LANGKAH 1:
Dah Lama Tak Update
1 year ago
LANGKAH 1:
FOKUS AKHIR SEBELUM PEPERIKSAAN
[7 SOALAN (44MARKAH) KELUAR BERDASARKAN TARGET INI]
BAB 1
WAJIB INGAT FAHAM KONSEP:
1. PERSEKITARAN UMUM [INGAT ELEMEN]
2. PERSEKITARAN TUGAS [PIHAK BERKEPENTINGAN]
-TANGGUNGJAWAB PERNIAGAAN
-BAGAIMANA PIHAK INI MEMPENGARUHI PERNIAGAAN
-APA PIHAK INI DAPAT DARI PERNIAGAAN
3. TAHU DAN INGAT UNTUK MEMBEZAKAN: [PERLU ADA DIMENSI/ASPEK]
- MILIKAN TUNGGAL VS PERKONGSIAN
- PERKONGSIAN VS SDN BHD
- SYKT BHD VS KOPERASI
4. INGAT LANGKAH PENUBUHAN KOPERASI
5. INGAT KELEBIHAN MENJADI AHLI KOPERASI..
6. INGAT SEMUA PERANAN SEKTOR AWAM, SWASTA DNA BADAN BERKANUN
7. INGAT SEMUA JENIS AKTIVITI PERNIAGAAN TERMASUK PENGELUARAN DAN PERKHIDMATAN
8. TAHU CONTOH BAGI SETIAP TAHAP PERNIAGAAN PRIMER-SEKUNDER-TERTIER
9. BOLEH MEMBEZAKAN INDUSTRI HULUAN DAN HILIRAN
10. BOLEH MENJELASKAN KEPENTINGAN PERNIAGAAN DOMESTIK DAN ANTARABANGSA KPD EKONOMI NEGARA.
BAB 2:
WAJIB INGAT DAN FAHAM KONSEP:
1. HUBUNGAN JABATAN PENGELUARAN DGN JABATAN LAIN
2. LANGKAH2 DLM PROSES TRANSFORMASI
3. JENIS2 PENGELUARAN - SECARA MASSA/KELOMPOK/TEMPAHAN
4. JENIS SUSUN ATUR PENGELUARAN - PROSES/PROSUK/SELULAR/TETAP
5. BEZA KAEDAH PEMERIKSAAN MENYELURUH DAN PELAN PERSAMPELAN
6. JENIS KAWALAN INVENTORI - CIRI2 ABC DAN INGAT FORMULA EOQ/ROP
7. FAEDAH ISO 9000
8. PRINSIP TQM [S1(d) TAKRIFKAN TQM DAN BERIKAN 3 PRINSIP TQM-5M]
9. KEBAIKAN DAN KELEMAHAN AMALAN TQM
10. FAHAM KONSEP -MEREKAYASA/LUWES
BAB 3:
WAJIB INGAT DAN FAHAM KONSEP:
1. BOLEH TAFSIR CIRI PENDEKATAN2 PEMASARAN
[S1(e) HURAIKAN DUA PENDEKATAN PEMASARAN-4M]
2. BOLEH KENALPASTI ANALISIS SWOT
3. MODEL MELUKIS RAJAH KOTAK HITAM PENGGUNA
4. BOLEH MEMBERIKAN FAKTOR YG MEMPENGARUHI GELAGAT PENGGUNA
5. MENGHURAIKAN ASAS SEGMENTASI PASARAN
6. NYATAKAN STRATEGI SASARAN PSARAN
[S1(f) JELASKAN MAKSUD STRATEGI PEMASARAN TIDAK DIBEZAKAN DAN STRATEGI PEMASARAN TERTUMPU-6M]
7. MENYATAKAN TUJUAN PELETAKAN PASARAN
8. BOLEH MEMBERI KLASIFIKASI SETIAP PRODUK DAN CIRINYA
9. BOLEH MELUKIS DAN MENGHURIAKAN KITARAN HAYAT PRODUK
10. BOLEH MENGENALPASTI SETIAP PENGANTARA SALURAN EDARAN
11. BOLEH MENHURAIKAN TINGKAHLAKI/KONFLIK DALAM SALURAN PENGEDARAN
12. BOLEH KENALPASTI STARTEGI PENGEDARAN -INTENSIF/SELEKTIF/EKSLUSIF
13. BOLEH MENGHURAIKAN ELEMEN2 DALAM SISTEM LOGISTIK
14. BOLEH HURAIKAN FAKTOR LUARAN DAN DALAMAN YG PENGARUHI PENENTUAN HARGA
15. BOLEH MENJELASKAN PENENTUAN HARGA UMUM
16. BOLEH MENJELASKAN STRATEGI PELETAKAN HARGA PRODUK BARU
17. BOLEH MENGHURAIKAN ELEMEN DALAM CAMPURAN PROMOSI
[soalan kes S2(a)(ii) JELASKAN TIGA CAMPURAN PROMOSI YANG TELAH DIGUNAKAN BAGI MEMASARKAN BIHUN SUFI-15M]
BAB 4:
WAJIB INGAT DAN FAHAM KONSEP:
1. BOLEH MENYATAKAN PERANAN PENGURUS KEWANGAN
2. BOLEH MENJELASKAN HUBUNGAN/KEPENTINGAN JABATAN KEWANGAN KEPAD AJABATAN LAIN
3. BOLEH MENJELASKAN OBJEKTIF KEWANGAN SYKT IAITU MEMAKSIMUMKAN KEKAYAAN PEMEGANG SAHAM,
4. BOLEH MENYATAKAN PIHAK2 YG MEMERLUKAN PENYATA KEWANGAN SYKT.
[S1(g) HURAIKAN 3 KEGUNAAN PENYATA KEWANGAN SESEBUAH SYARIKAT-6M]
5. BOLEH MENGIRA NISBAH KECAIRAN DAN KECEKAPAN SYKT
6. BOLEH INGAT FORMAT BAJET TUNAI
[S1(h) BERIKAN 4 ELEMEN BAJET TUNAI-4M]
7. BOLEH HURAIKAN PRINSIP2 INSURANS
8 . MENJELASKAN PRINSIP KEPATUHAN KPD SYARIAH DALAM TAKAFUL
BAB 5:
WAJIB INGAT DAN FAHAM KONSEP:
1. BOLEH MENGHURAIKAN CABARAN PENGURUS SUMBER MANUSIA
2. MENGHURAIKAN PROSES PERANCANGAN SUMBER MANUSIA
- ANALISIS KERJA-MENENTUKAN KEPERLUAN-MEMENUHI KEPERLUAN
3. BOLEH MENGHURAIKAN PROSES PENGAMBILAN SUMBER MANUSIA
-MENARIK MINAT-PENILAIN-PENAWARAN KERJA-INDUKSI
4. BOLEH MEMBERI CONTOH KAEDAH MENARIK CALON LUAR ORGANISASI
5. BOLEH MENGHURAIKAN PROSES PEMILIHAN PEKERJA BARU
-BORANG PERMOHONAN-SEMAKAN RUJUKAN-TEMU DUGA-UJIAN PEMILIHAN
6. BOLEH MENYATAKAN ISI KANDUNGAN SURAT TAWARAN KERJA..
-NAMA JAWATAN
-TARIKH MULA BEKERJA
-WAKTU BEKERJA
-GANJARAN DAN FAEDAH
7. BOLEH MENGHURAIKAN CIRI2 PENILAIN BERKESAN
8. BOLEH MENJELASKAN MASALAH2 YG BERLAKU SEMASA PENILAIAN PRESTASI
[S1(j) HURAIKAN DUA MASALAH DALAM MELAKSANAKAN PENILAIAN PRESTASI PEKERJA-4M]
9. BOLEH MEMBERI CONTOH GANJARAN KEWANGAN DAN FAEDAH BUKAN KEWANGAN
10. BOLEH MEMBERIKAN FAKTOR PENENTU KPD SUATU GANJARAN
11. BOLEH MENGHURAIKAN PROSES TINDAKAN DISIPLIN
-AMARAN LISAN-AMARAN BERTULIS-SURAT TUNJUK SEBAB-INKUIRI-HUKUMAN
12. BOLEH MENJELASKAN APAKAH MASALAH YG BIASA BERLAKU SEMASA MENGAMBIL TINDAKAN DISIPLIN
-TIDAK ADIL
-TIDAK IKUT PROSEDUR
-TIADA LAPORAN LENGKAP SALAH LAKU
-TIADA BUKTI TUDUHAN
13. BOLEH MEMBERIKAN CONTOH2 TINDAKAN BERKAITAN DISIPLIN
-HILANG FAEDAH PEKERJAAN
-DITURUNKAN PANGKAT
-DIGANTUNG KERJA
-DIPOTONG GAJI/ELAUN
-DIBERHENTIKAN KERJA
14. BOLEH MENERANGKAN KONSEP SKIM BERKAITAN KEMUDAHAN PENAMATAN PERKHIDMATAN
-PERSARAAN WAJIB
-MENAMATAN SECARA SUKARELA [VSS]
-MENGURANGKAN PEKERJA [RETRENCHMENT]
15. BOLEH MENJELASKAN PERANAN DAN FUNGSI KESATUAN SEKERJA
-MTUC
-CUEPACS
GOOD LUCK
CG AZLY DOAKAN KEJAYAAN SEMUA UNTUK PELAJAR PENGGAL 1..
DOKUMEN BERTULIS SECARA TERPERINCI TENTANG
PERNIAGAAN YANG AKAN DIJALANKAN. DOKUMEN INI MENGANDUNGI MAKLUMAT TENTANG
ORGANISASI, KEWANGAN, RANCANGAN PEMASARAN, SUMBER MODAL, PRODUK DAN SEBAGINYA
|
BIL
|
TUJUAN
|
HURAIAN RINGKAS
|
Garis panduan untuk menguruskan perniagaan
|
·
RP memberi panduan kepada
pengurus bagi menjalankan perniagaan. Ia merupakan perancangan yang jelas
tentang misi, matlamat, ramalan kewangan, perancangan pemasaran, pengeluaran
dan sebaganya
|
|
Mengurangkan kesilapan
|
·
RP dapat mengurangkan kesilapan
sama ada dilakukan oleh pihak pengurusan atau pekerja. Ini kerana RP akan
memandu semua pihak untuk mencapai metlamat yang sama dan ini dapat
meminimumkan kesilapan dan penyelewengan dapat dielak dari awal lagi
|
|
Kemudahan kawalan
|
·
Dengan adanya RP pihak pengurus
melaksanakan apa yang telah dirancang. Ini memudahkan kawalan kerana
sekiranya matlamat tidak dicapai maka penilaian akan dibuat untuk mencari
puncanya.
|
|
Meyakinkan pihak-pihak berkentingan
|
·
RP yang baik dpat meyakinkan
pihak-pihak berkepentingan seperti bank untuk memberi pinjaman, pembekal
membekalkan bahan mentah secra kredit dan pelabur untuk melabur dalam
perniagaan
|
|
Menilai prestasi dan kemajuan syarikat
|
·
Dengan adanya RP, penilaian boleh
dibuat dari masa ke semasa untuk memastikan apa yang dirancang sama dengan
apa yang dilaksanakan. Sekiranya syarikat tidak mencapai apa yang dirancang
maka penilaian akan dibuat mencari puncanya.
|
|
Menggunakan sumber-sumber organisasi dan meningkatkan
produktiviti
|
·
Dengan adanya RP sumber-sumber
organisasi seperti bahan mentah, buruk, modal yang ada dapat digunakan dengan
sepenuhnya dan ini dapat meningkatkan produktiviti dan mengelakkan pembaziran
|
|
Menuju sasaran yang sama
|
·
RP menjadi garis panduan kepada
setiap pekerja daripada pihak atasan hingga bawahan tentang sasaran yang
perlu dicapai dalam usaha mencapai matlamat yang sama.
|
BIL
|
PIHAK YG PERLUKAN RP
|
UNTUK APA?
|
Usahawan
|
·
Untuk memahami matlamat perniagaannya
·
Untuk membantu mengendalikan perniagaan dengan mengetahui
hala tuju perniagaannya
|
|
Pembiaya
|
·
RP yang baik dapat menggambarkan maklumat kewangan perniagaan.
Ini akan meyakinkan pembiaya seperti bank untuk memberi pinjaman. RP
digunakan oleh bank untuk menilai sama ada usahawan mampu membayar balik
pinjaman atau sebaliknya
|
|
Pembekal
|
·
RP yang baik dan berpotensi akan meyakinkan pembekal untuk
membekalkan bahan mentah atau produk secara jualan kredit atau hutang
|
|
Pelanggan
|
·
Melalui RP pelanggan dapat mengetahui sama ada produk yang
dikeluarkan memenuhi kehendaknya atau tidak. Pelanggan juga rasa lebih
selamat dan selesa kerana yakin produk yang digunakan selamat dan bersih.
|
|
Rakan
kongsi
|
·
RP yang baik dapat menarik rakan kongsi untuk melabur dalam
perniagaan itu, ini kerana rakan kongsi dapat mengetahui kedudukannya atau
prestasi syarikat itu sama ada kukuh
atau tidak
|
|
Pekerja
|
·
Pekerja dapat memahami tugasnya dengan jelas. Matlamat yang
dikongsi bersama, tahu hala tujunya, harapan syarikat kepadanya dan apakah
sumbangan yang perlu diberi bagi mencapai matlamat syarikat
|
|
Pelabur
|
·
Untuk mengetahui secara terperinci perniagaan dan menilai
sama ada perniagaan itu boleh maju, bersaing atau tdak. Ini perlu untuk
pelabur membuat keputusan melabur dalam perniagaan itu.
|
|
Kerajaan
|
·
Kerajaan dapat mengetahui sama ada perniagaan yang
dijalankan sah atau tidak dan dapat mengukur pencapaian perniagaan dan
menilai jumlah cukai yang perlu dibayar oleh perniagaan itu.
|
|
Pengurus
|
·
Pengurus dapat meneliti matlamat syarikat dan menjadikannya
RP sebagai garis panduan aktiviti dan memantau aktiviti tersebut. Aktiviti
yang tidak mengikut garis penduan yang ditetapkan akan dibetulkan.
|
DEF RUMUSAN EKSEKUTIF
|
·
Merupakan
ringkasan atau rumusan keseluruhan rancangan perniagaan.
·
Merupakan
bahagian awal yang dibaca dan perlu disediakan sebaik mungkin bagi meyakinkan
pihak-pihak yang berkepentingan.
·
Ia
mengandungi maklumat seperti jenis perniagaan, latar belakang syarikat, jenis
produk, modal, ramalan kewangan dan sebagainya.
|
|
BIL
|
ELEMEN RUMUSAN EKSEKUTIF
|
|
1.
Penerangan
mengenai perniagaan – bentuk perniagaan, ringkasan syarikat, sejarah
syarikat.
2.
Penerangan
pasaran sasaran – pelanggan, jenis produk/keunikan, tujuan disediakan
perkhidmatan/produk
3.
Persaingan
– persaingan bakal dihadapi oleh syarikat
4.
Deskripsi
ahli-ahli syarikat – menyatakan individu yang terlibat mengurus perniagaan
tersebut
5.
Pelunjuran
kewangan – maklumat ringkas tentang kos, jangkaan hasil (harian atau tahunan)
dan keuntungan (untung bersih harian atau tahunan)
6.
Sumber
pembiayaan – menyatakan sumber dana dan amaunnya berdasarkan maklumat modal
yang diperlukan (seperti hutang, simpanan peribadi dan sebagainya)
|
||
DEF PENGENALAN
|
·
Bahagian
pengenalan memberi gambaran ringkas dan spesifik berkenaan aktiviti utama
perniagaan dan mengandungi maklumat seperti jenis perniagaan, nama dan lokasi
atau alamat perniagaan,jenis produk, modal, ramalan kewangan dan sebagainya.
|
|
BIL
|
ELEMEN PENGENALAN
|
|
1.
Secara ringkas akan menerangkan
tentang latar belakang ataupun gambaran keseluruhan berkenaan RP
2.
Perkara utama yang diketengahkan:
idea perniagaan – supaya pembaca RP dapat memahami apakah bentuk perniagaan
atau projek yang dicadangkan
3.
Latar belakang cetusan idea juga
boleh dinyatakan tetapi tidak menerangkan secara terperinci tentang
perniagaan atau projek sepertimana yanng diterangkan dalam ringkasan
eksekutif
4.
Melibatkan beberapa perkara seperti:
(i)
Perkara-perkara asas seperti yang
menjawab 5W 1H (what, where, when, who, which dan how) – bagi
memastikan tiada maklumat yang akan tercicir semasa menyediakan bahagian ini
(ii)
Samada RP tersebut adalah RP yang
pertama kali disediakan / RP yang
ditambah baik daripada RP yang lepas
(iii)
Kajian-kajian yang dilakukan
berkaitan perniagaan atau projek (jika ada) – dan dapatan perlu dinyatakan
secara ringkas sebagai fakta tarikan yang menyokong isi kandungan RP
(iv)
Strategi-strategi utama yang mampan
dan berkesan
(v)
Jika RP lebih menumpukan kepada aspek
kewangan, pengenalan haruslah menyatakan fakta-fakta atau analisis kewangan
yang terlibat.
|
||
DEF OBJEKTIF RP
|
Rancangan
Perniagaan perlu menjelaskan matlamat jangka pendek dan jangka panjang dan
bagaimana matlamat tersebut boleh dicapai. Sebagai contoh tujuan rancangan
perniagaan ingin mendapat sumber kewangan seperti mendapat pinjaman kewangan
daripada pihak bank atau mendapat sambutan pelabur untuk melaburkan modal
mereka di dalam perniagaan tersebut
|
|
BIL
|
OBJEKTIF RP
|
|
Tujuan Penyediaan
RP
Terdapat byk tujuan RP disediakan.
Antaranya ialah:
•
Mendapatkan pembiayaan kewangan yg
meliputi perkara-perkara spt: tujuan kegunaan pembiayaan; jumlah keseluruhan
yg diperlukan; kos-kos yg terlibat bg satu tempoh masa; dan
anggaran/pengiraan bayaran balik pd asas bulanan dan tahunan
•
Pelaksanaan projek baru yg mana ia
melibatkan beberapa objektif yg lebih khusus, meliputi keseluruhan aspek SWOT
juga beberapa perkara lain
spt: tujuan projek/perniagaan secara
jelas dan terperinci; pihak-pihak yg terlibat dan sokongan; dan fakta-fakta
yg menyokong pelaksanaan projek
•
Garis panduan menjalankan perniagaan
yg bertujuan bg menjana strategi-strategi dan melaksanakannya dgn lebih
berkesan; sumber rujukan bg mendapatkan maklumat atau fakta; kaedah bg
mencapai koordinasi dikalangan para pekerja dan aktiviti sykt; dan sbg sbhgn
drp elemen dlm sistem kawalan (ukuran pencapaian ataupun piawaian prestasi yg
dpt dinilai secara lebih objektif)
•
Pembentukan strategi sykt di mana RP
yg baik boleh membantu sykt kenalpasti kedudukan di pasaran dan seterusnya
menjana strategi jangka panjang atau jangka pendek dan juga memberi kekuatan
kepada sykt utk menghadapi persaingan yg wujud dlm persekitaran
•
Peruntukan dan penggunaan
sumber-sumber yg dapat dibuat berdasarkan strategi-strategi yg dihasilkan
oleh sykt berdasarkan kedudukan dan kapasiti yg sedia ada dan juga ramalan bg
keperluan semasa dan akan datang
|
||
DEF LATAR BELAKANG SYARIKAT
|
·
Antara
maklumat yang dimasukkan dalam bahagian ini ialah alamat, bentuk perniagaan,
no. pendaftaran perniagaan, modal perniagaan dan sebagainya.
|
ELEMEN LATAR BELAKANG SYARIKAT/PERNIAGAAN
|
|
Latar Belakang Perniagaan
1.
Nama
syarikat
2.
Nombor
pendaftaran syarikat
3.
Alamat
syarikat
4.
Alamat
surat-menyurat (jika berlainan daripada alamat syarikat)
5.
Nombor
telefon
6.
Alamat
e-mel
7.
Alamat
laman web
8.
Bentuk
perniagaan
9.
Bentuk
pemilikan syarikat
10.
Kegiatan
utama
11.
Tarikh
pendaftaran (jika perniagaan sudah dimulakan)
12.
Modal
permulaan atau sumber pembiayaan
13.
Nama
dan alamat pemegang saham
14.
Nama
bank
15.
Jenis
akaun perniagaan
|
DEF LATAR BELAKANG PEMILIK
|
·
Bahagian
ini mengandungi malkumat atau butir-butir peribadi pemilik perniagaan dan
rakan kongsi jika ada, seperti nama penuh, kad pengenalan, tarikh lahir,
umur, jantina, alamat, telefon, taraf perkahwinan, kelulusan akademik dan
sebagainya.
|
ELEMEN LATAR BELAKANG PEMILIK/RAKAN KONGSI
|
|
Secara terperinci,
ia mengandungi nama penuh, no. k/p, tarikh lahir, umur, jantina, alamat
tetap, no. Telefon, taraf perkahwinan, latar belakang akademik, pengalaman
kerja yg berkaitan, kemahiran atau kebolehan yg dimiliki, kursus yg pernah
dihadiri, pekerjaan sekarang, dan perniagaan yg pernah diceburi
|
DEF LATAR BELAKANG PROJEK
|
·
Latar
belakang projek perlu menerangkan jenis, kos dan potensi di masa hadapan
projek yang akan dijalankan
|
|
BIL
|
ELEMEN L/BELAKANG PROJEK
|
|
Pembangunan Produk
|
||
DEF RANCANGAN ORGANISASI
|
dilukis
dan dijelaskan secara ringkas carta organisasi perniagaan yang dirancangkan.Maklumat
seperti nama jawatan dan fungsi utama setiap jabatan diterangkan seperti
Jabatan Pentadbiran, pemasaran, pengeluaran, kewangan dan sebagainya
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN ORGANISASI
|
|
Strategi organisasi dan pengurusan – meliputi isi kandungan berikut:
1.
Matlamat dan strategi organisasi
2.
Sturktur organisasi
3.
Senarai kakitangan pengurusan
4.
Senarai butir-butir lengkap
jawatan
5.
Imbuhan dan insentif
6.
Perancangan keperluan dan susun
atur pejabat
7.
Belanjaan pentadbiran
|
||
DEF RANCANGAN PEMASARAN
|
·
Bahagian ini menerangkan
strategi pemasaran yang akan digunakan untuk mencapai metlamat pemasaran
perniagaan. Antara maklumat yang dimasukkan ialah produk atau perkhidmatan
yang ditawarkan.
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN PEMASARAN
|
|
1.
Sasaran pasaran
·
Siapakah pelanggan utama
·
Golongan remaja
·
Mahasiswa, pelajar sekolah,
kanak-kanak dan lain-lain
·
Tahap pendapatan pelanggan
·
Tahap pendidikan pelanggan
2.
Persaingan
·
Senarai pesaing
·
Syarikat baru atau syarikat sedia
ada
·
Peratusan sumbangan dalam pasaran
di kawasan setempat
3.
Dan kaitkan kedua-duanya ke dalam 4
campuran pasaran (4p)
·
Produk (product)
·
Barangan atau perkhidmatan yang
diberikan, nilai tambah produk
·
Ciri-ciri perkhidmatan yang unik
berbanding dengan pesaing
·
Ciri-ciri lain yang mendapat
kelebihan bersaing
4.
Harga (price)
·
Perlu realistik, berpatutan,
kompetitif dan menjana keuntungan
·
Perlu juga diambil kira:
·
Selaras dengan kemudahan /
perkhidmatan yang disediakan
·
Permintaan pengguna
·
Harga pesaing
·
Sensitiviti pengguna terhadap
perubahan harga
·
Kos
5.
Promosi (promotion)
·
Pilihan media / publisiti yang
ingin digunakan
·
Belanjawan
·
Keupayaan untuk promosi melalui ict
– e-dagang
6.
Tempat (place)
·
Sesuai atau tidak dengan sasaran
pasaran
·
Kelebihan lokasi
·
Berhampiran dengan kawasan tumpuan
remaja – universiti, kilang, asrama
·
Masuk dalam kawasan msc sesuai
dengan perniagaan yang dijalankan dari segi kemudahan dan prasarana
·
Di kawasan celik it – terdapat
tahap pendidikan dan pendedahan terhadap it merupakan satu kelebihan
|
||
DEF RANCANGAN PENGELUARAN/ OPERASI
|
-PERANCANGAN TENTANG PROSES PENGELUARAN
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN PENGELUARAN
|
|
1.
Produk yang dikeluarkan – produk yang dikeluarkan, kuantiti
keluaran sehari/sebulan dll
2.
Proses pengeluaran – cara proses pengeluaran dan kaedah
pemprosesan . Tahap-tahap dalam pembangunan dan pengeluaran produk, masa dan
wang yang diagihkan dalam setiap tahap, mesin dan peralatan dan jumlah serta kemahiran pekerja yang
terlibat.
3.
Kapasiti pengeluaran – keupayaan pengeluaran/jualan barang
dan tawaran servis untuk sebulan. Nyatakan keupayaan mesin dan peralatan,
pekerja, pasaran, kemampuan syarikat dll
4.
Rancangan pengeluaran – jumlah peneluaran yang dirancang
sebulan/tahunan dan bagaimana ditentukan. Mengambil kira permintaan pelanggan,
kapasiti maksimum kilang dll
5.
Mesin dan peralatan – senaraikan mesin dan peralatan yang
diperlukan – jenis, spesifikasi, model, harga seunit, kegunaan, keupayaan dan
pembekal mesin.
6.
Bahan mentah/ sumber – sumber pengeluaran – analisis setiap
sumber yang digunakan dalam proses pengeluaran. Jumlah kuantiti, harga- kos
seunit, pembekal, teknologi dll
7.
Tenaga kerja – senarai pekerja-pekerja yang terlibat dalam
pengeluaran- jawatan, bilangan, kadar bayaran, gaji bulanan. Senarai jawatan,
tanggungjawab, kemahiran, pengalaman dan huraian tugasan masing-masing.
Pekerja tak langsung spt. Penjaga stor, pengangkut bahan mentah, pencuci dll
|
||
DEF RANCANGAN KEWANGAN
|
·
mengandungi perancangan untuk
mencari sumber pembiayaan atau modal jangka pendek dan jangka panjang serta
ramalan keuntungan.
·
Antara maklumat yang dimasukan
ialah, kos perlaksanaan projek (mesin, tanah, buruh dan sebagainya)
|
|
BIL
|
ELEMEN RANCANGAN KEWANGAN
|
|
·
Elemen yang perlu dalam
rancangan kewangan:
|
||
Copyright 2009 - Laman Pengajian Perniagaan STPM Cikgu aZLy
Theme designed by: Raycreations.net, Ray Hosting, Blogger Layout , House Design