KAJIAN KES : [PENGORGANISASIAN &
KEPIMPINAN]
Syarikat AGROJAYA Sdn Bhd
menjalankan perniagaan memproses dan memasarkan hasil pertanian di Kuala
Terengganu. Jabatan Pengeluaran syarikat tersebut diketuai oleh Ir. Zulkifli
Zamri sebagai Pengurus Besar. Beliau dibantu oleh dua orang pengurus yang
masing-masing bertanggungjawab terhadap pembelian dan pengeluaran. Pengurus
Besar Jabatan Pemasaran pula diketuai oleh Encik Soddiqin bin Abdullah yang baru ditukarkan dari ibu pejabat syarikat
di Kuala Lumpur. Pada minggu pertama, beliau telah membuat rombakan
besar-besaran kumpulan jurujual bagi meningkatkan syer pasaran dan keuntungan
syarikat. Walaupun pada awalnya mendapat bantahan dalam kalangan jurujual,
namun dengan kesungguhan dan semangat kerja yang ditunjukkan oleh Encik Soddiqin
dan kebolehan berkomunikasi ,beliau
akhirnya berjaya mewujudkan kumpulan kerja yang berjaya mencapai sasaran.
Beliau dibantu oleh dua orang pengurus dalam unit jualan dan khidmat pelanggan.
Jabatan pemasaran mempunyai sepuluh orang jurujual yang diselia oleh penyelia
yang bertanggungjawab kepada pengurus jualan.
Di Jabatan Pentadbiran am, Encik Khairil bertindak sebagai pengurus yang bertanggungjawab
terus kepada Ketua Pegawai Eksekutif iaitu Datuk Fauzi Sukor . Semua pekerja bawahannya amat
menghormati dan menurut semua arahan
yang diberi tanpa mempersoalkannya. Ini
adalah kerana En Khairil adalah seorang ketua yang tidak beragak-agak dalam
mengenakan tindakan dan memberi ganjaran kepada pekerja yang layak. Contohnya semasa penilaian prestasi tahun
lepas, beliau tidak meluluskan pemberian
bonus kepada seorang pekerja yang sering ponteng kerja tanpa sebab.
Ketua Pegawai Eksekutif dibantu oleh
seorang setiausaha peribadi, iaitu Puan Maizatul. Walaupun berusia, namun Datuk Fauzi Sukor seorang yang popular dalam kalangan ahli di semua peringkat organisasi. Setiap ucapan beliau sama ada
untuk menyampaikan visi, misi atau motivasi amat dinanti-nanti dan dihayati
oleh semua warga organisasi. Dengan
kewibawaan dan personaliti yang menarik, beliau menjadi idola dan role model bagi
seluruh organisasi. Tidak dinafikan,
pekerja di bawah kepimpinannya mempunyai banyak tugasan namun mereka tidak merasa tertekan
kerana visi, misi yang ditetapkan oleh Datuk Fauzi Sukor jelas dan
difahami oleh semua ahli. Jabatan pentadbiran am mempunyai unit
sistem maklumat, unit sumber manusia, dan unit akaun yang masing-masing
diketuai oleh seorang Penolong Pengurus.
a) Lakar
carta organisasi bagi Syarikat AGROJAYA Sdn Bhd. [8]
b) Jelaskan
lima maklumat pengurusan yang boleh
diperoleh daripada carta organisasi
Syarikat AGROJAYA Sdn Bhd. [15]
c) Jelaskan
tiga jenis kepimpinan yang diamalkan oleh pihak-pihak
pengurusan
Syarikat AGROJAYA Sdn
Bhd. [15]
CADANGAN JAWAPAN:
(a) Lakaran Carta Organisasi Syarikat AGROJAYA
Sdn. Bhd.
(b) Maklumat pengurusan yang boleh diperoleh
1.
Peringkat pengurusan
-
menunjukkan kedudukan jawatan
dalam organisasi. Terdapat 3 peringkat
pengurusan dan 4 lapisan jawatan dalam
organisasi
-
Kaitan kes :
Pengurusan atasan – Ketua Pegawai Eksekutif, Pengurus Besar Jabatan
Pengeluaran dan Pengurus Besar Jabatan Pemasaran
Pengurusan Pertengahan – Pengurus Pembelian, Pengurus Pengeluaran, Pengurus
Pentadbiran, Pengurus Jualan dan Pengurus Khidmat Pelanggan.
Pengurusan Bawahan – Pen. Pengurus Unit Sistem Maklumat, Pen. Pengurus Unit
Sumber Manusia, Pen. Pengurus Unit Akaun dan Penyelia Jualan.
2.
Pembahagian tugas
-
Dibuat mengikut fungsian yang
ditunjukkan oleh kotak penjabatan/jawatan
-
Kaitan kes: Jabatan Pengeluaran
– fungsinya pengeluaran dan Jabatan Pemasaran terlibat dengan aktiviti
pemasaran.
3.
Hubungan Ketua / Subordinat
-
Hirarki, Ketua diletak diatas
subordinat.
-
Kaitan kes: Mana-mana ketua
dengan subordinatnya.
4.
Rantaian autoriti
-
Ketua mempunyai autoriti dalam
jabatan dia sahaja. Ketua ada autoriti ke atas subordinat bawahannya sahaja.
-
Kaitan kes: KPE mempunyai
autoriti keatas semua fungsi dan mana-mana ketua jabatan ada autoriti atas
subordinatnya sahaja.
5.
Jenis autoriti
-
Sama ada autoriti lini (hak
untuk memberi arahan) atau autoriti staf (hak untuk memberi
pandangan/idea/nasihat)
-
Kaitan kes: Autoriti staf –
Setiausaha iaitu Puan Maizatul, Antara Pengurus-pengurus besar
-
manakala Autoriti lini yang
dimiliki mana-mana ketua yang sesuai ke atas subordinatnya/ KPE ada hak untuk
mengarah pengurus besar yang seterusnya berhak untuk mengarah pengurus dan
penolong pengurus.
6.
Saluran Komunikasi formal
-
Semua arahan dan laporan disalurkan secara formal
iaitu daripada superior kepada subordinat dan sebaliknya.
(c) Tiga
jenis kepimpinan
1.
Kepimpinan Transformational
-
Ditonjolkan oleh Encik Soddiqin
Abdullan (Pengurus Besar Pemasaran)
-
Pemimpin yang berkebolehan
mempengaruhi pekerjanya dalam melakukan perubahan dalam organisasi / luar dari
kebiasaan.
-
Kaitan : Pada minggu pertama, beliau telah membuat rombakan
besar-besaran kumpulan jurujual bagi meningkatkan syer pasaran dan keuntungan
syarikat. Walaupun pada awalnya mendapat bantahan dan akhirnya ,beliau berjaya mewujudkan kumpulan kerja yang
berjaya mencapai sasaran.
-
Kesannya : Dapat meransang pekerja berfikir lebih jauh
dan mampu menyelesaikan masalah/ buat keputusan..
2.
Kepimpinan Transactional
-
Ditonjolkan oleh Encik Khairil
(Pengurus Pentadbiran Am)
-
Pemimpin yang menawarkan
beberapa insentif yang setimpal ntuk
menggalakkan pekerja mematuhi arahan dan bekerja untuk mencapai matlamat
organisasi.
-
Kaitan : Encik Khairil tidak beragak-agak dalam mengenakan tindakan
dan memberi ganjaran kepada pekerja yang layak.
Contohnya semasa penilaian prestasi tahun lepas, beliau tidak meluluskan pemberian bonus kepada seorang
pekerja yang sering ponteng kerja tanpa sebab.
-
Kesannya – Pekerja akan bekerja keras untuk mendapatkan
ganjaran dan mencapai matlamat organisasi.
3.
Kepimpinan Karismatik
-
Ditonjolkan oleh Datuk Fauzi
sukor iaitu KPE
-
Pemimpin yang mempunyai sifat
peribadi istimewa, ada keyakinan tinggi, pengikut selesa dan berupaya
mempengaruhi orang bawahannya supaya setia dan mematuhi arahannya.
-
Kaitan : KPE seorang yang popular , berwibawa dan
berpersonaliti menarik , menjadi role model dan idola serta mempunyai wawasan,
misi dan visi yang jelas.
-
Setiap ucapan beliau sama ada untuk menyampaikan visi,
misi atau motivasi amat dinanti-nanti dan dihayati oleh semua warga
organisasi.
-
Kesannya – Subordinat selesa bekerja tanpa merasa
tertekan dan menyanjungi beliau dan berusaha mencapai matlamat organisasi.
0 comments:
Post a Comment