BIL
|
SOALAN BAB 3
|
JAWAPAN
|
1
|
Perihalkan
empat kegunaan komunikasi dari
atas ke bawah dalam sesebuah organisasi perniagaan.
|
Empat kegunaan komunikasi dari atas ke bawah
didalam sesebuah organisasi ialah pengurus boleh:
1.
Mendelegasikan visi, misi dan
objektif organisasi supaya dapat difahami oleh semua pekerja. [1]
2.
Memberi maklum balas dan
menilai prestasi para pekerja.
3.
Memaklumkan alasan dan
falsafah disebalik mengapa melakukan sesuatu kerja.
4.
Menerangkan polisi, prosedur,
arahan, peraturan serta amalan yang seharusnya diterapkan kepada pekerja.
5.
Memberi arahan supaya ada
pengaliran arahan mengenai sesuatu kerja kepada peringkat pelaksana.
6.
Memberi motivasi, latihan
kepada subordinat.
|
2
|
Jelaskan
lima halangan semasa proses
mendengar.
|
Halangan dan gangguan semasa mendengar ialah:
1.
Keadaan sekitar
yang tidak sesuai dan menyukarkan anda mendengar secara aktif seperti cuaca,
kebisingan dan sebagainya.[1]
2.
Anda sendiri tidak
sihat sehingga tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada percakapan
3.
Anda dengan sengaja
mengutip maklumat yang anda gemar sahaja kerana yang lain tidak mempunyai
kepentingan
4.
Semasa mendengar,
anda telah mempunyai pandangan anda sendiri mengenai penghantar atau
prasangka terhadapnya sehingga mempengaruhi maklumat yang didengar
5.
Pada ketika itu
anda sendiri mempunyai masalah yang lebih penting untuk difikirkan
6.
Anda membiarkan
persepsi peribadi anda mempengaruhi anda dan ia mempengaruhi tafsiran anda
kepada maklumat tersebut
7.
Percakapan belum
lagi selesai tetapi anda telah pun membuat kesimpulan anda sendiri
8.
Anda memberi respon
yang tidak serius kepada percakapan tersebut
9.
Anda tidak mahu
mendengar kerana anda tidak mahu terlibat iaitu anda berdiri atas pagar. Sikap sebegini sebenarnya menunjukkan
sikap anda yang tidak prihatin.
|
3
|
Proses
komunikasi yang berlaku dalam sesebuah organisasi kadangkala kurang berkesan
kerana berlaku halangan terhadap komunikasi. Jelaskan halangan psikologikal
yang berlaku dalam sesebuah organisasi.
|
Halangan Psikologikal dalam komunikasi:
|
4
|
Senaraikan lima elemen dalam proses komunikasi.
|
Elemen-elemen
dalam proses komunikasi ialah:
|
5
|
Nyatakan
lima kriteria objektif yang
berkesan dalam sesuatu perundingan.
|
Kriteria Objektif yang berkesan:
1.
Sumber kriteria adalah
relevan dan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi.
2.
Kriteria objektif tersebut
adalah relevan untuk isu atau permasalah dalam perundingan.
3.
Kriteria tersebut mudah
difahami dan digunapakai
4.
Krtiteria itu juga boleh
disahkan oleh pihak lain dengan serta merta jika diberikan.
5.
Kriteria adalah yang terkini
[up to date]
6.
Kriteria tersebut adalah
meyakinkan semua pihak, termasuk pemerhati bebas yang tidak terlibat dalam
perudingan.
|
6
|
Dengan
memberikan satu contoh jelaskan
kaedah mendengar secara empati.
|
Contoh:
Apabila
A sedang bercakap, kita sebagai pendengar empati perlu mendengar dan
memahami, bukan menghakimi atau memikirkan ayat seterusnya yang perlu
dilemparkan kepada A.
Maksud:
·
Pendengaran empati berlaku
apabila kita memahami orang itu dengan sepenuhnya dan secara mendalam, secara
emosi dan intelek. Dalam memberi respon empati, kita mendengar dengan
telinga, mata dan hati kita.
·
Apabila kita
mendengar secara empati, bermaksud kita cuba memahami dan menyelami perasaan
seseorang apabila dia sedang cuba menyampaikan sesuatu
|
7
|
Senaraikan
lima contoh nilai etika yang patut
ada semasa perundingan.
|
Antara contoh nilai etika yang patut ada semasa
perundingan ialah:
1.
Ahli mengetahui perkara yang
tidak boleh dirunding
2.
Bersikap jujur
3.
Mengotakan janji-janji yang
dibuat.
4.
Menyenaraikan alternatif
pilihan
5.
Bersedia untuk menolak
perkara yang negatif
6.
Sentiasa merujuk
undang-undang
7.
Tidak membuat sesuatu yang
mengejutkan
8.
Ikut peraturan platinum iaitu
melihat sesuatu perkara yang menyenangkan orang lain
9.
Bersedia untuk berundur
sekiranya perundingan gagal.
|
8
|
Nyatakan
lima peranan ICT dalam pengurusan
perniagaan.
|
Peranan ICT dalam pengurusan perniagaan ialah:
1.
ICT digunakan untuk
penyediaan laporan
2.
ICT sebagai alat untuk Sistem
Kawalan Kewangan
3.
ICT digunakan dalam
pengurusan inventori
4.
ICT sebagai alat untuk
membuat keputusan
5.
ICT digunakan untuk membuat
ramalan
6.
ICT di dalam pengurusan
sumber manusia
7.
ICT di dalam pengurusna data
|
9
|
Jelaskan
perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh penghantar bagi memastikan
keberkesanan komunikasi yang hendak dilakukan.
|
Bagi mendapatkan komunikasi berkesan, penghantar hendaklah
memastikan perkara-perkara berikut diberi perhatian sewajarnya:
1. Jelas tentang mesej yang hendak
disampaikan
2. Teliti dengan baik mesej yang
hendak disampaikan
3. Menyatakan apa yang hendak
dinyatakan dengan jelas dan yakin
4. Pasti dengan kepentingan mesej itu
5. Mendapatkan perhatian penerima
6. Menghantar pada waktu yang tepat
dan sesuai
7. Sensitif kepada maklumbalas pihak
lain
8. Kenalpasti gangguan
9. Kurangkan gangguan
|
10
|
Cadangkan
tiga ayat yang sesuai untuk
memancing pihak lawan untuk menerima cadangan anda sekiranya anda menggunakan
taktik trial balloon dalam sesuatu
perundingan.
|
Antara ayat-ayat memancing pihak lawan untuk menerima cadangan
saya dalam taktik trial balloon
ialah:
1.
“Apa kata kita cuba
kaedah...?”, dan menunggu jawapan pihak lawan, “bagaimana?”
2.
“Jika saya membuat begini
dan begitu, adakah anda akan turut serta?”
3.
“Mari kita sama-sama....” dan
melihat jawapan pihakl lawan sama ada mereka bersetuju.
4.
Adakah anda sudah bersedia
untuk memberikan persetujuan sekarang?’
|
11
|
Huraikan
tiga teknik mendengar secara
aktif.
|
Tiga teknik mendengar secara aktif ialah:
·
Pendengar menunjukkan minat
mereka terhadap proses mendengar dengan menyebut kembali kata-kata pembicara
sama ada dalam bentuk ayat yang sama ataupun ayat dan bahasa yang difahami
oleh pendengar.
·
Pendengar boleh berkongsi
kefahaman dan emosi yang hendak
disampaikan oleh pembicara dengan meluahkan tentang apa yang si pendengar
faham dan mengerti akan luahan yang telah disampaikan oleh pembicara.
·
Untuk menunjukkan bahawa
pendengar ialah seorang pendengar yang aktif, pendengar boleh menanyakan
soalan kepada pembicara tentang perkara-perkara yang dirasakan agak
mengelirukan dan untuk mengelakkan salah faham dalam maklumat yang hendak
disampaikan.
|
12
|
Jelaskan keadaan yang sesuai untuk menggunakan taktik red herring semasa proses perundingan
berlaku.
|
Red
Herring [Mengalih perhatian lawan]
·
Taktik red herring ini biasanya digunakan oleh pihak yang mempunyai
masalah dalam suatu perundingan yang perlu diselesaikan oleh mereka, namum
mereka cuba mengalihkan perhatian pihak lawan yang satu lagi dengan
mengemukakan isu-isu lain yang menyebabkan pihak lawan tertumpu kepada isu
yang lain tersebut dan terlupa kepada isu utama pada peringkat awal.
·
Taktik red herring ini
biasanya menggunakan isu masalah lain yang pada dasarnya bukan masalah untuk
mengelirukan pihak lawan agar masa perundingan terbuang begitu sahaja dan
perundingan tamat tanpa pihak yang menggunakan taktik ini terlepas dari
menyelesaikan masalah yang utama atau berjaya membuatkan perhatian pihak
lawan telah beralih kepada masalah kecil yang direka.
·
Taktik red herring ini sesuai bagi perundingan yang terikat dengan
peruntukan masa.
|
13
|
Jelaskan empat kebaikan komunikasi secara lisan.
|
Kebaikan komunikasi secara lisan ialah:
1. Mesej boleh melalui saluran
komunikasi dengan cepat dan
sampai kepada penerimanya
2. Alat bantuan komunikaasi boleh
digunakan seperti pita rakaman atau video di mana pada masa yang sama boleh
mendengar dan melihat bagi mendapatkan gambaran yg lebih jelas
3. Maklum balas boleh diperolehi
dengan cepat
4. Komunikasi lisan selalunya secara
tidak formal dan kejujuran penghantar dapat dirasakan
5. Berinteraksi sehingga menyakinkan
6. Dapat menggambarkan emosi dan
sifat pengirim dan penghantar.
|
14
|
Bagi
sesetengah negara, budaya semasa proses perundingan adalah berbeza. Jelaskan.
|
1.
Budaya Negara Eropah dalam
perundingan biasanya mereka lebih suka bersifat berterus terang, dan tidak
suka bertolak ansur.
2.
Budaya Negara Amerika
Syarikat pula lebih suka bersifat tegas dalam perundingan dan kadang-kadnag
menjadi agresif.
3.
Budaya berunding bagi Negara
Arab pula, mereka lebih mesra dan mengabaikan faktor masa.
4.
Bagi Negara Jepun, budaya
mereka adalah tidak suka mengotakan janji.
5.
Orang Negara China pula lebih
suka bersikap berhati-hati dan dan lebih mementingkan maruah diri semasa
berunding,
|
15
|
Jelaskan
perundingan tahap intrajabatan yang berlaku dalam sesebuah organisasi
perniagaan.
|
·
Biasanya perundingan
intrajabatan hanya melibatkan ahli-ahli dalam satu jabatan sahaja di mana
tujuan perundingan hanya tertumpu kepada permasalahan dalam sesuatu
jabatanbyangperlu diselesaikan secara kolektif di dalam jabatan itu sendiri.
·
Contohnya perundingan
berkaitan pembahagian tugasan di dalam sesebuah jabatan pemasaran yang
melibatkan jurujual-jurujual yang akan memasarkan produk syarikat dan mereka
perlu mengagihkan kawasan jualan mengikut persetujuan bersama.
·
Biasanya perundingan
intrajabatan ini diketuai oleh seorang ketua yang mempunyai pengaruh yang
tinggi untuk membuat keputusan yang biasanya diketuai oleh ketua jabatan itu
sendiri yang mempunyai kuasa yang sah.
|
16
|
Nyatakan
enam jenis perniagaan bentuk e-dagang yang wujud sekarang.
|
Jenis Perniagaan E-Dagang:
1.
Pengiklanan
2.
Pendidikan
3.
Kewangan
4.
Bidang profesional
5.
Peruncitan
6.
Pelancongan
|
17
|
Nyatakan
empat garis panduan penggunaan
telefon yang berkesan.
|
Antara garis panduan
penggunaan telefon:
1. Bercakap dengan jelas.
2. Perkataan perlu dinyatakan dengan
penuh yakin.
3. Nada suarra yang munasabah.
4. Bahasa perlu diketahui umum.
|
18
|
Jelaskan
taktik good guy dan bad guy yang biasa digunakan semasa
perundingan.
|
·
Taktik good guy dan bad guy
ini biasanya tindakan berpakat oleh satu pihak untuk mempengaruhi satu pihak
lagi supaya mempersetujui cadangan pasukan yang berpakat itu.
·
Pasukan tersebut akan
memulakan taktik dengan seorang memainkan watak bad guy yang lebih suka bertindak secara agresif, kasar, membuat
tuntutan yang tidak munasbah dan suka mendesak. Keadaan ini menyebabkan satu
pihak lagi yang berunding akan kurang senang dan marah dengan tindakan bad guy tersebut.
·
Apabila taktik bad guy telah
berjaya mempengaruhi perasaan dan emosi satu lagi pihak yang berunding, maka
watak good guy pula dimainkan oleh pasukan tersebut. Watak good guy yang
lebih bersifat peramah, lemah lembut dnamesra akan cuba meredakan keadaan
dengan memujuk dan meminta maaf bagi pihak bad guy dan menunjukkan bahawa good guy tersebut seolah-olah menyebelahi pihak yang dipengaruhi
tersebut dan beliau memohon agar bersetuju dengan cadangan yang diutarakan
oleh mereka.
·
Keadaan genting yang
dineutralkan oleh good guy itu telah menyebabkan pihak yang satu lagi dalam
perundingan lembut hati dan bersetuju dengan cadangan good guy.
|
19
|
Jelaskan
tiga kaedah e-pemasaran yang biasa
digunakan oleh pemasar untuk menyampaikan maklumat berkaitan produk dan
perkhidmatan kepada pasaran sasaran.
|
3 Kaedah E-Pemasaran
1.
Menggunakan laman Web
·
Laman web atau website adalah
menggunakan kaedah penyampaian maklumat menggunakan dokumentasi secara dalam
talian dan dengan cara yang boleh menarik perhatian.
·
Ini kerana terdapat banyak
syarikat perniagaan yang menggunakan laman web sebagai satu tempat untuk
mempromosikan perniagaan mereka.
·
Laman yang menarik dan mudah
akan menarik perhatian pengguna Internet.
·
Pada masa hadapan, akses
kepada internet tidak akan hanya kepada komputer sahaja, malah ia boleh
digunakan melalui media-media lain seperti televisyen.
2.
Kaedah sebaran SMS
·
Kaedah ini akan dilakukan
dengan antara ahli dalam kumpulan sahaja. Penyampaian hebahan dilakukan
secara ringkas dengan menyertakan alamat web sebagai rujukan lanjutan.
·
Dalam perniagaan ini pada
masa hadapan, satu bentuk applikasi dan sistem hebahan SMS yang sistematik
yang bersesuaian dengan perniagaan perlu diwujudkan bercirikan sepertimana
yang akan digariskan oleh pengurusan ini nanti.
3.
E-mail
·
Pada masa sekarang, kommukasi
yang paling murah, mudah, effisyen dan effektif adalah menggunakan email.
Terdapat pelbagai e-mail yang antaranya percuma dan perlu dibayar, bergantung
kepada keadaan dan kehendak. Penghantaran dokumen, dalam pelbagai bentuk,
pemindahan fail-fail, seperti gambar-gambar dan termasuk juga penghantaran
suara adalah satu perkara mungkin sekiranya menggunakan e-mail.
|
1 comments:
Terima kasih cikgu.. ilmu yg cg beri sangat bermanfaat buat saya.. semoga ilmu cg yg beri mndapat kbrkatan
Post a Comment