KES 1 [TRIAL 2013]
Manja
Lara Sdn. Bhd. merupakan sebuah perniagaan pemborongan. Perniagaan ini telah
beroperasi selama lebih sepuluh tahun.
Jumlah permintaan dari peruncit semakin meningkat dari tahun ke tahun.
Akibatnya pekerja terpaksa melakukan penghantaran barangan yang lebih kerap.
Pekerja tidak diberikan waktu rehat yang cukup dan kadangkala pekerja di bahagian stor
terpaksa melakukan kerja-kerja pengkeranian yang ditinggalkan oleh pekerja
yang cuti bersalin. Kenderaan untuk menghantarkan barangan yang disediakan
oleh pihak syarikat sudah uzur dan segala kerosakan mekanikal terpaksa
ditanggung oleh pekerja yang menggunakan kenderaan tersebut.
.
Keadaan
ini menyebabkan motivasi pekerja semakin menurun dan kadar tekanan kerja
semakin meningkat. Ada pekerja yang sudah mula kerap mengambil cuti kerana
tidak tahan dengan keadaan kerja. Ada juga yang telah berhenti kerja. Luahan
perasaan pekerja jarang diambil berat oleh pengurus Manja Lara Sdn Bhd. Akhirnya banyak pesanan terpaksa dibatalkan
kerana kekurangan tenaga pekerja dan masalah penghantaran yang lambat.
Berdasarkan
kes di atas, jawab soalan-soalan berikut:
i. Terangkan punca stres pekerja dalam
syarikat ini. [15]
ii. Jelaskan bagaimana pengurus syarikat
dapat menguruskan stres yang dialami oleh pekerja syarikat seperti dalam
2(a)(i). [10]
iii. Nyatakan kesan stres pekerja kepada
perniagaan Manja Lara Sdn Bhd.[8]
CADANGAN JAWAPAN:
SOALAN i:
Terangkan punca stres pekerja dalam syarikat ini.
1. Fakta : Bebanan kerja/kerja terlalu
banyak/tugas banyak [1]
Kaitan kes: pekerja Manja Lara Sdn Bhd terpaksa melakukan penghantaran barangan
yang lebih kerap[1] KERANA jumlah permintaan dari peruncit semakin meningkat
dari tahun ke tahun.[1]
2. Fakta: Hak Pekerja
Dicabuli/Diabaikan/Disekat.[1]
Kaitan
kes : pekerja Manja Lara sdn bhd tidak diberikan waktu rehat yang cukup
[1]menyebabkan mereka berasa letih dan tertekan.[1]
3. Fakta:Konflik Peranan
Kaitan
kes : Pekerja Manja Lara Sdn Bhd di bahagian stor terpaksa melakukan
kerja-kerja pengkeranian yang ditinggalkan oleh pekerja yang cuti
bersalin[1] menyebabkan mereka merasa
tertekan kerana tidak tahu tugas mana yang perlu diberi keutamaan.[1]
4. Fakta: Keperluan kerja[1]
Kaitan
kes: Segala kerosakan mekanikal terpaksa ditanggung oleh pekerja Manja Lara
Sdn Bhd yang menggunakan kenderaan penghantaran yang sudah usang [1]
menyebabkan mereka tertekan kerana duit mereka terpaksa digunakan untuk
membaiki kenderaan yang rosak.[1]
5. Fakta: Kurang sokongan sosial[1]
Kaitan
kes: Luahan perasaan pekerja Manja Lara Sdn bhd jarang diambil berat oleh pengurus Manja
Lara Sdn Bhd [1] menyebabkan mereka
berasa terabai dan tidak diperlukan oleh syarikat.[1]
SOALAN
ii: Jelaskan bagaimana pengurus syarikat dapat menguruskan stres yang dialami
oleh pekerja syarikat seperti dalam 2(a)(i).
1. Punca stres: Bebanan kerja/kerja
terlalu banyak/Tugas banyak [1]
Langkah
mengatasi: pengurus Manja Lara Sdn Bhd boleh menambah bilangan pekerja untuk
mengurangkan bebanan kerja yang semakin meningkat. [1]
2. Punca stres: hak pekerja
dicabuli/diabaikan/disekat
Langkah
mengatasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd sepatutnya memberi ruang dan hak
kepada pekerja untuk berehat, dan membuat/menyusun jadual kerja supaya tidak
berlaku.
3. Punca stres: konflik peranan:
Langkah:
Pengurusan perlu bijak dalam mengagihkan tugas yang ditinggalkan kepada
pekerja yang lebih sesuai/mempunyai kemahiran yg sesuai dengan kerja tersebut.
4. Punca stres: Keperluan kerja
Langkah
atasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd perlu menyediakan van untuk pengangkutan
yang lebih baik dan baharu serta menyediakan peruntukan kewangan untuk
belanja baik pulih.
5. Punca: kekurangan sokongan sosial.
Langkah
atasi: Pengurusan Manja Lara Sdn Bhd perlu menyediakan tempat mengadu pekerja/uit
kaunseling di tempat kerja./wujudkan system mentor
SOALAN
iii: Nyatakan kesan stres pekerja kepada perniagaan Manja Lara Sdn Bhd.
1. Kesan ke atas pekerja : Motivasi
pekerja menurun [1]
Kesan ke
syarikat: menyebabkan produktiviti menurun. [1]
2. Kesan atas pekerja : Penghantaran
lambat/pekerja ponteng tidak menghantar barang tepat pada masa,[1]
Kesan ke
atas syarikat: Syarikat akan hadapi kerugian-sebab pesanan dibatalkan kerana
masalah kelambatan penghantaran/reputasi dan imej syarikat jatuh.[1]
3. Kesan ke atas pekerja: Pekerja kerap
mengambil cuti.[1]
Kesan ke
atas syarikat : Produktiviti menurun/syarikat mengalami kerugian.
4. Kesan ke atas pekerja : Pekerja telah
berhenti kerja.[1]
Kesan ke
atas syarikat: Kadar lantik henti meningkat/kos merekrut
meningkat/Produktiviti menurun.[1]
[Kesan ke
atas pekerja=1m x 4, Kesan ke atas syarikat=1m x 4]
[Jumlah=8m]
|
||||||||||||||||||||||
SOALAN 2 [KES]-STPM 2008
Puan
Roslida baru bertugas sebagai eksekutif kewangan di Syarikat Sutra Sdn Bhd
[4S]. Semasa tempoh percubaan selama enam bulan, beliau gagal mencapai sasaran
jumlah kutipan hutang syarikat yang telah ditetapkan. Beliau telah diarahkan
oleh pengurus kewangan untuk meningkatkan lagi jumlah kutipan hutang
syarikat. Pada masa yang sama, pengurus Besar telah mengarahkan beliau untuk
memberikan kursus asas pemasaran kepada jurujual syarikat. Syarikat juga
tidak menyediakan kenderaan dan pasukan pengutan hutang semasa menjalankan
tugas. Setiap kali beliau hendak keluar untuk memungut hutang, beliau mesti
mendapat kebenaran daripada pengurus kewangan. Situasi ini membuat beliau
berasa tertekan.
i. Jelaskan punca ketegangan eksekutif
kewangan tersebut. [8]
ii. Nyatakan lima cadangan untuk
mengurangkan ketegangan yang dihadapi oleh eksekutif kewangan tersebut. [5]
CADANGAN JAWAPAN
Kes 2
i.
Punca
ketegangan eksekutif Kewangan
ii.
Cadangan
untuk mengurangkan ketegangan:
Kes 3
|
||||||||||||||||||||||
SOALAN KES [TARGET
STPM 2013]
Puan
Maimun dan Encik Saufi ialah pekerja di sebuah kilang minyak masak. Puan
Maimun mempunyai dua orang anak yang telah bersekolah dan baru mendapat
seorang cahaya mata. Puan Maimun terpaksa bangun awal pagi setiap hari untuk
menghantar anaknya ke sekolah dan pusat penjagaan kanak-kanak. Ini
menyebabkan Puan Maimun selalu sakit dan kurang bertenaga. Puan Maimun mula
mengelak diri daripada berkomunikasi dengan pekerja lain. Prestasi kerjanya
semakin merosot.
Encik
Saufi pula baru bercerai dengan isterinya. Akibatnya beliau selalu meminum
banyak alkohol, bersikap panas baran dan merosakkan bahan mentah. Beliau
kerap tidak hadir ke tempat kerja tanpa sebab.
i. Huraikan tanda-tanda ketegangan yang
dihadapi oleh Puan Maimun dan Encik Saufi.[8]
ii. Jelaskan empat program sokongan
keluarga yang boleh membantu Puan Maimun untuk menyelesaikan
ketegangannya.[8]
iii. Huraikan kaedah individu yang sesuai
kepada Encik Saufi bagi mengurus ketegangannya.[9]
CADANGAN
JAWAPAN:
i.
Tanda-tanda ketegangan yang
dihadapi oleh Puan Maimun dan Encik Saufi.
1.
Perubahan fisiologi/kesihatan
-
Puan Maimun selalu sakit dan
kurang bertenaga
2.
Perubahan sikap/ psikologi/
emosi
-
Puan Maimun mengelak diri
daripada berkomunikasi dengan pekerja lain
-
Encik Saufi bersifat panas
baran.
3.
Perubahan tingkah laku
-
Encik Saufi meminum banyak
alkohol
-
Encik Saufi merosakkan bahan
mentah
4.
Perubahan prestasi/kognitif
-
Encik Saufi selalu tidak hadir
ke tempat kerja tanpa sebab
-
Pretasi kerja Puan Maimun
merosot
ii.
Empat program sokongan keluarga yang boleh
membantu Puan Maimun untuk menyelesaikan ketegangannya.
iii.
Kaedah individu yang sesuai
kepada Encik Saufi bagi mengurus ketegangannya.
|
0 comments:
Post a Comment