YG AKAN DIGUNAKAN UNTUK MENCAPAI MATLAMAT PEMASARAN PERNIAGAAN. JELASKAN.
RANCANGAN PEMASARAN DLM RP MENERANGKAN STRATEGI PEMASARAN YG AKAN DIGUNAKAN UNTUK MENCAPAI MATLAMAT PEMASARAN PERNIAGAAN. JELASKAN.
DEF RANCANGAN PEMASARAN
|
·
Bahagian ini menerangkan
strategi pemasaran yang akan digunakan untuk mencapai metlamat pemasaran
perniagaan. Antara maklumat yang dimasukkan ialah produk atau perkhidmatan
yang ditawarkan.
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN PEMASARAN
|
|
1.
Sasaran pasaran
·
Siapakah pelanggan utama
·
Golongan remaja
·
Mahasiswa, pelajar sekolah,
kanak-kanak dan lain-lain
·
Tahap pendapatan pelanggan
·
Tahap pendidikan pelanggan
2.
Persaingan
·
Senarai pesaing
·
Syarikat baru atau syarikat sedia
ada
·
Peratusan sumbangan dalam pasaran
di kawasan setempat
3.
Dan kaitkan kedua-duanya ke dalam 4
campuran pasaran (4p)
·
Produk (product)
·
Barangan atau perkhidmatan yang
diberikan, nilai tambah produk
·
Ciri-ciri perkhidmatan yang unik
berbanding dengan pesaing
·
Ciri-ciri lain yang mendapat
kelebihan bersaing
4.
Harga (price)
·
Perlu realistik, berpatutan,
kompetitif dan menjana keuntungan
·
Perlu juga diambil kira:
·
Selaras dengan kemudahan /
perkhidmatan yang disediakan
·
Permintaan pengguna
·
Harga pesaing
·
Sensitiviti pengguna terhadap
perubahan harga
·
Kos
5.
Promosi (promotion)
·
Pilihan media / publisiti yang
ingin digunakan
·
Belanjawan
·
Keupayaan untuk promosi melalui ict
– e-dagang
6.
Tempat (place)
·
Sesuai atau tidak dengan sasaran
pasaran
·
Kelebihan lokasi
·
Berhampiran dengan kawasan tumpuan
remaja – universiti, kilang, asrama
·
Masuk dalam kawasan msc sesuai
dengan perniagaan yang dijalankan dari segi kemudahan dan prasarana
·
Di kawasan celik it – terdapat
tahap pendidikan dan pendedahan terhadap it merupakan satu kelebihan
|
||
SOALAN SPOT 11:
HURAIKAN PERKARA YG PERLU DIGAMBARKAN OLEH USAHAWAN BAGI RANCANGAN PENGELUARAN/OPERASI BAGI RP YG DISEDIAKAN BAGI MEMPENGARUHI PIHAK PEMBIAYA UNTUK MEMBERI PINJAMAN.
HURAIKAN PERKARA YG PERLU DIGAMBARKAN OLEH USAHAWAN BAGI RANCANGAN PENGELUARAN/OPERASI BAGI RP YG DISEDIAKAN BAGI MEMPENGARUHI PIHAK PEMBIAYA UNTUK MEMBERI PINJAMAN.
DEF RANCANGAN PENGELUARAN/ OPERASI
|
-PERANCANGAN TENTANG PROSES PENGELUARAN
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN PENGELUARAN
|
|
1.
Produk yang dikeluarkan – produk yang dikeluarkan, kuantiti
keluaran sehari/sebulan dll
2.
Proses pengeluaran – cara proses pengeluaran dan kaedah
pemprosesan . Tahap-tahap dalam pembangunan dan pengeluaran produk, masa dan
wang yang diagihkan dalam setiap tahap, mesin dan peralatan dan jumlah serta kemahiran pekerja yang
terlibat.
3.
Kapasiti pengeluaran – keupayaan pengeluaran/jualan barang
dan tawaran servis untuk sebulan. Nyatakan keupayaan mesin dan peralatan,
pekerja, pasaran, kemampuan syarikat dll
4.
Rancangan pengeluaran – jumlah peneluaran yang dirancang
sebulan/tahunan dan bagaimana ditentukan. Mengambil kira permintaan pelanggan,
kapasiti maksimum kilang dll
5.
Mesin dan peralatan – senaraikan mesin dan peralatan yang
diperlukan – jenis, spesifikasi, model, harga seunit, kegunaan, keupayaan dan
pembekal mesin.
6.
Bahan mentah/ sumber – sumber pengeluaran – analisis setiap
sumber yang digunakan dalam proses pengeluaran. Jumlah kuantiti, harga- kos
seunit, pembekal, teknologi dll
7.
Tenaga kerja – senarai pekerja-pekerja yang terlibat dalam
pengeluaran- jawatan, bilangan, kadar bayaran, gaji bulanan. Senarai jawatan,
tanggungjawab, kemahiran, pengalaman dan huraian tugasan masing-masing.
Pekerja tak langsung spt. Penjaga stor, pengangkut bahan mentah, pencuci dll
|
||
SOALAN SPOT 12:
BIASANYA USAHAWAN AKAN MEMBUAT RAMALAN TENTANG SASARAN KEBERUNTUNGAN BAGI OPERASI SYKT DI DALAM RANCANGAN KEWANGAN, HURAIKAN ELEMEN YG PERLU DIMASUKKAN DALAM RANCANGAN KEWANGAN SEBELUM RP DITUNJUKKAN KEPADA PIHAK BERKEPENTINGAN...
BIASANYA USAHAWAN AKAN MEMBUAT RAMALAN TENTANG SASARAN KEBERUNTUNGAN BAGI OPERASI SYKT DI DALAM RANCANGAN KEWANGAN, HURAIKAN ELEMEN YG PERLU DIMASUKKAN DALAM RANCANGAN KEWANGAN SEBELUM RP DITUNJUKKAN KEPADA PIHAK BERKEPENTINGAN...
DEF RANCANGAN KEWANGAN
|
·
mengandungi perancangan untuk
mencari sumber pembiayaan atau modal jangka pendek dan jangka panjang serta
ramalan keuntungan.
·
Antara maklumat yang dimasukan
ialah, kos perlaksanaan projek (mesin, tanah, buruh dan sebagainya)
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN KEWANGAN
|
|
·
Elemen yang perlu dalam
rancangan kewangan:
|
||
5 comments:
Cikgu boleh saya tanya 1 soalan? 1. Apa kepentingan perniagaan kepada pihak yang berkepentingan?
Saya dan suami saya, mahu menggunakan media ini untuk memberi keterangan tentang kerja yang baik Ibu Jennifer Brown Pinjaman Syarikat.
Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan untuk bertemu dengan seseorang seperti Puan Jennifer, dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan menghantar.
Saya Siti mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Jennifer Brown, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh menawarkan dalam beberapa jam.
Suami saya dan saya pergi ke dalam hutang besar-besaran dengan penghutang dan bank, dan kita akan mendapat pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa, sebaliknya mereka membawa kami ke dalam hutang yang lebih dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan . Jennifer, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia itu tidak seperti orang-orang lain syarikat pinjaman penipuan. Sekarang kita telah akhirnya dibayar hutang kami dan kami telah memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
Hubungi Puan Jennifer melalui e-mel berikut:
jenniferbrownloancompany atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut sitiaryati075@gmail.com
Hye
Hye
apakah elemen rancangan perniagaan
Post a Comment