Jelaskan tiga bentuk komunikasi yang diamalkan dalam sesebuah organisasi. [9]
Jawapan :
Menegak
Pertukaran maklumat antara peringkat-peringkat dalam hierarki organisasi.
Contoh: Pengurus besar dengan pengurus sumber manusia.
Boleh dibahagikan kepada dua – menegak ke atas dan ke bawah.
Perlukan ulangan dan penggunaan beberapa media supaya tidak terdapat kesalahan maklumat.
Sering digunakan dengan dua objektif utama – menggalakkan penglibatan dan memperoleh maklumat daripada pekerja.
Rajah yang bersesuaian.
Mendatar
Pengaliran idea dan maklumat antara staf sama setaraf. Contoh: Rakan sekerja atau Naib Presiden Pengeluaran dengan Naib Presiden Pemasaran.
Membawa beberapa kebaikan – mencari pendekatan terbaik menyelesaikan masalah.
Tujuan: Menyelaras kerja / berkongsi maklumat / menyelesaikan masalah.
Rajah yang sesuai.
Melintang
Biasanya tidak rasmi / tidak formal.
Berfaedah sekiranya komunikasi saluran rasmi tidak berkesan.
Rajah yang sesuai.
Nota Powerpoint Mikroekonomi
8 years ago
0 comments:
Post a Comment