WAJIB INGAT..
BIL
|
SOALAN BAB 1
|
JAWAPAN
|
||||||||||||
1
|
Huraikan
peranan seorang pengurus sebagai pembuat
keputusan dalam sesebuah
organisasi mengikut Teori Mintzberg.
|
Peranan seorang pengurus sebagai pembuat keputusan dalam sesebuah organisasi mengikut Teori
Mintzberg ialah :
1.
Pengurus sebagai
Usahawan (Entrepreneur) [ ½ ]
·
Pengurus merupakan
nadi penggerak kepada perubahan dan inovasi terbaru di dalam sesebuah
organisasi. [1]
2.
Pengurus sebagai
Pelerai Masalah (Disturbance Handler)
·
Pengurus akan
melakukan tindakan pembetulan bila organisasi menghadapi masalah.
3.
Pengurus sebagai
Pengagih Sumber (Resource Allocator)
·
Pengurus akan
mengagih semua sumber-sumber yang diperolehi termasuk masa, kewangan,
peralatan dan tenaga manusia.
4.
Pengurus sebagai
Perunding (Negotiator)
·
Pengurus akan
mewakili organisasi dalam perbincangan mengenai perniagaan.
|
||||||||||||
2
|
Jelaskan empat kepentingan kemahiran
kemanusiaan kepada pengurus peringkat pertengahan.
|
Kepentingan kemahiran kemanusiaan
kepada pengurus peringkat pertengahan ialah:
1.
Pengurus
pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk bekerja dengan orang
lain [1] seperti bekerja dengan staf bawahan dan staf jabatan lain
termasuk pengguna/pelanggan.
2. Pengurus pertengahan tersebut akan
mempunyai kebolehan untuk memahami tingkahlaku pengguna/pekerja/pihak
berkaitan dengan aspek jabatan mereka. [1]
3.
Pengurus
pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk Memotivasi/Berupaya
meransang individu supaya rajin bekerja[1] seperti memotivasikan orang
bawahan/ jurujual/ promoter/agen pemasaran
4.
Pengurus
pertengahan tersebut akan mempunyai kebolehan untuk berkomunikasi dengan
berkesan [1] iaitu boleh memberi arahan jelas/maklumat produk/pengaruhi
pengguna/staf kepada pihak berkaitan
5.
Pengurus
pertengahan tersebut akan mempunyai hubungan yang baik dengan pengurus
lain di semua peringkat dalam organisasi [1] seperti pengurus/staf
jabatan lain dalam organisasi sama.
6. Pengurus pertengahan tersebut akan
mempunyai kebolehan memahami sikap
dan perasaan orang lain[1] seperti
staf dalaman/pihak pengguna/pelanggan-peka dan prihatin terhadap masalah
berkaitan dengan aspek pemasaan produk.
|
||||||||||||
3
|
“Pemimpin adalah juga seorang pengurus, tetapi
pengurus tidak semestinya seorang pemimpin.”
Bincangkan penyataan ini.
|
Pemimpin
adalah seorang pengurus kerana pemimpin:
1.
Berkebolehan
berinteraksi dengan orang lain khususnya pekerja untuk tujuan mempengaruhi
mereka.[1]
2.
Berkebolehan
menangani perubahan dengan membentuk visi tertentu
3.
Aktif
dari aspek kemanusiaan berfungsi untuk mempengaruhi ahli atau diikuti oleh
orang lain
4.
Mempunyai
motivasi yang tinggi
5.
Berupaya
memberi arahan dan subordinat akur dengannya
6.
Mempunyai
ciri-ciri istimewa tertentu yang tiada pada orang lain dari segi
7.
Berkeupayaan
mempengaruhi orang lain
Pengurus tidak semestinya seorang pemimpin kerana:
1.
Jawatannya
adalah secara fomal dalam organisasi.[1]
2.
Tidak
bersifat interaksi peribadi, kelayakan akademik melayakkan beliau
3.
memegang jawatan.
4.
Lebih
mementingkan pencapaian matlamat yang ditetapkan oleh organisasi
5.
Menangani
kerumitan dan masalah dalam organisasi.
6.
Memastikan
organisasi berada pada landasan yang betul.
|
||||||||||||
4
|
Jelaskan
kepentingan kemahiran pengurusan masa
kepada seseorang pengurus sebuah restoran makanan segera.
|
Seseorang pengurus sebuah restoran
makanan segera memerlukan kemahiran pengurusan masa kerana:
·
Beliau
perlu memastikan operasi restoran makanan segera tersebut berjalan mengikut
jadual supaya aktiviti di dapur, di kaunter dan pelayanan pelanggan tidak
terjejas.
·
Membolehkan
pengurus tersebut membahagi-bahagikan masa yang ada dengan cekap
kepada pekerja di bawah arahannya.
·
Membolehkan
pengurus tersebut melakukan kerja
penting dahulu atau kerja yang memerlukan penyelesaian segera di semua
bahagian di dalam restoran.
·
Membolehkan
beliau merancang jadual kerja
semua pekerja restoran makanan segera tersebut agar semua operasi berjalan
dengan lancar.
·
Membolehkan
pengurus restoran tersebut membahagikan dan memperuntukan masa yang
sesuai bagi setiap tugasan,
·
Membolehkan
pengurus restoran tersebut menggunakan dengan cekap semua alat kawalan untuk
pengurusan masa seperti senarai semak, kad perakam waktu, diari elektronik
dan sebagainya.
|
||||||||||||
5
|
Nyatakan lapan ciri pemimpin yang efektif.
|
1.
Bercita-cita,
Keinginan Dan Semangat Untuk Memimpin
2.
Jujur
Dan Integriti
3.
Keyakinan
Diri
4.
Berpengetahuan,
Kemahiran Dan Kebolehan Dalam Kerjaya
5.
Bertimbangrasa
Dan Bertolak Ansur
6.
Sedia
Menerima Teguran
7.
Mengakui
Kesilapan Dan Memperbetulkan Kesilapan
8.
Tidak
Mendahulukan Kepentingan Diri
9.
Tidak
Memandang Rendah Orang Lain
10.
Tekun
11.
Sabar
|
||||||||||||
6
|
Jelaskan tiga faktor dorongan dan motivasi
kepada pekerja seperti yang disarankan oleh Fredrick Herzberg
|
faktor dorongan dan motivasi kepada
pekerja seperti yang disarankan oleh Fredirick Herzberg ialah:
1. Pencapaian- iaitu
peluang-peluang mencapai sesuatu matlamat kerja yang mencabar
2. Penghargaan-iaitu penghargaan
terhadap sumbangan dan usaha
3. Tanggungjawab- iaitu diberi
tanggungjawab dan tugas kerja yang baru
4. Kemajuan- iaitu peluang
untuk memajukan diri dan status kerja berdasarkan prestasi kerja
5. Kerja itu sendiri- iaitu
berhubung dengan kerja yang dapat memberi kepuasan, penonjolan diri dan
mencabar
|
||||||||||||
7
|
Terangkan tiga sebab mengapa seseorang pengurus
perlu membuat perancangan dalam perniagaan.
|
Tiga sebab pengurus perlu merancang
perniagaan
1.
Menyediakan
hala tuju/menentukan matlamat/fokus –
organisasi perlu membuat analisis
peluang, cabaran, ancaman, kekuatan, kelemahan untuk menentukan matlamat.
2. Menyelaras sumber
–
mengenalpasti,
mengagih dan menggunakan sumber secara cekap dan berkesan antara jabatan/unit
perniagaan – kurangkan pembaziran; mengadakan sumber berganda.
3. Ukuran prestasi /pencapaian
–
Dalam
rancangan ada matlamat dan gol yang ingin dicapai. Gol ini akan menjadi garis
penamat.
4. Tindakan pembaikan
–
Hasil
sebenar yang dicapai akan dibanding dengan gol. Kekurangan akan ditambah
baik.
5. Panduan membuat keputusan
–
Dalam
rancangan ada garispanduan tentang apa matlamat dan bagaimana mencapainya.
Dan garispanduan ini akan menjadi panduan kepada membuat keputusan khususnya
berkaitan pengagihan sumber.
6. memahami persekitaran perniagaan –
membentuk
strategi perniagaan.
7. sebagai alat kawalan
– s
upaya
penyelewengan/kesilapan dapat
dielakkan
|
||||||||||||
8
|
Jelaskan
ciri-ciri penjabatan sesebuah organisasi perniagaan mengikut fungsi.
|
Ciri-ciri penjabatanan organisasi
mengikut fungsi:
1. Pengumpulan aktiviti/ tugas/ pekerja
mengikut kesamaan kemahiran/
kepakaran/ aktiviti kerja dan sumber yang digunakan
2. Pengasingan jabatan dilakukan bagi
mencapai ekonomi berskala berdasarkan pengkhususan kerja .
3. Kedudukan ahli organisasi adalah mengikut persamaan dalam kepakaran,
kemahiran dan aktiviti kerja.
4. Contoh: struktur mengikut Jabatan
Pemasaran, Jabatan Pengeluaran dan Jabatan Kewangan
|
||||||||||||
9
|
Jelaskan
kepentingan faktor motivasi kepada pekerja di dalam sesebuah organisasi
perniagaan.
|
Kepentingan faktor motivasi kepada
pekerja di dalam sesebuah organisasi perniagaan ialah:
1. Menyatukan usaha ahli organisasi ke satu arah, yakni bagi
mencapai matlamat organisasi
2. Mengekal pekerja,terutama pekerja mahir dalam organissi
3. Mengurangkan kadar ponteng kerja
4. Mengurangkan kadar lantik henti pekerja dalam organisasi
5. Meningkatkan usaha dan prestasi pekerja
6. Meningkatkan moral pekerja
7. Meningkatkan kerjasama di kalangan ahli-ahli organisasi.
|
||||||||||||
10
|
Jelaskan tahap
stres bagi individu yang kurang kompetitif yang bekerja dengan pemimpin jenis
autokratik, demokratik dan laissez-faire.
|
1. Bekerja
dengan pemimpin autokratik -Cepat stres/Stres tahap Tinggi
·
Jika individu tersebut bekerja di
bawah pengurusan atasan yang menggunakan gaya kepimpinan autokratik kerana
individu jenis ini tidak suka membuat
kerja dan lembab dalam menyiapkan sesuatu tugasan.
2. Bekerja
dengan pemimpin demokratik-Stres tahap sederhana
·
Jika individu tersebut bekerja di
bawah pengurusan yang gaya pengurusannya adalah demokratik kerana
individu tersebut berasa tidak perlu
menyumbang kepada keputusan bersama atau berasa tidak ada masalah jika tiada penyertaan dalam keputusan kerja
serta berasa tidak terlalu ditekan
oleh pihak atasan.
3. Bekerja
dengan pemimpin laissez-faire-Sukar stres/Stres tahap rendah
·
Jika indivdu tersebut bekerja di
bawah pengurusan yang mengamalkan gaya pengurusan Laissez-faire/bebas kerana
individu tersebut berasa kurang diberi
tanggungjawab, tidak dikawal dan tiada tekanan dari pihak atasan.
|
||||||||||||
11
|
Jelaskan
kepentingan perancangan sebagai satu penyediaan hala tuju bagi sesebuah
organisasi perniagaan.
|
Kepentingan perancangan:
·
Menyediakan hala
tuju/menentukan matlamat/fokus organisasi perniagaan.
·
Organisasi
perlu membuat analisis peluang, cabaran, ancaman, kekuatan, kelemahan untuk
menentukan matlamat.
·
Membantu
pengurus menentukan matlamat, kumpulan kerja dan membangunkan strategi yang
menyeluruh bagi mencapai matlamat.
·
Pengurus
juga dapat mengagih dan mengguna sumber dengan lebih efektif dan efisien.
·
Membantu
mengenalpasti operasi yang diperlukan serta bagaimana ia mempengaruhi
organisasi.
·
Contoh:
Perancangan 5 tahun – menyatakan visi, misi, objektif, rancangan operasi,
keperluan kewangan, keperluan sumber manusia bagi mencapai matlamat
organisasi.
|
||||||||||||
12
|
Senaraikan
langkah-langkah dalam proses pengorganisasian
|
Langkah dalam proses pengorganisasian
ialah:
1.
Penentuan objektif;
2.
Pengenalpastian aktiviti;
3.
Pengelasan aktiviti;
4.
Pengelompokan aktiviti, dan;
5.
Pengagihan tugas, autoriti dan tanggungjawab
|
||||||||||||
13
|
Dengan
memberikan satu contoh, jelaskan
maksud kuasa sah
|
Contoh kuasa sah:
·
"Siti ialah
pengurus kewangan di Syarikat Antah Berantah Sdn Bhd. Beliau mula mmegang
jawqatan tersebut sejak 1990. Pada tahun 1995 beliau telah dinaikkan pangkat
menjadi pengurus besar. Oleh itu kuasa sah yang ada pada Siti sebagai
pengurus kewangan ialah dari tahun 1990 hingga 1995, dan kuasa sah sebagai
pengurus besar pula bermula pada tahun 1995."
Maksud kuasa sah:
·
Kuasa sah ialah
kuasa rasmi yang diperolehi daripada autoriti pihak atasan melalui penyerahan
kuasa yang memberikan ia sesuatu kedudukan dalam organisasi.
·
Kuasa yang
diperolehi berasaskan autoriti / kedudukan
|
||||||||||||
14
|
Terangkan empat
sebab mengapa sesebuah organisasi perniagaan perlu melaksanakan sistem
kawalan dalam yang sistematik.
|
Kawalan
dalaman diperlukan oleh organisasi untuk :
1. Menjalankan
perniagaan dengan cara yang teratur dan cekap,
2. Melindungi
aset dan sumber,
3. Menghalang
dan mengesan ralat,penipuan, dan kecurian,
4. Memastikan
ketepatan dan kesempurnaan data perakaunan,
5. Menghasilkan
maklumat yang boleh dipercayai dan tepat pada masanya kewangan dan
pengurusan, dan
6. Memastikan
pematuhan kepada dasar-dasar dan rancangan.
|
||||||||||||
15
|
Berikan lima alasan mengapa pengurus di bahagian
pemasaran memerlukan kemahiran kemanusiaan.
|
Pengurus di bahagian pemasaran memerlukan kemahiran
kemanusiaan untuk:
1.
Membolehkan beliau
membimbing pekerja di bawahnya untuk memberi perkhidmatan dan layanan terbaik
kepad a pelanggan mereka.
2.
Membolehkan beliau
memberi maklumbalas dengan tepat dan berkesan berkaitan operasi di bahagian
pemasaran kepada pengurus atasan.
3.
Membolehkan beliau
melayan semua karenah pelanggan tanpa menjejaskan hubungan mereka.
4.
Membolehkan beliau
berinteraksi dengan baik dengan para pekerja di bahagian operasi dan jualan.
5.
Membolehkan
beliau memberi arahan dan teguran
dengan secara berkesan tanpa menjejaskan hubungan beliau dengan pekerja
tersebut.
6.
Membolehkan beliau
cuba mewujudkan susasana yang baik danharmoni antara pihak pengurusan dengan
semua pekerja.
Membolehkan
beliau memberi motivasi dan memimpin pekerja untuk lebih cemerlang dalam
memberi perkhidmatan.
|
||||||||||||
16
|
Jelaskan tiga andaian tentang pekerja dalam Teori X seperti yang dinyatakan oleh
Douglas McGregor.
|
Andaian tentang pekerja dalam Teori X:
1.
Kebanyakan pekerja tidak
suka bekerja dan seboleh mungkin cuba elak diri dari
buat kerja
2.
Pekerja perlu dipaksa,
diancam dan diarah bekerja untuk mencapai matlamat organisasi
3.
Kebanyakan pekerja
malas, mengelak dari tanggungjawab, tiada
cita-cita dan lebih menekankan keselamatan diri
4.
Kebanyakan pekerja cuba
elak diri dari memimpin
5.
Pekerja hanya
akan melakukan kerja yang baik jika ada insentif kewangan
|
||||||||||||
17
|
Huraikan jenis
perancangan yang sepatutnya dilaksanakan oleh pengurus pertengahan sesebuah
organisasi perniagaan.
|
Pengurusan Pertengahan – Perancangan Taktikal
·
Pengurus pertengahan
menyediakan perancangan taktikal (jangka sederhana).
·
Menyokong
perancangan jangka panjang yang dibuat oleh pengurus atasan.
·
Kandungan : Langkah
persaingan, respons kepada tindakan pesaing.
·
Skop : Matlamat
bisnes, jabatan.
·
Kemahiran :
Kemanusiaan– atasan dan bawahan organisasi.
·
Pengurus akan
menentukan bagaimana syarikat akan menggunakan sumber-sumber yang ada bagi
mencapai matlamat yang ditetapkan.
|
||||||||||||
18
|
Jelaskan
konsep fail meja dan senaraikan tiga
isi kandungan di dalam fail meja.
|
Konsep fail meja :Panduan terperinci mengenai semua
tugas yang dijalankan oleh seseorang individu setiap hari yang meliputi:
1. Senarai tugas dan tanggungjawab seseorang
individu dalam jabatan/pejabat
2. Rangkaian prosedur dan senarai semak
(checklist)
3. Peruntukan kuasa dan undang-undang
yang terlibat dengan tanggungjawab seseorang individu
4. Objektif Jabatan, Bahagian dan Unit
individu
5. Carta yang menunjukkan kedudukan
individu dalam Bahagian atau Unit masing-masing
|
||||||||||||
19
|
Terangkan
ciri-ciri pemimpin yang mengamalkan jenis kepimpinan transformational.
|
Pemimpin
transformasi adalah :
1.
Seseorang yang suka
melakukan perubahan dan pembaharuan.
2.
Ini jelas melalui
visi dan misi yang dibentuknya. Selaras dengan itu adalah menjadi
tanggungjawab pemimpin untuk menyampaikan secara berterusan, memperjelaskan
misi dan visi sehingga dapat difahami, diterima dan dihayati oleh semua
pengikutnya.
3.
Jika diletakkan di
mana-mana sahaja tempat bertugas pasti akan dapat menyesuaikan diri dengan
persekitaran yang baru.
4.
Pemimpin
transformasi tidak menjadi kaku atau kehilangan idea kerana mereka sebenarnya
mempunyai ciri-ciri yang istimewa yang tidak terdapat pada pemimpin biasa.
5.
Mereka adalah
seorang pemikir yang berkesan, dapat menggunakan dan memanipulasikan segala
kejadian dan peristiwa yang dihadapi sebagai pedoman, pendorong dan sebagai
landasan untuk menghasilkan sesuatu jawapan atau keputusan yang boleh
digunakan oleh banyak pihak yang terlibat.
|
||||||||||||
20
|
Pengagihan
tugas yang sesuai adalah sangat penting bagi memastikan pekerja tidak
mengalami stres. Nyatakan enam
kriteria pembahagian tugas yang sesuai.
|
Kriteria
pembahagian tugas yang sesuai ialah:
1. Agihan
tugas mengikut kemampuan pekerja
2. Agihan
tugas yang sesuai mengikut kemampuan pembuatan keputusan.
3. Agihan
kerja yang seimbang iaitu tidak terlalu banyak dan tidak terlalu sedikit.
4. Agihan
tugas yang memerlukan kemahiran yang pelbagai.
5. Agihan
kerja yang melibatkan kerja yang rutin
6. Agihan
kerja yang memerlukan maklumat yang banyak
7. Agihan
kerja yang melibatkan aspek keselamatan
|
||||||||||||
21
|
Dengan memberi
satu contoh, jelaskan maksud kecekapan dan keberkesanan dalam aspek pengurusan sesebuah organisasi
perniagaan.
|
Maksud kecekapan: [mesti beri contoh dahulu]
·
Contoh : Apabila
organisasi berupaya menambahkan bilangan produk atau perkhidmatan dengan
menggunakan kuantiti input yang sama atau kurang, organisasi tersebut
dianggap telah meningkatkan kecekapannya.
·
Maksudnya pengurus
telah melaksanakan kerja dgn betul iaitu menggunakan sedikit input bagi
menghasilkan banyak output – cuba meminimakan kos.
Maksud keberkesanan: [mesti beri contoh dahulu]
·
Contoh: Organisasi
disifatkan tidak berkesan apabila ia gagal mencapai matlamatnya disebabkan
oleh pelaksanaan rancangan yang lemah atau kerana kegagalan pihak pengurusan
meramal perubahan persekitaran organisasi dengan lebih tepat.
·
Maksudnya untuk mencapai matlamat, membuat keputusan yg betul dan dapat melaksanakan
keputusan tersebut dgn jayanya yan g mana dapat membantu mencapai matlamat
organisasi.
|
||||||||||||
22
|
Nyatakan keadaan organisasi yang sesuai mengamalkan
gaya kepimpinan autokratik.
|
Gaya ini sesuai bagi organisasi yang:
1. Menghadapi krisis
2. Mempunyai pekerja baru
3. Mempunyai pekerja yang tidak
bermotivasi
4. Mempunyai pekerja yang kurang
kemahiran
5. Mempunyai pekerja yang tiada
pengalaman
6. Mempunyai ramai pekerja bawahan
|
||||||||||||
23
|
Huraikan
tiga kepentingan pasukan kepada
sesebuah organisasi perniagaan.
|
Tiga kepentingan pasukan kepada sesebuah organisasi perniagaan
ialah:
1.
Kemahiran pelbagai :
·
Organisasi boleh mendapatkan banyak idea
untuk tujuan inovasi.
2.
Norma pasukan mengawal ahli :
·
Bagi menyempurnakan aktiviti kerja secara
tanggungjawab bersama/ komitmen
3.
Ahli dapat belajar kemahiran baru :
·
Membantu organisasi dalam melatih
pekerja.
4.
Memenuhi keperluan sosial :
·
Meningkatkan keharmonian dalam
organisasi/ membantu sosialisasi dan pembudayaan ahli baru.
5.
Motivasi kepada ahli :
·
Meningkatkan produktiviti pekerja/
prestasi organisasi.
6.
Tugas tidak dapat dilakukan oleh individu seorang diri/ kerja secara
berpasukan/ kerjasama :
·
Mewujudkan semangat kerja antara ahli
kumpulan.
|
||||||||||||
24
|
Jelaskan
fungsi bajet sebagai satu alat kawalan dalam sesebuah organisasi perniagaan.
|
Bajet sebagai alat kawalan dalam
organisasi untuk:
1.
Membantu
menyediakan perancangan aktiviti dengan lebih efektif.
2.
Membantu
mengagihkan sumber dengan berkesan.
3.
Membantu
dalam mengawal dan memantau penggunaan sumber semasa dalam tempoh bajet.
4.
Memastikan setiap
sumber kewangan yg diperoleh dapat membiayai kos aktiviti yg dirancang.
5.
Memastikan
setiap peruntukan perbelanjaan digunakan secara berkesan bagi mengelakkan
pembaziran.
6.
Memudahkan
pihak pengurusan membuat perbandingan memandangkan bajet disediakan berdasarkan
data berangka.
|
||||||||||||
25
|
Senaraikan
lima langkah dalam proses
perancangan.
|
Langkah dalam proses perancangan ialah:
1.
Menentukan matlamat dan objektif
2.
Menganalisis persekitaran perniagaan
3.
Membentuk alternatif tindakan
4.
Menilai alternatif
5.
Memilih alternatif tindakan
|
||||||||||||
26
|
Nyatakan
perbezaan antara struktur organisasi
jangkauan kawalan sempit dengan struktur organisasi jangkauan luas
|
Perbezaan antara struktur organisasi jangkauan kawalan
luas dan sempit”
|
||||||||||||
27
|
Berikan
dua perbezaan antara pengurus dan peminpin berdasarkan
kedudukan dalam organisasi.
|
Beza 1 : Kedudukan formal
·
Menjadi pengurus
kerana kedudukannya yang formal
dalam organisasi. Tetapi seorang pemimpin
tidak semestinya dilantik secara formal
dan berjawatan formal dlm organisasi.
Beza 2 : Sebab
dilantik
·
Biasanya pengurus
dilantik untuk menjadi pengurus kerana mempunyai pengetahuan, berkemahiran
dan berkeupayaan mengurus dalam dirinya, sebaliknya pemimpin yang mungkin tidak ada kedudukan formal dalam
organisasi dilantik disebabkan oleh ciri-ciri kepimpinan yang ada padanya
Beza 3 : Autoriti dan tanggungjawab
·
Berjawatan formal menyebabkan pengurus
ada tanggungjawab dan autoriti tertentu di mana pengurus akan berperanan
sebagai seorang pemimpin, tetapi pemimpin
hanya tidak diberikan autoriti sebaliknya hanya bertanggungjawab menjaga anak
buahnya sahaja.
Beza 4 : Ciri
kepimpinan
·
Walaupun berkedudukan formal dalam organisasi sesorang pengurus tidak semestinya ada
ciri-ciri kepimpinan yang baik, namum bagi seorang pemimpin sememangnya mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang baik
yang menyebabkan mereka dilantik.
|
0 comments:
Post a Comment