Soalan 20
Pengurus pemasaran mengadakan mesyuarat dengan stafnya bagi membincangkan strategi pemasaran produk baharu syarikat.
Jelaskan proses komunikasi yang berlaku daam mesyuarat tersebut. [12]
Cadangan jawapan yang baik:
Proses komunikasi lisan yang berlaku ialah:
- Penghantar
· Proses komunikasi dalam mesyuarat tersebut bermula dengan adanya penghantar, iaitu orang yang mempunyai mesej untuk disampaikan. Dalam kes ini penghantar merupakan pengurus pemasaran/staf yang mempunyai maklumat yang ingin disampaikan kepada staf/pengurus pemasaran.
- Enkod
· Penghantar menterjemah maksud maklumat yang ingin dihantar kepada penerima.
· Ia dinamakan enkod, iaitu maklumat, idea atau pandangan yang diterjemahkan dalam bentuk-bentuk yang difahami oleh orang lain, sama ada menggunakan perkataan, bahasa atau simbol.
· Dalam kes ini, maklumat atau idea diterjemahkan oleh pengurus pemasaran secara lisan dan bertulis melalui carta, grafik, dll
- Saluran/Media
· Mesej disalurkan kepada penerima melalui sama ada saluran lisan atau percakapan atau melalui tulisan, visual atau pergerakan badan.
· Bagi kes di atas, saluran yang digunakan oleh pengurus pemasaran/staf ialah saluran lisan dan melalui komputer, LCD dan sebagainya.
- Dekod
· Seterusnya proses dekod berlaku iaitu mesej diterima dan diterjemahkan atau ditafsirkan oleh penerima untuk memberi makna.
· Pengurus pemasaran/staf cuba menterjemahkan maklumat ke dalam bentuk yang mudah difahami.
- Penerima
· Penerima akan yang menjadi sasaran mesej.
· Dalam kes ini penerima mesej adalah staf/pengurus pemasaran.
- Maklumbalas
· Seterusnya proses maklumbalas berlaku iaitu tindakbalas terhadap penerimaan dan pemahaman mesej oleh penerima.
· Ia boleh jadi berbentuk lisan atau bukan lisan.
· Dalam kes tersebut maklumbalas daripada pengurus pemasaran/staf berlaku apabila pengurus pemasaran/staf memberi cadangan, bantahan atau arahan.
0 comments:
Post a Comment