Soalan: Seorang usahawan bercadang membuka sebuah kafe siber di sebuah kawasan perumahan yang baru dibuka. Beliau telah meminta bantuan anda untuk menyediakan rancangan perniagaan bagi perniagaan itu. Bagi membantu usahawan tersebut, anda telah membuat tinjauan mengenai aspek pemasaran perniagaan kafe siber. Sediakan rancangan perniagaan mengenai aspek pemasaran perniagaan tersebut.[15]
i. Sasaran Pasaran
- siapakah pelanggan utama
- golongan remaja
- mahasiswa, pelajar sekolah, kanak-kanak dan lain-lain
- tahap pendapatan pelanggan
- tahap pendidikan pelanggan
ii. Persaingan
- senarai pesaing
- syarikat baru atau syarikat sedia ada
- peratusan sumbangan dalam pasaran di kawasan setempat
iii. Dan kaitkan kedua-duanya ke dalam 4 campuran pasaran (4P)
- Produk (Product)
- barangan atau perkhidmatan yang diberikan, nilai tambah produk
- ciri-ciri perkhidmatan yang unik berbanding dengan pesaing
- ciri-ciri lain yang mendapat kelebihan bersaing
- Harga (Price)
- perlu realistik, berpatutan, kompetitif dan menjana keuntungan
- perlu juga diambil kira:
- selaras dengan kemudahan / perkhidmatan yang disediakan
- permintaan pengguna
- harga pesaing
- sensitiviti pengguna terhadap perubahan harga
- kos
- Promosi (Promotion)
- pilihan media / publisiti yang ingin digunakan
- belanjawan
- keupayaan untuk promosi melalui ICT – e-dagang
- Tempat (Place)
- sesuai atau tidak dengan sasaran pasaran
- kelebihan lokasi
- berhampiran dengan kawasan tumpuan remaja – universiti, kilang, asrama
- masuk dalam kawasan MSC sesuai dengan perniagaan yang dijalankan dari segi kemudahan dan prasarana
- di kawasan celik IT – terdapat tahap pendidikan dan pendedahan terhadap IT merupakan satu kelebihan
Nota Powerpoint Mikroekonomi
8 years ago
0 comments:
Post a Comment